La ideologia de l'educació: LEC i LOMCE, eines per un model de societat capitalista, elitista i catòlica
El curs passat va finalitzar amb diferents accions assumides pel consell escolar municipal d’Artés, una xerrada referent a la LOMCE, una concentració davant l’Ajuntament i l’organització d’un autocar el 14 de juny a la gran manifestació de Barcelona amb el lema “Per un País de tots decidim Escola en català” convocada per SOM ESCOLA.
Bé, doncs just quan iniciàvem aquestes accions conjuntes des de tota la comunitat educativa, per defensar-ne el model educatiu, és quan entre en vigor una llei que modifica el model i que en vol eliminar les funcions dels consells escolars.
Ernest Clotet via CUP Artés
Els elements bàsics de la LOMCE (Llei Wert) són:
1.- Centralització del currículum (és a dir, dels ensenyaments). A més d'una reducció significativa del currículum.
2.- Un atac al model d'immersió lingüística i dels ensenyaments culturals propis.
3.- Un control del professorat i l'alumnat a cop d'exàmens (revàlides)
4.- Selecció anticipada de l'alumnat.
5.- Un augment del pes de la religió catòlica.
6.- La possibilitat de concertar centres amb metodologies sexistes.
7.- La possibilitat legal de privatitzar centres públics i de que aquests busquin sponsors.
8.- La jerarquització dels centres, deixant els consells escolars com a òrgans consultius.
9.- La precarització del professorat, fent-lo dependent de la direcció.
10.- Direccions anomenades pels titulars o per l'administració, a dit.
11.- Intervenció excessiva de les empreses en la Formació Professional sense garantir el control sobre els aprenentatges.
2.- Un atac al model d'immersió lingüística i dels ensenyaments culturals propis.
3.- Un control del professorat i l'alumnat a cop d'exàmens (revàlides)
4.- Selecció anticipada de l'alumnat.
5.- Un augment del pes de la religió catòlica.
6.- La possibilitat de concertar centres amb metodologies sexistes.
7.- La possibilitat legal de privatitzar centres públics i de que aquests busquin sponsors.
8.- La jerarquització dels centres, deixant els consells escolars com a òrgans consultius.
9.- La precarització del professorat, fent-lo dependent de la direcció.
10.- Direccions anomenades pels titulars o per l'administració, a dit.
11.- Intervenció excessiva de les empreses en la Formació Professional sense garantir el control sobre els aprenentatges.
Aquesta llei (ideológicament, filla de la LEC catalana) és una arma més per destruir els PPCC; com la Llei Bauzà a les Illes Balears, la negativa a més de 160.000 alumnes del País Valencià a rebre l’educació en català, la lluita constant de la Bressola per crear una xarxa d’escoles catalanes a la Catalunya Nord sense suport del Govern centralista francès són mostres latents de que l’educació sempre és ideològica.
D'altra banda, continuen les retallades a l'ensenyament per part de la Generalitat de Catalunya: en especial l'augment d'alumnes per classe, les retallades als ajuts a les famílies més necessitades, o a l'educació especial.
De la mateixa manera que es privatitza, precaritza i es vol controlar l’ensenyança a primària i a secundària, també passa a les universitats amb l’Estratègia Universitària 2015 (EU2015). Resumint aquesta estratègia, com ja sabeu, no és res més que una doctrina neoliberal que posa les Universitats a mercè dels mercats, convertint-les en “universitats-empreses”. Les conseqüències d’aquest model d’educació va totalment en contra de l’educació pública i de qualitat, allunyant-ne l’accés a les classes populars.
Mobilitzacions i insubmissió és l’única alternativa que ens queda per defensar l’educació pública. Movilitzacions com la II Marxa per l’educació pública, democràtica, laica, inclusiva, co-educadora, popular i en Català que va organitzar l’Assemblea Groga l’agost passat. Cal tenir clar que lluitant també s’educa, i que les mobilitzacions i les vagues són una arma més de la lluita i per aconseguir una educació amb esperit crític. Hem de plantejar-nos quin model de país volem abans i després de ser independents i com a conseqüència quin model educatiu volem i això no ho poden fer per nosaltres.
Les CUP hem definit uns principis per l'educació basats en laïcitat, formació de l'esperit crític i la vivència democràtica. Una educació antipatriarcal que asseguri la igualtat de les persones i la igualtat d'oportunitats, i òbviament catalana. Per això l'educació ha de ser pública i de gestió pública. En aquest sentit, s’està duent a terme la recollida de signatures d’una iniciativa legislativa popular, ILP per una EDUCACIÓ pública, laica, popular, democràtica, inclusiva, coeducadora i en català de Bressol a Universitat. http://www.ilpeducacio.cat/
Perquè l’educació no és neutral, ara cal que diguem prou! NI LOMCE, NI LEC, NI RETALLADES, NI PRIVATITZACIÓ DE L'EDUCACIÓ PÚBLICA, perquè un altre món sigui possible, una altra educació és necessària.
LA LLUITA CONTINUA, t’hi apuntes?