Educació en el lleure. Recull documental

Educació en el lleure
Recull de publicacions, articles, institucions, recursos web i normativa sobre educació en el lleure. Aquest dossier va adreçat principalment a monitors/es i educadors/es perquè disposin de recursos i materials que els facilitin els seu dia a dia professional. També inclou recursos sobre animació sociocultural en l'àmbit infantil i juvenil i associacions que porten a terme activitats en el marc de l’educació en el lleure i les activitats a l’estiu. Totes les publicacions que s’hi recomanen es poden consultar als centres DIXIT.

Elaborat per: DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials


Monografies

Anem preparats! 2012: recomanacions i normatives per organitzar activitats d'educació en el lleure amb menors de 18 anys. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Benestar Social i Família, Direcció General de Joventut, 2012. 44 p.

Publicació actualitzada que ofereix les informacions i les recomanacions necessàries per garantir un bon nivell qualitatiu en totes les activitats d'educació en el lleure i per vetllar tant per la seguretat i la integritat física dels participants com pel respecte al medi natural que les acull.
Versió en línia (PDF)

L'animació sociocultural: una estratègia pel desenvolupament i l'empoderament de comunitats. Barcelona: UOC, 2011. 336 p. (Manuals; 183) ISBN: 978-84-9788-420-4

Llibre que ofereix recursos i indicacions per treballar l’animació sociocultural des de diferents àmbits i col·lectius, tant infantils com juvenils.

Aprenentatges en l’àmbit associatiu de l’educació en el lleure. Barcelona: Observatori Català de la Joventut, 2007. 47 p. (E-Quaderns, 6)
Estudi que dóna a conèixer de quina manera les entitats d’educació en el lleure identifiquen i valoren els aprenentatges que adquireixen els i les joves quan són monitors o caps d’un esplai.
Versió en línia (PDF)

Bartrina, Eduard. El català en el lleure educatiu: breu diccionari visual. Barcelona: Fundació Pere Tarrés, 2007. 16 p.
Llibret que recull paraules, frases, expressions de la llengua catalana que han quedat en desús o s’han oblidat i que han estat empeses per d’altres que no són tant correctes però són més usuals. Pretén ser una eina d’enriquiment per a la formació cultural dels nostres infants.

Congrés de Perspectives de l'Educació en el Lleure (2n: 2007: Barcelona). El lleure educatiu a l'inici del segle XXI. Barcelona: Fundació Pere Tarrés: Claret, 2009. 91 p. (Animació sociocultural; 31). ISBN: 978-84-9846-340-8
Recull de les ponències, el manifest i un article que es va presentar al Congrés sobre el lleure educatiu. L'obra ofereix pistes de treball i obre línies de debat i reflexió amb un contingut que traspua la passió per l'educació i pels infants així com l'admiració per als monitors i monitores que dediquen il·lusions, cor i raó, a aquesta tasca.

De la educación social a la animación teatral. Gijón: Trea, 2006. 574 p. (Biblioteconomía y administración cultural; 138) ISBN: 84-9704-221-2
Publicació que ofereix un conjunt molt variat de materials amb una dimensió teòrica, metodològica i pràctica, útils per a posar en marxa projectes d’animació teatral orientats als col·lectius més diversos.

Francia, Alfonso; Mata, Javier. Dinámica y técnicas de grupos. 7a ed. Madrid: CCS, 2000. 235 p. (Plan de formación de animadores. Bloque 4, El saber hacer del animador; 2) ISBN: 84-7043-601-5(o.c.)
Llibre, amb nombroses edicions, que reflexiona sobre la importància dels grups en la maduració de la persona i en la dinamització de la societat i ofereix tècniques i recursos per a promoure’n la màxima potencialitat.

Freire, Heike. Educar en verd: idees per apropar els nens i les nenes a la natura. Barcelona: Graó, 2011. 148 p. (Família i educació; 20) ISBN: 978-84-9980-094-3

Obra que reflexiona sobre la manca de moments que passen els nens i nenes a l’aire lliure gaudint de jocs autònoms, després que passin la major part del seu temps en espais tancats. L’autor destaca la importància de gaudir de l’aire lliure per poder interactuar directament amb la vida i la natura, com un dret fonamental més de la infància.

Gillet, Jean-Claude. La animación en la comunidad: un modelo de animación socioeducativa. Barcelona: Graó, 2006. 235 p. (Acción comunitaria; 2) ISBN: 978-84-7827-448-2

Obra referent per a investigadors, estudiosos, professionals i pràctics de l'animació sociocultural. L’autor construeix un model teòric sobre l’animació que permet elaborar tota una tipologia de formes de fer acció social i comunitària, i de comprendre les filosofies que orienten i les metodologies que vertebren els processos i projectes d'animació.

Pérez Serrano, Gloria. Técnicas de dinamización social. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2009. 317 p. (Educación permanente; 038). ISBN: 978-84-362-5004-6

Publicació que tracta temes relacionats amb la dinàmica de grups i les seves aplicacions per a l'orientació personal i la comunicació, tot desenvolupant tècniques sociomètriques i per a potenciar la creativitat o la comunicació verbal, especialment, en públic.
 

