Roda de la pedagogia - taxonomia de Bloom

La Taxonomia de Bloom és una llista de les habilitats i processos del pensament que poden aparèixer en les tasques escolars i per tant ser objecte d'avaluació. 

Recordar -  Aplicar - Analitzar - Avaluar - Crear


Des del 1948 un grup d´educadors van assumir la tasca de classificar els objectius educatius. Van proposar desenvolupar un sistema de classificació en tres aspectes: el cognitiu, l´afectiu i el psicomotor. El treball de l´apartat cognitiu es va acabar el 1956 i normalment se l´anomena la Taxonomia de Bloom. El títol complet de l´obra és "Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain", i els autors són a més de Benjamin Bloom, M. Englehart, E. Furst, W. Hill, and D Krathwohl. La idea central d´aquesta taxonomia és allò que les docents han de voler que l'alumnat aprengui, és a dir, els objectius educacionals. La taxonomia estructura les habilitats jeràrquicament, de manera que no es pot pretendre assolir les d'ordre superior sense tenir dominades les d'ordre inferior.



El 1956, Benjamín Bloom, psicòleg educatiu de la Universitat de Chicago, va desenvolupar la seva taxonomia d'Objectius Educatius. Aquesta taxonomia es va convertir en eina clau per estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. Al llarg de dècades, docents de tot el món han utilitzat la Taxonomia de Bloom com a eina per establir objectius d'aprenentatge.

De I, John M. Kennedy T., CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2499984

Als anys 90 Lorin Anderson, va revisar la Taxonomia del seu mestre i va publicar, l'any 2001, la Taxonomia Revisada de Bloom. Un dels aspectes clau d'aquesta revisió és l'ús de verbs en lloc de substantius per a cada categoria i l'altre, el canvi de la seqüència d'aquestes dins de la taxonomia.

Cognició

Per Bloom la cognició es basa en les següents habilitats (de menys a més complexitat):
  • Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
  • Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
  • Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
  • Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
  • Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar, detectar i provar.
  • Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar


Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia ha estat moltes vegades revisada per passar a “digitalitzar-la”. Aquí neix la taxonomia de Bloom Digital. Moltes són les revisions i versions d'aplicació de la Taxonomia de Bloom.

Ens agrada per la seva utilitat la Roda de la Pedagogia (Pedagogy Wheel) del professor Allan Carrington. 


Font: Vikipèdia. 

Etiquetes

Cultura de carrer Documental Empoderament Intervenció social Micromasclismes PAH Sobirania alimentària Sociologia acció col·lectiva acció directa anarquisme animació sociocultural anticapitalisme antiespecisme antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea autogestió avaluació barri capacitats diferents ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat consum responsable creació cultural crisi cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar feminisme fp gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum gènere horitzontalitat innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions inèdit viable lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització participació pedagogia llibertària pedagogía crítica pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista ètica hacker
Mostra'n més