Construïnt una nova vella, un projecte de participació juvenil a la Trinitat Vella

Aquest article publicat a Educació Transformadora, és una col.laboració en el blog de Núria i  Abel, Equip educatiu Sala Jove Trinitat Vella i Marta i Rubén, Servei de dinamització juvenil de la Franja Besòs.

L’article explica el procés de participació juvenil des de les joves de la Trinitat Vella en el marc del disseny del Pla de Barris. I es pot veure un vídeo il·lustrat amb la tècnica Draw my life, on es recullen millores pel barri dels nois i noies de la Sala Jove de Trinitat Vella.




La finalitat principal ha estat donar resposta a les demandes de participació comunitària dels joves del barri de la Trinitat Vella. Des del Servei de Dinamització Juvenil i la Sala Jove es treballa amb joves del barri a través de projectes de dinamització per generar espais d’oci alternatius, acompanyar-los en les seves trajectòries vitals i contribuir en l’augment de la inclusió social. La dimensió comunitària es troba sempre present, és el m mètode de treball.

En aquest marc i en un context de nous projectes per a la dignificació i adequació dels espais públics de la Trinitat Vella, neixen noves oportunitats de participació comunitària. Una d’aquestes oportunitats ens va animar a co-elaborar aquest projecte.

El espais públics, motor de cohesió


Els espais públics, ja siguin equipaments o llocs comuns com places o parcs, són sovint punt de trobada de molts joves del barri. La visió del col·lectiu jove és important en la proposta i la implementació d’accions de millora, doncs comporta una gran aportació al barri.

Aquest projecte expressa les necessitats dels joves i les del territori, convertint als propis joves en actors transformadors del procés de renovació del seu entorn. Els i els joves han de viure la participació comunitària com a eix vertebrador d’una comunitat on estiguin representades les diversitats del barri. La recerca d’objectius comunitaris és una de les millors formes de fer barri; incorporant en el procés la diversitat del territori i sempre des d’una perspectiva de gènere, intercultural i comunitària.

Els trets diferencials del projecte

És un projecte vivencial, centrat en les necessitats del barri experimentades i expressades pel col·lectiu jove.
  • Respon sempre a un grup o comunitat; per tant, és un projecte amb una dimensió comunitària.
  • Pretén fomentar la visió crítica a partir de l’anàlisi de tots els factors que intervenen en les diverses situacions que es donen al barri.
  • Estimula la creativitat de tots els i les membres de la comunitat, per així descobrir entre tothom noves formes d’anàlisi, de comunicació i noves alternatives als problemes quotidians que es plantegen.
  • És realista, ja que actua d’acord amb objectius possibles. El projecte es desenvoluparà a un espai que és conegut pels agents, en aquest cas els joves, que hi intervenen.
  • Ajuda a desmitificar les etiquetes que sovint planen sobre els joves: sense aspiracions, desmotivats, delinqüents, addictes, etc.
  • Pretén ajudar a afrontar problemes de xenofòbia, mostrant el treball cooperatiu dels joves independentment del seu origen cultural, ètnic o religiós.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més