Dues noves guies de suport als monitors i monitores d’activitats d’estiu

Acció comunitària ! Ajuntament de Barcelona. Les dues eines educatives i d’acompanyament emocional volen ajudar les professionals del lleure a fer front a la situació derivada de la covid-19.



En un estiu tan inusual com aquest, és especialment important que els monitors i les monitores disposin d’eines pràctiques per saber com “enriquir” les activitats des del punt de vista educatiu i com acompanyar emocionalment els infants i adolescents després de mesos de confinament a casa seva, en alguns casos en situacions molt dures.

Per aquest motiu, l’Ajuntament ha publicat aquests dos nous recursos de suport pedagògic i suport emocional que busquen completar la formació que ja tenen els monitors i monitores amb determinats coneixements que aquest any es fan especialment necessaris.

Ambdues eines formen part del Pla d’estiu extraordinari que l’Ajuntament està impulsant amb l’objectiu de respondre als impactes sanitaris, socials i econòmics que la crisi de la covid-19 ha provocat en els infants i joves, singularment en aquells dels barris d’acció prioritària emmarcats en el Pla de barris.

Les guies s’han distribuït entre les 503 entitats que gestionen les activitats i els professionals que hi treballen.

Guia de suport i orientacions pedagògiques

La Guia de suport i orientacions pedagògiques pretén posar a l’abast propostes concretes per incorporar maneres d’organitzar-se amb més intencionalitat educativa i incloure aprenentatges vinculats a competències bàsiques instrumentals centrades en l’expressió oral, la lectura i el joc matemàtic.

D’aquesta manera, es vol promoure que direccions i monitors triïn i adaptin metodologies per nodrir de més objectius educatius les més de mil activitats.

Aquesta guia està concebuda per a un ús pràctic i àgil i es desenvolupa a través de 6 eixos, amb 56 orientacions i 24 destacades. Els 6 eixos són els següents:
  • Infants i adolescents
  • Equip educatiu
  • El joc i les activitats de lleure com a eina essencial
  • Els aprenentatges: fa un especial zoom en aquest aspecte del lleure educatiu com a oportunitat també per reforçar les competències bàsiques i els aprenentatges, aspecte important després de tres mesos sense escola.
  • Les relacions socials i la comunitat
  • Salut i hàbits saludables

Aquesta eina ha estat elaborada pel grup de recerca LIBERI de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Girona (UdG) i coordinada per l’IMEB, Direcció de Ciutat Educadora i Cultura als Barris.

Guia de recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional

La guia de “Recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure” té com a objectiu posar a l’abast dels educadors i educadores i dels monitors i les direccions de les entitats un recurs breu i facilitador per acompanyar i formar des de les escoles, instituts, casals i centres de lleure els infants i adolescents amb qui treballin.

Aquesta guia facilita orientacions entorn de tres qüestions:
  • com gestionem les dificultats emocionals;
  • com ens comuniquem en situacions especialment complexes, i
  • com afrontem aquestes situacions difícils: dol, conflicte i necessitats específiques.

A banda, s’ha habilitat una línia d’atenció gratuïta organitzada per el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, que estarà operativa durant les vacances per tal que infants, adolescents, famílies, tutors legals o professionals de l’educació i del lleure puguin fer les consultes que creguin oportunes. El telèfon és el 649 756 713, i donarà servei de 9.00 a 17.00 hores (de dilluns a divendres) i de 9.00 a 13.00 hores els dissabtes. L’adreça de correu electrònic és suportinfancia@copc.cat.

La publicació ha estat elaborada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i coordinada per la Direcció de Salut de l’Ajuntament de Barcelona en el marc de la Taula de Salut Mental de la ciutat.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més