“Morning sun”. Art i ciència a l'escola

 Esther Gonzàlez de Vicente | Diari d'estiu de Rosa Sensat. De les moltes classes teòriques de ciències a la Universitat, en vaig gaudir i aprendre poc: no vaig tenir temps d’aixecar el cap de la taula, ni deixar de transcriure la totalitat del què es dictava a l’aula per a, més tard, traslladar-ho en un examen. No culpabilitzo al professorat, que de ben segur s’ajustava a un currículum immens i irrenunciable, però sí a un sistema que m’havia alumnitzat com a estudiant novella de ciències i a la manera d’entendre i estudiar ciència. Escoltar, copiar i reproduir, fins i tot a les classes més pràctiques. Un aprenentatge memorístic que deixava poc temps a la reflexió, a compartir, a fer-se preguntes i a imaginar col·lectivament. Amb el temps, vaig aprendre a sobreviure en un sistema individualista i competitiu, pla i sense purpurina. 

L’iris d’Hipàtia (Acosta, 2020)

Per sort, l’aprenentatge és capritxós i apareix en qualsevol lloc i moment: quan el temps i la calma m’ho permetien, intentava ordenar apunts i esquemes i era llavors quan sorgien el color, el moviment, les textures i el soroll. M’imaginava asseguda sobre un petit mitocondri, admirant l’espectacle cel·lular que intentava traduir d’aquelles classes teòric-tòxiques (Acaso, 2009) de la universitat. Tot i així, aquelles descripcions científiques tenien la capacitat de traslladar-me a mons remots de calma i silenci, on la mirada contemplativa i un llenguatge plàstic m’ajudaven a assimilar aquells coneixements d’una manera profunda i fascinant, com la noia d’Edward Hopper, asseguda al llit mirant per una finestra el seu “Morning sun”. El desig de contemplar asseguda sobre un mitocondri i entendre la vida. 

Observar com es desfan els grumolls de xocolata en pols en un got de llet és una experiència d’aprenentatge científica i també estètica. L’art i la ciència són dues maneres d’entendre el mateix món, de comprendre’l. Educar és desviar la mirada per descobrir (Garcés, 2015), i quan el llenguatge artístic entra a les classes de ciències aporta escenaris inesgotables d’experimentació, de creació i d’intuïció científica. Per què desaprofitar tanta potència?

Ara, des d’una posició de “docent de ciències”, possibilitar l’entrada del màxim de llenguatges als espais clàssicament científics és un plaer i també un repte. A l’aula cal que “passin coses” i l’art pot ajudar a divergir, a sacsejar, a trobar interrogants, i a buscar nusos inesperats.

La integració del pensament artístic a les ciències ha de ser molt més que fer una manualitat científica individual amb certs criteris estètics. Art i ciència són, de fet, possibilitadors d’un aprenentatge transformador i col·lectiu.

Un bon principi podria ser començar a compartir allò que passa a les nostres classes i aules, exposant resultats i, sobretot, el procés i el recorregut. Podem trencar murs entre disciplines i treballar de manera híbrida, mirar i tocar amb materials diversos per pensar ciència, alimentar-nos d’obres i d’artistes contemporanis com a recursos d’inspiració i recerca sobre qualsevol tema, introduir experiències científic-artístiques, incloure elements disruptius generadors de preguntes, donar noms suggerents i captivadors a les nostres classes i seqüències didàctiques, convertir les aules en laboratoris de creació tant per l’alumnat com pels docents i gaudir. Gaudir molt.

Els centres educatius han de ser centres de creació i difusió cultural, referents al barri, a la ciutat i al poble. La comunitat educativa els ha de reivindicar com a espais reals de democràcia cultural, artística i científica, per a convertir-se en autèntics protagonistes de l’acció educativa. I les aules són el punt de partida perfecte per iniciar aquests processos: ciència i art a l’abast de tothom! Però encara és més important tenir la certesa que totes som creadores de cultura.

La ciència i les arts comparteixen una forma autèntica de mirar el món, de replantejar-se les idees, de desconstruir-les i refer-les de nou. L’art a les classes de ciències amplia el nostre imaginari col·lectiu, permet canviar de registre per aprendre millor, possibilita parlar de ciència amb diversitat de llenguatges i narratives, potencia diverses formes de comprensió, ajuda a compartir i converteix les aules en espais segurs d’aprenentatge. Ciència i art, juntes, desvetllen un món de connexions, belleses i interrogants. Sense vergonya ni prejudicis.


Esther Gonzàlez de Vicente |

Docent. Institut ca n’Oriac. Sabadell

 

Acaso, María (2009). La educación artística no son manualidades. Madrid: Catarata.

Garcés, Marina (2015). “Grills de taronja”. Ara Andorra, 25 d’octubre. 

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més