“L’École buissonnière”, una pel·lícula sobre Célestin Freinet

Jordi Martí i Font | @jordimartifont_ | Prendre la Paraula. “L’École buissonnière” és una pel·lícula realitzada per Jean-Paul Le Chanois el 1949 sobre el pedagog Célestin Freinet, que a la pel·lícula presenta les seves idees a través del jove professpor M. Pascal. Us la recomano per veure la introducció dels mètodes de Freinet a l’ensenyament francès i, curiosament, el seu ressò tan destacat que fins i tot va arribar a convertir-se en pel·lícula.





Freinet va concebre una pedagogia basada en l’expressió lliure dels infants: text lliure, dibuix lliure, correspondència interescolar, impressió i periodisme escolar, etc. Sí, ens sona tot perquè ara tot ho tenim -o ho podem tindre- incorporat a les nostres classes i abans que ell altres pedagogs de l’àmbit anarquista bàsicament ho van practicar. La llàstima és que als Països Catalans no tenen ni el predicament que ell té a l’Estat francès ni pel·lícules dedicades com aquesta, tot i que segur que d’eines audiovisuals n’hi ha i per a això les aniré penjant també a Prendre la paraula.

Freinet, en un resum resumit dels seus plantejaments, podem dir que defensava:
-La pedagogia del treball, a partir de la qual l’alumnat ha de ser encoratjat a aprendre tot creant productes i serveis.
-L’aprenentatge basat en investigacions en equip a partir del mètode assaig-error.
-L’aprenentatge cooperatiu ja que les experiències compartides aporten sempre molt més alhora que ens sociabilitzen.
-Els centres d’interès. Els punts de partida de l’aprenentatge dels infants són els seus interessos i la seva curiositat natural, no les imposicions del programa suposadament imprescindible.
-La democràcia, amb assumpció plena de les pròpies responsabilitats i decisions, amb organització des de baix i un plantejament del rol del professorat.


Etiquetes

Cultura de carrer Documental Empoderament Intervenció social Micromasclismes PAH Sobirania alimentària Sociologia acció col·lectiva acció directa anarquisme animació sociocultural anticapitalisme antiespecisme antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea autogestió avaluació barri capacitats diferents ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat consum responsable creació cultural crisi cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar feminisme fp gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum gènere horitzontalitat innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions inèdit viable lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització participació pedagogia llibertària pedagogía crítica pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista ètica hacker
Mostra'n més