Acció comunitària ! Ajuntament de Barcelona. Les dues eines educatives i d’acompanyament emocional volen ajudar les professionals del lleure a fer front a la situació derivada de la covid-19.
En un estiu tan inusual com aquest, és especialment important que els monitors i les monitores disposin d’eines pràctiques per saber com “enriquir” les activitats des del punt de vista educatiu i com acompanyar emocionalment els infants i adolescents després de mesos de confinament a casa seva, en alguns casos en situacions molt dures.
Per aquest motiu, l’Ajuntament ha publicat aquests dos nous recursos de suport pedagògic i suport emocional que busquen completar la formació que ja tenen els monitors i monitores amb determinats coneixements que aquest any es fan especialment necessaris.
Ambdues eines formen part del Pla d’estiu extraordinari que l’Ajuntament està impulsant amb l’objectiu de respondre als impactes sanitaris, socials i econòmics que la crisi de la covid-19 ha provocat en els infants i joves, singularment en aquells dels barris d’acció prioritària emmarcats en el Pla de barris.
Les guies s’han distribuït entre les 503 entitats que gestionen les activitats i els professionals que hi treballen.
Guia de suport i orientacions pedagògiques
La Guia de suport i orientacions pedagògiques pretén posar a l’abast propostes concretes per incorporar maneres d’organitzar-se amb més intencionalitat educativa i incloure aprenentatges vinculats a competències bàsiques instrumentals centrades en l’expressió oral, la lectura i el joc matemàtic.
D’aquesta manera, es vol promoure que direccions i monitors triïn i adaptin metodologies per nodrir de més objectius educatius les més de mil activitats.
Aquesta guia està concebuda per a un ús pràctic i àgil i es desenvolupa a través de 6 eixos, amb 56 orientacions i 24 destacades. Els 6 eixos són els següents:
- Infants i adolescents
- Equip educatiu
- El joc i les activitats de lleure com a eina essencial
- Els aprenentatges: fa un especial zoom en aquest aspecte del lleure educatiu com a oportunitat també per reforçar les competències bàsiques i els aprenentatges, aspecte important després de tres mesos sense escola.
- Les relacions socials i la comunitat
- Salut i hàbits saludables
Aquesta eina ha estat elaborada pel grup de recerca LIBERI de la Facultat de Pedagogia de la Universitat de Girona (UdG) i coordinada per l’IMEB, Direcció de Ciutat Educadora i Cultura als Barris.
Guia de recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional
La guia de “Recomanacions i recursos per a la gestió i acompanyament emocional de la infància i l’adolescència en espais educatius i de lleure” té com a objectiu posar a l’abast dels educadors i educadores i dels monitors i les direccions de les entitats un recurs breu i facilitador per acompanyar i formar des de les escoles, instituts, casals i centres de lleure els infants i adolescents amb qui treballin.
Aquesta guia facilita orientacions entorn de tres qüestions:
- com gestionem les dificultats emocionals;
- com ens comuniquem en situacions especialment complexes, i
- com afrontem aquestes situacions difícils: dol, conflicte i necessitats específiques.
A banda, s’ha habilitat una línia d’atenció gratuïta organitzada per el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, que estarà operativa durant les vacances per tal que infants, adolescents, famílies, tutors legals o professionals de l’educació i del lleure puguin fer les consultes que creguin oportunes. El telèfon és el 649 756 713, i donarà servei de 9.00 a 17.00 hores (de dilluns a divendres) i de 9.00 a 13.00 hores els dissabtes. L’adreça de correu electrònic és suportinfancia@copc.cat.
La publicació ha estat elaborada pel Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i coordinada per la Direcció de Salut de l’Ajuntament de Barcelona en el marc de la Taula de Salut Mental de la ciutat.