La Taxonomia de Bloom és una llista de les habilitats i processos del pensament que poden aparèixer en les tasques escolars i per tant ser objecte d'avaluació.
Recordar - Aplicar - Analitzar - Avaluar - Crear
Des del 1948 un grup d´educadors van assumir la tasca de classificar els objectius educatius. Van proposar desenvolupar un sistema de classificació en tres aspectes: el cognitiu, l´afectiu i el psicomotor. El treball de l´apartat cognitiu es va acabar el 1956 i normalment se l´anomena la Taxonomia de Bloom. El títol complet de l´obra és "Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain", i els autors són a més de Benjamin Bloom, M. Englehart, E. Furst, W. Hill, and D Krathwohl. La idea central d´aquesta taxonomia és allò que les docents han de voler que l'alumnat aprengui, és a dir, els objectius educacionals. La taxonomia estructura les habilitats jeràrquicament, de manera que no es pot pretendre assolir les d'ordre superior sense tenir dominades les d'ordre inferior.
De I, John M. Kennedy T., CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2499984
Als anys 90 Lorin Anderson, va revisar la Taxonomia del seu mestre i va publicar, l'any 2001, la Taxonomia Revisada de Bloom. Un dels aspectes clau d'aquesta revisió és l'ús de verbs en lloc de substantius per a cada categoria i l'altre, el canvi de la seqüència d'aquestes dins de la taxonomia.
Cognició
Per Bloom la cognició es basa en les següents habilitats (de menys a més complexitat):
- Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
- Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
- Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
- Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
- Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar, detectar i provar.
- Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar
Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia ha estat moltes vegades revisada per passar a “digitalitzar-la”. Aquí neix la taxonomia de Bloom Digital. Moltes són les revisions i versions d'aplicació de la Taxonomia de Bloom.
Ens agrada per la seva utilitat la Roda de la Pedagogia (Pedagogy Wheel) del professor Allan Carrington.