Les comunitats (socio)educatives: somni o necessitat?


A voltes imagino que la comunitat educativa (i educadora) la formen tots aquells agents i subjectes col·lectius que tenen contacte amb infants i joves i, per tant, tots aquells qui amb les seves accions poden influir en els processos d’aprenentatge. La meva il·lusió recull bona part de les comunitats dels barris i pobles: des dels comerciants fins a l’agrupament escolta, passant, és clar, per entitats i associacions, per pràcticament totes les àrees dels ajuntaments i, evidentment, per l’escola i els instituts.
Joaquim Framis | Social.cat

Tots els membres de les comunitats educadores han de ser conscients de llurs responsabilitats i funcions i, alhora, reconèixer i cooperar amb els altres elements del sistema educatiu comunitari. Per tant, els ha de conèixer i reconèixer, confiar-hi, compartir amb ells en bona mesura la missió i els valors d’educar les noves generacions. Només així, des de la riquesa i complexitat que dóna la xarxa educativa de la comunitat, formarem una infància i una joventut arrelada, protegida i integrada a les seves comunitats. En aquestes comunitats, els protagonistes dels processos d’aprenentatge són els mateixos infants i joves que, entre ells i amb el recolzament comunitari, participen d’aquest procés des del centre.

Avui aquest desig esdevé una necessitat: trepitjant el carrer del barri on treballo, des de la finestra dels serveis socials, en cada trucada a cada escola, parlant amb els trucaires del meu agrupament escolta o bé en cada entrevista, m’adono de la necessitat de (re)articular una comunitat educadora, que retorni la responsabilitat d’educar els infants i joves a tota la societat. Joves sense referents adults estables ni sòlids, infants amb pares i mares amb horaris laborals impossibles, parelles d’aturats de llarga durada sense ingressos, adolescents desesperats que donen sortida a les seves frustracions amb conductes de risc, nouvinguts perduts i aïllats, dones víctimes de la violència masclista... Són símptomes de la urgent necessitat de construir, cadascú des del seu lloc, una comunitat forta, transformadora, organitzada, solidària, educadora i educativa. Cal començar per una reforma radical de les institucions centrals de l’educació: cal obrir a la comunitat instituts i escoles i començar a teixir urgentment una xarxa de complicitats i treball en comú que rearticuli els vincles comunitaris, especialment als barris de les classes populars.

Avui i sempre, cal recordar el savi proverbi africà: Per educar un infant fa falta tota la tribu.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més