"En la época de la tecnología, los videojuegos, los ordenadores y las consolas, nuestras niñas necesitan encontrar un espacio de fantasía, real y llamativo que no sólo les evoque diversión si no una evasión diferente a lo que se encuentran en la vida cotidiana".
CRISTINA CASTAÑO GÓMEZ a La Directa
Així és com es presenta, al seu portal web, Princelandia Party & Beauty, marca registrada pertanyent al Grupo Empresarial Diveralia Spa S. L. de Mairena del Aljarafe (Sevilla). El juny d'aquest any, al número 211 del carrer Estrella de Sabadell, es va obrir una nova franquícia de Princelandia. En la mateixa línia, el 23 d'octubre, a Granollers, es va celebrar la inauguració d'un nou establiment, situat al carrer Princesa número 36, que va ser rebut amb una concentració de prop de 60 persones que manifestaven el seu rebuig a l'obertura “d'un espai que representa un model educatiu marcadament sexista i generador de desigualtats”, tal com declaraven les organitzadores de la protesta.
Princelandia neix el 2010 a Sevilla. A partir de la idea de la filla dels amos de la primera franquícia, van decidir que calia crear un espai d'oci infantil especialment enfocat al món de les princeses. Dos anys més tard de la primera obertura d'un establiment Princelandia, van sorgir les primeres franquícies arreu del territori. Actualment, el negoci compta amb una trentena d'establiments, principalment a l'Estat espanyol, tot i que també en té a Mèxic i Portugal. La iniciativa ha rebut premis en reconeixement de la seva tasca empresarial, tant per part d'institucions públiques com d'entitats privades.
Els serveis que ofereix l'empresa, enfocada especialment a nenes d'entre 4 i 12 anys, van des de tractaments de bellesa, spa, karaoke i festes d'aniversari temàtiques, fins a actes com Princess Forever, per a dones ja adultes, o fins i tot esdeveniments per a mares i filles, com la festa Mi mamá y yo. L'hora de spa, que entra dins les festes d'aniversari que s'organitzen a Princelandia, consisteix –bàsicament– a maquillar les nenes, pentinar-les, fer-los la manicura i, finalment, disfressar-les de princeses i deixar que desfilin per una passarel·la de moda.
Mobilització de rebuig d'esplais i Justa Revolta
Miguel Melguizo, gerent de la sucursal de Princelandia de Còrdoba, en un vídeo promocional, declara que el que s'ofereix és un "servei educacional". Afirma contundentment que la finalitat és transmetre a les nenes una sèrie de valors com l'alimentació saludable, la higiene personal o, fins i tot, l'obediència, a través de mitjans com la bellesa. Princelandia intenta desfer-se de totes les crítiques rebudes pel fet de ser un establiment que reprodueix rols i estereotips sexistes i cànons de bellesa i que –com afirma el gerent de la franquícia de Còrdova– ensenya les nenes a ser obedients, individualistes i submises. A la sucursal de Sabadell, ofereixen un nou tipus de servei: la festa pirata, que pretén transmetre el contrari que la festa princesa. Està enfocat als nens i s'hi transmeten valors com la masculinitat i el poder.
A la cocapital vallesana, el 22 de novembre, els esplais de la ciutat van aprofitar el Dia Universal pels Drets dels Infants –commemorat dos dies abans– per organitzar diverses activitats sota el lema Pel dret a escoltar i a ser escoltats, on la crítica a l'obertura de Princelandia també va ser protagonista. Les famílies, amb el suport del col·lectiu feminista Justa Revolta, van reivindicar la necessitat d'acabar amb aquests espais infantils que promouen la segregació per sexes. Es van repartir fulls volants satírics sobre Princelandia, on es denunciava la promoció de malalties i trastorns alimentaris que implica aquest negoci, l'adoctrinament de les nenes en l'obediència i la submissió, la falsa recerca d'un príncep blau o la condemna a esdevenir dones florer. Una cercavila, una escenificació teatral i un cinefòrum van completar la jornada reivindicativa.
Perpetuació de dona passiva i submisa que espera un príncep blau
Tres militants de Justa Revolta ens expliquen que rebutgen Princelandia “perquè reprodueix un model educatiu que és totalment sexista”. Segons les activistes, el que ofereix el negoci “és molt més atractiu per a les nenes i aquest tipus d'oci les acaba arrossegant a la idea que l'única manera de ser felices és l'ideal de bellesa que perpetuen, la importància de l'aspecte físic i la no incentivació d'altres àmbits com l'intel·lectual, el caràcter personal o l'oferta de models de bellesa alternatius”. Justa Revolta també denuncia la transmissió d'uns valors que reprodueixen “el clàssic rol de dona submisa i passiva, una princesa que espera el seu príncep blau perquè la rescati i la salvi. Això sí, estant sempre bonica i ideal”.
Des de l'obertura de l'establiment a Sabadell, ara fa cinc mesos, s'han dut a terme diverses mobilitzacions en contra, com la crítica a través de les xarxes socials o la convocatòria de concentracions al local. A la campanya contra Princelandia, també hi participen altres organitzacions com Arran Sabadell Centre-Sud. El col·lectiu de l'esquerra independentista considera que Princelandia “representa els valors més obertament sexistes que el patriarcat atribueix al rol femení”. Arran confirma la intenció d'endegar una campanya de denúncia més potent per reclamar el tancament de l'establiment.
La Directa va visitar el centre de Princelandia a Sabadell per conèixer la versió de les treballadores de l'establiment, però no se li va permetre l'entrada amb l'argument que les treballadores no farien declaracions i que se sentien assetjades. A més, van assegurar que aquell mateix matí, dijous 20 de novembre, el local es es va despertar amb cadenats a les portes.