Missió, visió i valors. De què estem parlant?

Molts cops en consultar la pàgina web o memòria de de qualsevol organització ens trobem en alguna de les primeres planes aquests termes. La missió, la visió i els valors és com el nostre ADN que ens identifica com a organització. Constitueix el nostre ADN social. Per això, seguint amb el símil, observem que moltes d’aquestes definicions són similars però no iguals, com els organismes que són similars però mai són iguals, tots tenen els seus trets característics que els identifiquen i els diferencien de la resta.
Antoni Lluch i Rovira | Xarxanet




En crear una organització o definir una estratègia a mig i llarg termini d'una ja existent hem de definir qui som, cap on volem anar i de quina manera hi anirem. Per exemple, pensem que hi ha molts centres excursionistes i tots tenen alguna cosa en comú el contacte i gaudi de la natura, però és molt diferent prioritzar les vessants pròpiament esportives, les ambientalistes, les culturals de coneixement del territori. És diferent el senderisme, l’escalada, l’espeleologia o prioritzar els grans reptes de l’alta muntanya amb afany de records al passeig de cap de setmana amb infants i amb un afany educatiu.

Per tant, davant de tot aquest ventall de possibilitats hem de triar i definir-nos. Qualsevol definició ens pot limitar però també ens ajuda a ser fidels el que som i a arribar a ser el que som. 

1. Què és la missió?

La missió ha de definir qui som, el perquè ens apleguem dins d’una organització i ens proposem actuar socialment. L’hem de poder definir en unes poques línies, en un sol paràgraf, per poder ser recordada fàcilment per tots els nostres col·laboradors.

Qualsevol persona externa en llegir la missió pot decidir si s’identifica i val la pena comprometre’s amb aquesta finalitat. Les coses que fem com a organització tenen un determinant sentit, van en una direcció determinada i no les fem per casualitat. La missió és el que dóna sentit a la nostra actuació. 

2. Què és la visió?

La visió comporta una certa anàlisi de la realitat social on intervenim. Ens vindria a dir com traslladem la nostra missió al terreny reflectint el nostre ideari, allò que esperem aconseguir en els propers anys, en un mig termini. Ens podem plantejar visions transformadores de la realitat social, visions que comportin canvis radicals i per tant l’anàlisi és un element fonamental per posicionar-nos en un sentit o altre i constituir-nos en agents dels canvis que proposem. Podem posar-nos com a fita aconseguir uns determinats drets pels nostres socis o usuaris o accedir a nous serveis. Sempre tan lluny com vulguem però sabent qui som i d’on partim.

Dins la visió podem definir també on contemplem la nostra organització en uns anys: si pretenem ser referent en el nostre camp, si volem una obertura internacional, ampliar el nostre treball en xarxa, una gran ampliació de la base social, etc. Per contra, i en alguns moments, altres organitzacions poden assumir una visió més continuista de manteniment sense planificar canvis, una visió més defensiva o conservadora per uns temps difícils. Un canvi important en la nostra Junta Directiva o un relleu generacional pot conduir a canvis substancials en la visió de l’organització, sense que suposi cap canvi en la nostra missió que és més permanent.  

La persona que abans s’ha identificat amb la nostra missió ara sabrà per què treballarem d’una manera concreta. 

3. Què són els valors?

Podem treballar una missió similar i una visió també similar amb estratègies o camins diferents. Els valors són els principis que configuren la nostra activitat. Aquests poden venir definits d’entrada per raons constitutives com els valors de l’humanisme cristià que inspiren moltes organitzacionss religioses i que van lligats intrínsecament amb la missió de la pròpia organització.

Es pot treballar des d’una perspectiva participativa a una més dirigista o jerarquitzada i tractar d’assolir fites similars. Cada organització té el seu tarannà a l’hora de treballar, prioritzant uns valors a uns altres. És un tercer element d’identificació com a organització i per tant hem de ser capaços de definir-nos a l’entorn de 4 o 5 principis, aquells més significatius i rellevants per nosaltres. Aquests valors són els que hem de practicar cada dia en les nostres accions. Si parlem de participació en que es tradueix en la nostra pràctica? Què volem dir si parlem de transparència? En què es reflecteix el nostre valor de llibertat o d’igualtat ? I el de diversitat ? Si la qualitat del treball és un valor com el traslladem a la pràctica ? La nostra acció quotidiana és coherent amb els principis que enunciem?

La persona que comparteix la nostra missió, que es pot comprometre amb una visió determinada, ara pot veure quins principis són els que inspiren la nostra tasca i acabar de decidir-se. 

4. Conclusions

Plantejar-nos la missió, la visió i els valors consisteix en explicar a la societat qui som com organització, el que pretenem fer i aconseguir i com ho volem dur a terme. És un exercici definit en un moment concret, però que comporta un seguiment constant i un cert estat d’alerta permanent per no desviar-nos dal camí traçat, com la consciència de la pròpia organització. Els nostres òrgans directius han de vetllar per aquest desenvolupament i la base social fer d’element crític quan calgui. 

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més