La (no) comunicació dels centres educatius

La dinàmica dels centres educatius i el professorat segueix sense donar un impuls definitiu que canviï el model de comunicació externa habitual en el sector. Continua predominant un model que mostra públicament a la Xarxa les activitats, més o menys vistoses, que es realitzen durant l'horari lectiu. No s'acaba d'aprofundir, justificar, valorar o debatre públicament, amb l'alumnat i famílies, el model pedagògic o metodologies dutes a terme.

Oscar Boluda @oscarboluda  | INED21


La comunicació externa es queda en una mera eina de màrqueting on tot sembla magnífic i on llueixen molt bé el nostre alumnat o instal·lacions. I, on queda la tasca diària que es realitza a l'aula? On són aquestes competències, continguts o actituds que treballen professorat i alumnat? On és l'espai per comentar, criticar, felicitar o debatre amb l'equip docent o equip directiu?

Aquest model de comunicació externa limita la concepció de l'educació i canalitza la política del centre cap modes fràgils provinents de les demandes de la societat o del món empresarial. Unes demandes que estimulen la competició, els rànquings per sobre de la cooperació entre centres educatius, entre els mateixos docents o entre educació pública i privada.

Crec necessari l'obertura d'espais en els centres on l'alumnat i les seves famílies puguin conèixer la tasca docent i puguin implicar-se en el model d'aprenentatge. No n'hi ha prou amb la valoració d'un curs complet a través d'una sèrie de qualificacions numèriques tres vegades per any. No té sentit conèixer el que fa un alumne durant nou mesos a través d'un simple butlletí o mitjançant una o dues entrevistes personals. Per què no articular diaris d'aula? Per què no crear dinàmiques on professorat o alumnat mostrin d'una manera crítica els seus aprenentatges? Hi ha multitud de mitjans i eines on visibilitzar aquestes pràctiques: blocs, xarxes socials, aplicacions, plataformes educatives, etc.

Sembla que hi ha una por al què diran o al judici dels "de fora". No ens prenem la comunicació externa com un procés bidireccional on aprendre i conèixer altres criteris diferents. Les xarxes socials com taulers d'anuncis o com autobombo són la tònica habitual. Hem de ser capaços d'obrir les nostres escoles, compartir materials i visibilitzar la nostra tasca sense por de perdre cap essència. Parlem de flexibilitat, adaptació o esperit crític, i les nostres aules i centres romanen tancats o semioberts a altres visions educatives.

A nivell intern, la comunicació dels centres també necessita formar veritables equips docents. El professorat estem acostumats a programar i gestionar l'aula amb poques ingerències; som semidéus en aquelles matèries que impartim. Seleccionar conjuntament un llibre de text o quadrar horaris no impliquen comunicació ni treball d'equip real. El professorat necessita més espais i temps on prendre decisions conjuntes sobre el desenvolupament de les classes, formar projectes coordinats d'ensenyament-aprenentatge o aprendre de la tasca i experiència dels companys.

Cal un major esforç per treballar com a illes d'un arxipèlag unides per ponts en constant construcció. No podem demanar empatia, treball en equip o altres competències si no les demostrem amb la nostra acció habitual. La comunicació interna ha de ser una constant i un esforç, molt costós, a realitzar amb més freqüència. Sortir de l'aula, amb i sense alumnes, física i virtualment, per compartir experiències i altres punts de vista, ens enriqueix a tots.

Aïllar-se o reunir-se amb els col·legues només per obligació no és just per a un alumnat que es va a enfrontar a una realitat molt més canviant i exigent que la que nosaltres experimentem. L'alumne és una esponja que percep el nostre creixement professional, les nostres actituds i les nostres formes de treball. Si volem ser un equip docent, a nivell de grup, d'aula o de centre, hem de demostrar també a través de l'ensenyament. Els centres han de liderar aquesta forma de treball per sobre de convencionalismes o una altra burocràcia.

El treball en equip no és una moda, és una necessitat si es vol progressar com a escola i com a educador. Tampoc és un caprici la necessitat de visibilitzar i compartir, amb tot el nostre entorn social, el treball docent que realitzem. La comunicació, en totes les seves accepcions, ha de ser novament considerada en les escoles.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més