Ciudad de Dios

Cidade de Deus, adaptació de la novel·la de Paolo Lins, retrata el creixement del crim organitzat a Cidade de Deus, un suburbi violent de Rio de Janeiro, entre finals dels anys seixanta fins a principis dels vuitanta. El veritable protagonista de la pel·lícula és aquest barri, un dels més perillosos de la ciutat de Rio. El narrador és Buscapé, un jove massa fràgil i tímid per dur una vida criminal, però amb talent per poder tenir èxit com artista i fotògraf. A través dels seus ulls veiem el desenvolupament de la vida, les lluites, l’amor i la mort dels personatges.


La pel·lícula comença amb un Buscapé que té 11 anys. Observa les coses que passen i els personatges que l’envolten, com ara Dadinho. Un nen de la seva edat que somnia ser el criminal més perillós de Rio i que comença el seu aprenentatge fent encàrrecs per als delinqüents locals. Dadinho admira Cabeleira i la seva colla que atraquen els camions de butà i fan altres petits robatoris, És precisament Cabeleira qui dóna a Dadinho l’oportunitat de fer el seu primer assassinat, el primer de molts.

Anys més tard, veiem com Buscapé segueix estudiant i circulant per la frontera que separa el crim de la vida honrada. Dadinho ja té una petita banda i grans ambicions. Quan Dadinho descobreix que el tràfic de cocaïna és una activitat més rendible que els robatoris, reorganitza els seus negocis, que prosperen de forma espectacular.

A principis dels anys 80, Buscapé aconsegueix una càmera fotogràfica i fa realitat el somni de la seva infantesa. Dadinho també ha fet realitat el seu: als 18 anys és conegut com Zé pequeno, el narcotraficant més temut i respectat de Rio de Janeiro. La seva paraula és llei a Cidade de Deus. Envoltat dels seus amics i protegit per una banda de nens d’entre 9 i 14 anys, ningú li disputa el poder fins que apareix Manu Galinha, un cobrador d’autobús que va veure com Zé pequeno violava la seva nòvia. Galinha decideix venjar-se i mobilitza tothom qui té un compte pendent amb Zé pequeno. A

Cidade de Deus corre ràpidament la notícia i es formen dos exèrcits. La guerra està servida.

La pel·lícula fou rodada a les faveles de Rio de Janeiro, conegudes com a Cidade de Deus. Per poder filmar-hi el director va haver de demanar permís als narcotraficants de la zona. El repartiment està format per intèrprets no professionals escollits després de treballar durant vuit mesos amb joves de Rio.




 (PROPOSTA D') ELEMENTS DE DEBAT

  • Com es manifesta el canvi físic a la favela al llarg de les tres dècades que tracta la pel·lícula?
  • Com s'expressa la sensació de que ningú pot escapar de la violència?
  • Com s'estructura l'economia de la droga a la favela?
  • Quins són els canvis que comporta la consolidació del narcotràfic a la favela?
  • Com evoluciona la relació entre la comunitat i els delinqüents de la favela?

FITXA TÈCNICA

Direcció: Fernando Meilleres
Guió: Bráulio Mantovani; basat en la novel·la de Paolo Lins
Producció: Globo Films, Lumière, Wild Bunch
Duració: 135 min.
Nacionalitat: Brasil
Any de Producció: 2002
Repartiment: Alexandre Rodriguez (Buscapé), Leandro Firmino da Hora (Zé Pequeno), Phellipe Haasengen (Bené), Douglas Silva (Dadinho), Jonathan Haasengen (Cabelleira), Matheus Nachtergaele (Sandro Cenoura), Seu Jorge (Mané Galinha)

Sinopsi: Buscapé té 11 anys i viu a Ciutat de Dios un suburbi de Rio de Janeiro. Malgrat que la vida en aquest barri està dominada per robatoris, baralles i enfrontaments diaris amb la policia, Buscapé prefereix quedar-se al marge. Ell vol ser fotògraf. Dadinho té la seva mateixa edat i també té clar el seu futur,encara que és molt diferent.Vol convertir-se amb el criminal més famós de Rio de Janeiro.Amb el pas del temps els dos aconseguiran el que volen. Buscapé entrarà a treballar en un periòdic i Dadinho, que canvia el seu nom pel de Zé Pequeño, és convertirà en el narcotraficant de cocaïna més temut i respectat de Río de Janeiro.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més