Joan Puig i Elías, referent pedagògic

Joan Puig i Elias (Sallent, 30 de juliol de 1898 - Porto Alegre, 5 de setembre de 1972) fou un pedagog i anarquista català. Se'l considerava continuador de l'obra de Francesc Ferrer i Guàrdia, tot i que va separar la tasca específicament sindical del treball escolar. Va ser un intel·lectual de l'època i va reeixir fer una revolució social basada en canvis pedagògics.

La proposta de l'escola, que remarca Puig i Elias, mira en aquest sentit del que vol l'infant o vulgui elegir, expandir les seves necessitats i no trobar barreres però els límits són també importants. Que pugui anar on la curiositat el porti. L'espai és organitzat per racons, el nen/a es pot moure per l'aula pot sortir de l'escola, a l'aire lliure... Puig i Elias manifesta que la definició de racionalista és massa limitada per què l'home no és només raó sinó també sentiment.

[...] «si cada un de nosaltres està convençut de la bondat i la superioritat dels seus ideals, llavors no tenim necessitat de deformar l'ànima del nen/a modelant al nostre gust i segons el nostre criteri particular. Si tenim confiança en que el desenvolupament integral de totes i cadascuna de les facultats de l'infant s'ha d'aconseguir com a corol·lari al desenvolupament integral que és la meta, no podem sentir la necessitat de donar al nen/a unes idees fetes i que siguin per a ell com una cuirassa que li impedeixi obrir nous horitzons. Solament les persones que estan convençudes de la falsedat dels seus ideals necessiten deformar l'ànima natural del nen/a quan encara és tendre». 

«El mestre no ha de fer de la intel·ligència de l'infant un magatzem de les seves idees, sino un taller on l'infant elabori i cultivi les pròpies.»

«L'analfabetisme és un mal crònic que sembla que no té remei, no hi ha escoles per a tothom i milers dels infants corren pels carrers, malnodrits, amb la salut precària. No hi ha espais on puguin jugar. Falta higiene i cultura.» (López San Martín, J. (22/10/2014). Joan Puig i Elias (vida y obra). Sobre la anarquía i otros temas.»).


2016-03-04 La Linterna de Diógenes - 15 Pedagoía y Anarquismo. De Ferrer I Guardia a Puig Elías



Excel·lent programa que recorda les lluites dins el moviment obrer espanyol per l'educació. El combat per un projecte pedagògic ambiciós, des de baix. Una autèntica renovació pedagògica, una renovació on és remarcable els esforços realitzats des propi moviment obrer enriquir la pedagogia renovadora aconseguir que no fos un reducte exclusiu de les classes acomodades progressistes.

El programa parla amb Adolfo Castaños, poeta barceloní, implicat des de fa dècades en diferents àmbits de la cultura llibertària (recitals de poesia, participació a l'Ateneu Enciclopèdic Popular de Barcelona...), de Ferrer i Guàrdia i la seva escola moderna, de les escoles racionalistes impulsades des dels ateneus, cooperatives i sindicats, parlen de Puig Elías i el CENU durant temps revolucionaris. Parla d'educació i del que hauria de ser el nostre autèntic referent en innovació educativa.

El programa utilitza fragments de la pel·lícula "La lengua de las mariposas". Aprofito per guardar-me un parell de fragments: el discurs del mestre sobre la llibertat i el final.

Per saber més sobre Puig Elías: Joan Puig Elias, una figura a reivindicar, i aprofito per recomenar el llibre que em va fer conèixer-lo: 





Etiquetes

Cultura de carrer Documental Empoderament Intervenció social Micromasclismes PAH Sobirania alimentària Sociologia acció col·lectiva acció directa anarquisme animació sociocultural anticapitalisme antiespecisme antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea autogestió avaluació barri capacitats diferents ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat consum responsable creació cultural crisi cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar feminisme fp gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum gènere horitzontalitat innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions inèdit viable lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització participació pedagogia llibertària pedagogía crítica pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista ètica hacker
Mostra'n més