Revistes

  • Guix infantil 
    Revista bimestral dirigida al professorat d'escoles i instituts que dóna resposta a temes relacionats amb l’educació a les aules.
  • Lleure 
    Revista creada amb l'objectiu de promoure i divulgar les colònies i el lleure educatiu. Està dirigida a la comunitat educativa que formen tant les escoles com els esplais, agrupaments i associacions, així com a les persones o entitats que vulguin gaudir d'aspectes com la convivència, l'educació i l'esbarjo.
  • Monitor Educador 
    Publicació bimestral d’educació en el temps lliure i acció social de la Federació DIDANIA.
  • Quaderns d'Educació Social 
    Publicació semestral que tracta de manera monogràfica temes d’interès per a l’Educació Social amb la intenció que siguin instruments pràctics per a la feina de les educadores i educadors socials i també pels estudiants.
  • Revista de Estudios de Juventud 
    Revista creada el 1979 amb una tirada trimestral, que tracta monogràficament temes d’interès relacionats amb la vida, els hàbits i les necessitats de la joventut.

 

Articles

Béjar Vernedas, Agustí. “El progreso personal del adolescente en los campamentos”. A: Revista de Estudios de Juventud, 2006, núm. 72, p. 39-56.
Versió en línia (PDF)

Carles Barba. “Educar i aprendre a l'esplai”. A: Escola catalana, 2010, vol. 45, núm. 465, p. 14-16
Versió en línia

Carnero Peón, Adolfo. “La formación de educadores en el tiempo libre: campamentos y centros de vacaciones”. A: Revista de Estudios de Juventud, 2006, núm. 72, p. 87-102.
Versió en línia (PDF)

Estupinyà, Angels; Rubiales, Trinidad; Maigi, Manel. “Experiència d’oci i temps de lleure en persones afectades de paràlisi cerebral”. A: Quaderns d'Educació Social, 2005, núm. 5, p. 111-116.

Herrera Menchén, María del Mar. “La animación sociocultural: una práctica participativa de educación social”. A: Revista de Estudios de Juventud, 2006, núm. 74, (Ejemplar dedicado a: Jóvenes y educación no formal), p. 73-93
Versió en línia (PDF)

Mellado Santamaría, Andrés; Mellado Santamaría, José Luis. “El campamento como medio educativo”. A: Revista de Estudios de Juventud, 2006, núm. 72, p. 25-36.
Versió en línia (PDF)

Montes, Josep. “Lleure educatiu: professionalitat, qualitat i seguretat”. A: Butlletí E-Joventut, 2012 (abril), núm. 22.
Versió en línia (PDF)

“El ocio en las personas con discapacidad intelectual: [monogràfic]”. A. Siglo Cero, 2009, vol. 40(2), nº 231, p. 5-102

“La professionalització d'educadors del lleure, una necessitat creixent”. A: Protagonistes, ja!: perspectives de la infància i de l'adolescència, 2004 (maig/juny), núm. 23, p. 5-7.

“Temps educatius i socials: monogràfic”. A: Educació social: revista d'intervenció socioeducativa, 2011 (gen./abr.), núm. 47, p. 11-94.
 

Institucions

  • Associació de Cases de Colònies i Albergs de Catalunya 
    Entitat que treballa per al reconeixement i la divulgació de les colònies i els valors educatius que transmeten.
  • Associació Catalana d’Empreses del Lleure i la Cultura 
    Institució constituïda amb la voluntat d’esdevenir un referent indispensable en la nostra societat en temes educatius i de lleure. Es desenvolupen activitat que van des de la gestió d’equipament i instal·lacions fins a activitats relacionades amb el lleure educatiu.
  • Direcció General de Joventut 
    Portal de la Direcció General de Joventut que ofereix tota la informació que promou l’emancipació dels joves i el foment de la seva participació en tot allò que els envolta.
  • Fundació Pere Tarrés 
    Organització no lucrativa d'acció social i educativa, dedicada a la promoció de l'educació en el temps lliure, el voluntariat, la millora de la intervenció social i l'enfortiment del teixit associatiu. Aposta per la promoció de la persona des de l'educació, especialment en el lleure i l'acció social, fonamentades en els valors de l'humanisme cristià.
  • Minyons Escoltes i Guies de Catalunya 
    Entitat d’educació en el lleure sense ànim de lucre que ofereix als nens, nenes i joves l’aventura de créixer i aprendre mitjançant el mètode escolta i guia.

 

Recursos web

  • Activitats d’estiu 
    Dossier temàtic elaborat pel Centre de Documentació Juvenil (CDJ) que conté una selecció de la documentació disponible al CDJ, a la Xarxa de Biblioteques Especialitzades de la Generalitat, al Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya i de recursos disponibles a la xarxa sobre aquest tema.
  • Educació en el lleure. Direcció General de Joventut 
    Secció de la pàgina web de la Direcció General de Joventut on es proporciona informació relacionada amb les activitats, formació, instal·lacions juvenils, així com vídeos d’interès sobre l’educació en el lleure.
  • Treballar de monitor/a d'educació en el lleure. Direcció General de Joventut 
    Secció de la pàgina web de la Direcció General de Joventut referent al treball que poden exercir monitors/es d'educació en el lleure. S’ofereix un llistat de totes les entitats que ofereixen feina de monitor/a, així com informació general relacionada.
 

Normativa

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més