17 recomanacions per atraure l’interès dels mitjans de comunicació

L'Animació Sociocultural, la metodologia, la seva tasca i les persones que s’hi impliquen tenen un paper clau en la societat, però... sabem transmetre la nostra activitat de manera atractiva per a la premsa generalista?

Els nostres projectes necessiten ser presents als mitjans de comunicació per fer-se més visibles i per arribar a la ciutadania. I als mitjans sovint també els calen el seu testimoni per connectar amb la realitat social i transmetre-la millor.

Font: xarxanet




Tot i això, les intervencions socioculturals sovint no es troben prou presents al diari, la radio o la televisió i tenen la percepció que les qüestions en les que treballen no sempre arriben al públic de forma adequada.
A més, els periodistes sovint no estan formats en tercer sector ni en voluntariat, més enllà de la seva experiència i inquietud personal, i el volum d'informació que reben cada dia és molt elevat.
Un seguit de recomanacions poden ajudar als nostres projectes a fer-se més interessants als ulls dels mitjans. La majoria d’elles provenen d’una xerrada amb la Maria Coll codirectora de la revista Valors i del programa radiofònic Valors a l'alça de La Xarxa de comunicació local, que posa l’èmfasi en oferir la informació a través del testimoni personal.
  • Mantenir actualitzada una base de dades de mitjans de comunicació generalistes i especialitzats, i de periodistes.
  • Escollir els mitjans i les persones adequades: cal identificar aquelles que són sensibles a la temàtica en la que treballem.
  • Triar el moment adient: cal conèixer les dinàmiques dels mitjans(horaris de redacció, tancament, caps de setmana, etc.).
  • Oferir només informació noticiable: els periodistes reben cada dia molt més del que poden cobrir i saturar-los d'informació és contraproduent. Tot i que el que es considera que és notícia és molt relatiu, hi pot ajudar el fet de ressaltar la singularitat de la informació, relacionar-la amb l’actualitat, remarcar l’acció social o el que aporta a la societat).
  • Aprofitar l'actualitat (agenda mediàtica, dies internacionals, efemèrides històriques, etc.).
  • Oferir històries personals: humanitza l’entitat i crida l’atenció dels mitjans. Quan les persones són les que expliquen és més efectiu que transmetre dades abstractes i fredes. N’és un exemple el testimoni que ofereix una persona que ha viscut 15 anys al carrer. Cal tenir en compte el sensacionalisme que poden fer alguns mitjans.
  • Donar veu a les persones participants: als mitjans els pot interessar més escoltar a la persona voluntària que no pas a la professional de la intervenció social, és a dir, per què una persona dedica tots els dissabte a anar al cau amb nens, passa les tardes amb avis i àvies o s’implica en la neteja d’un bosc… També afegeix sensació de transparència i d’equip dins el projecte. D’altra banda, no a tothom li agrada o sap explicar i explicar-se. La feina interna d’empoderar els participants en el projecte, és el que fa després que el seu discurs estigui ben alineat amb el de el projecte. També pot oferir eines comunicatives a la persona voluntària. Hi ha recursos útils com “Informar sobre voluntariado: guía de estilo para quienes comunican”.
  • Fer senzill el missatge: molts periodistes no són especialistes en tercer sector ni en voluntariat. Hem de comptar que “ningú” ens coneix i, amb humilitat, explicar el nostre missatge de forma simple i planera.
  • Elaborar una nota de premsa eficaç. Ser creatius i originals. I si hi ha contacte personal que l'acompanya molt millor.
  • Proporcionar imatges: ajuden molt a copsar la informació que els hi enviem.
  • Facilitar la feina als periodistes (no només amb el missatge sinó proposant diversos enfocaments possibles de la informació: notícia, reportatge, vídeo, entrevista, i oferir informacions relacionades de context, etc.).
  • Fer ús de les noves tecnologies (contactar al periodista per Twitter, penjar les fotografies en alta resolució al núvol, enviar enllaços d'informació complementària).
  • Aprofitar, i també trencar, l’estacionalitat de les noticies (alguns temes tenen més ressò en moments concrets de l’any, com la solidaritat per Nadal i la problemàtica dels gossos abandonats al juliol.Són tempos comunicatius en què podem oferir informació relacionada o bé, justament, proporcionar alternatives a aquestes informacions cícliques. A més, a l’estiu es pot aprofitar el dèficit de notícies.
  • Mantenir el contacte personal amb els periodistes (fer un retorn sobre allò publicat, trobades més informals, etc.).
  • Oferir-se com a experts en moments d'actualitat: més enllà de les pròpies activitats entorn els nostres projectes, esdevenir un referent per ells en un àmbit o temàtica concreta.
  • Proposar col·laboracions periòdiques en seccions o programes en els que podem aportar valor afegit.
  • Tenir en compte que la transparència propicia la presència als mitjans de comunicació.
També trobareu a Xarxanet:




Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més