II Debat extraordinari sobre l'educació pública catalana. Innovació educativa
Qui integra la comunitat educativa? Qui se’n fa responsable i com es governa? Quin és el paper de l’escola pública en la societat? Quina relació té amb els infants, les famílies, l’entorn? És el funcionament democràtic una prioritat pedagògica i funcional de l’educació pública?
A diferència d’altres àmbits d’aprenentatge, l’escola és un espai eminentment social i comunitari. La comunitat és el subjecte primordial del fet educatiu escolar i, en aquest sentit, el desenvolupament individual de les persones en el marc escolar està íntimament lligat a tres realitats:
- El desenvolupament de les competències socials dels infants i adolescents com a individus.
- El desenvolupament i la construcció de comunitats, on docents, famílies, estudiants i, fins i tot, veïnat senten que estan construint i formant part d’un mateix col·lectiu amb fites comunes.
- La consecució del funcionament democràtic. L’escola i la comunitat educativa són els primers espais socials on la participació i el funcionament democràtic han d’esdevenir una realitat exemplar.
Aquest bloc pretén posar el focus en la comunitat per reflexionar sobre ella i sobretot sobre el seu potencial democratitzador.
Descarrega en PDF els documents escrits de les intervencions:
- Debat extraordinari sobre l’educació pública catalana (document complet)
- Presentació
- El funcionament democràtic i cooperatiu dels centres Marc Casanovas (Video)
- Salvem l’Escola Mar Nova. Un exemple de lluita col·lectiva Mario Parra (Video)
- L’entorn educa i el treball en xarxa transforma l’entorn Laia Teruel (Vídeo)
- El paper de les famílies dins la comunitat escolar Jordi Collet (Video)
- Eines i experiències pedagògiques per educar en comunitat i democràcia José Manuel Rubio (Video)
- Altres intervencions