“L’École buissonnière”, una pel·lícula sobre Célestin Freinet

Jordi Martí i Font | @jordimartifont_ | Prendre la Paraula. “L’École buissonnière” és una pel·lícula realitzada per Jean-Paul Le Chanois el 1949 sobre el pedagog Célestin Freinet, que a la pel·lícula presenta les seves idees a través del jove professpor M. Pascal. Us la recomano per veure la introducció dels mètodes de Freinet a l’ensenyament francès i, curiosament, el seu ressò tan destacat que fins i tot va arribar a convertir-se en pel·lícula.





Freinet va concebre una pedagogia basada en l’expressió lliure dels infants: text lliure, dibuix lliure, correspondència interescolar, impressió i periodisme escolar, etc. Sí, ens sona tot perquè ara tot ho tenim -o ho podem tindre- incorporat a les nostres classes i abans que ell altres pedagogs de l’àmbit anarquista bàsicament ho van practicar. La llàstima és que als Països Catalans no tenen ni el predicament que ell té a l’Estat francès ni pel·lícules dedicades com aquesta, tot i que segur que d’eines audiovisuals n’hi ha i per a això les aniré penjant també a Prendre la paraula.

Freinet, en un resum resumit dels seus plantejaments, podem dir que defensava:
-La pedagogia del treball, a partir de la qual l’alumnat ha de ser encoratjat a aprendre tot creant productes i serveis.
-L’aprenentatge basat en investigacions en equip a partir del mètode assaig-error.
-L’aprenentatge cooperatiu ja que les experiències compartides aporten sempre molt més alhora que ens sociabilitzen.
-Els centres d’interès. Els punts de partida de l’aprenentatge dels infants són els seus interessos i la seva curiositat natural, no les imposicions del programa suposadament imprescindible.
-La democràcia, amb assumpció plena de les pròpies responsabilitats i decisions, amb organització des de baix i un plantejament del rol del professorat.


Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més