Gerard Vilanova. Tic Activa. Horsori Editorial. Un assaig sobre bones pràctiques digitals adreçat a famílies i docents preocupats per l’ús descontrolat de la tecnologia.
La millor estratègia és predicar amb l'exemple: "Es tracta de que cada família modeli el seu propi esquema o normativa d'usos digitals. Aquest és el fonament del llibre i de l'educació dels infants: és més fàcil incidir en els seus comportaments amb l'exemple, que donant ordres que després nosaltres no sóm capaços complir".
Ja havíem llegit el llibre, però vam tenir la sort de poder escoltar-lo a una vídeoxerrada organitzada per l'escola de famílies de l'AFA de l'Institut Ca n'Oriac de Sabadell.
Les tecnologies digitals han envaït els espais íntims i familiars. Les bones pràctiques a la família són absolutament necessàries perquè qui acaba educant són els iguals, la mateixa xarxa o empreses amb la seva òptica empresarial.
Entre la prohibició i el descontrol ens queda controlar, triar, seleccionar, educar en la responsabilitat. El Gerard ens fa un munt de propostes concretes per a la vida quotidiana.
Per regular quina relació tenim com a família amb la tecnologia cal establir pautes, predicar amb l’exemple i compartir el marc d’entesa
Sinopsis: Si ara mateix teniu a les mans aquest llibre, és que ja us ha arribat la preocupació per l’ús descontrolat de la tecnologia, especialment en el cas dels vostres fills. Llegint-lo, obtindreu arguments per preparar-vos per afrontar el canviant panorama tecnològic, posant sobre la taula els usos i costums que hem anat adquirint, menors i adults, amb el telèfon intel·ligent.
Perquè res del que passa en la família és culpa del mòbil. És tan sols una màquina comandada per humans, de vegades, prou inexperts. En aquesta lectura trobareu un mètode perquè, a partir del vostre comportament individual, creeu una ètica digital compartida i acceptada per la vostra família i, potser, pel vostre entorn social immediat.
Arrenca l’assaig amb un resum sobre com hem arribat fins aquí: un món en el que les dades (les nostres dades) són el petroli del segle XXI. Un de cada quatre nens de deu anys té mòbil i la xifra s’enfila fins a nou de cada deu si parlem de joves de quinze anys. A la segona part del llibre trobareu consells per regular l’ús del mòbils en família, conscienciar als nens de ben petits, i explorar les vessants educatives i enriquidores d’internet i les xarxes socials. L'única intenció de l'autor és obrir-nos els ulls i animar-nos a actuar amb seny (independentment de la nostra edat!).
p.73 «Evidentment, el que us plantejo són solucions pròpies , no són veritats absolutes. A més, no totes les mesures són adequades per a tots els casos i moments, caldrà saber destriar quines us seran útils i quines no (atenent les vostres circumstàncies particulars i familiars) i, fins i tot, adaptar-les al vostre gust.»
Vilanova repeteix al llarg del llibre que l’aprenentatge digital depèn de tota la família, i ha de començar per pares que donin un bon exemple...
“No hi ha conductes bones i dolentes, sinó responsables i irresponsables."
L’autor també dedica pàgines a reflexionar sobre la feina pendent de l’escoles a l’hora d’implantar una educació mediàtica eficaç.
p.41 «A més, el sistema té forma d’embut: a les etapes més baixes, la innovació vinculada a la tecnologia educativa es percep com a positiva, les escoles la venen com a part essencial de projecte educatiu, les família l’accepten […] però, més endavant, aquesta acceptació va perdent consistència i es difumina.
El llibre també tracta temes com ara la compra online, les estafes, les contrasenyes segures, les fake news o la importància de les còpies de seguretat.
Font: Paraula de Mixa