La transformació en les últimes dècades de les societats industrials a
les societats postindustrials o de la informació, han mogut els ciments
de les estructures socials capitalistes, entre elles, la estructura
simbòlica i la reproducció cultural. Estem davant d’un procés
indeterminat. Encara aquest canvi societari és massa recent com per
poder avaluar l’impacta que està tenint i tindrà en les pròximes
generacions, però el que podem percebre és el fet que estem
immersos en un profund canvi dels valors, propis de les societats
capitalistes, cap a altres, propis de la nova cultura postmoderna.
Antonio Alcántara | educaciótransformadora
El
nou context social i històric, apuntala la vertebració de nous valors i
de noves visions de futur a les generacions actuals. Com a conseqüència
de la transformació de les competències de l’Estat cap al
desenvolupament de noves formes de governança, les noves generacions
estan cridades a tenir un paper més actiu en els processos de
participació ciutadana i a les organitzacions civils.
La
importància de la inclusió dels i les joves en aquesta nova pràctica de
la ciutadania, marcarà el treball dels professionals encaminat cap al
desenvolupament de l’autonomia de les persones.
Actualment, la
joventut és un dels àmbits d’acció dels projectes socioeducatius, per
tal de fomentar la seva implicació i desenvolupament en aquesta societat
en transició. Per que això succeeixi, és necessària la
utilització d’unes eines i metodologies que donin respostes creatives,
on la frescor és bàsica, així com un aprenentatge de maneres de
funcionar, basades en valors i pràctiques com el respecte, el diàleg, el
consens, l’horitzontalitat o el bé a la comunitat. Hem de ser
capaços de donar despostes atractives per tal d’impulsar la participació
juvenil. El fet que hagi un teixit associatiu fort i plural garanteix
llibertat i un bon estat de la salut de la societat, així com un enorme
benefici social.
És en aquest marc on els equipaments juvenils i els seus possibles models de gestió apareixen amb força amb un sentit cohesionador i transformador.
Carmen Fructuoso Barea i Antonio Alcántara Alcántara
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Guia de Gestió d’Espais Joves
Aquesta
guia, molt didàctica i amb eines concretes i exemples clars té
l’objectiu de ser una eina útil per a tots aquells regidors, tècnics i/o
joves que algun dia es plantegin com hauria de ser la posada en marxa
d’un local per a joves. Ha estat realitzada per Míriam Culleré, Esther Dalmau, Marta Ortoneda i M. Elena Virgili.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Els Equipaments juvenils a estudi. Principals reptes i elements a considerar davant el disseny i funcionaments dels equipaments per a joves.
Per descarregar: http://www.diba.cat/c/document_library/get_file?uuid=fd2efd63-b96d-497b-a54d-ba7357354a33&groupId=95670
Estudi
molt interessant que va molt més enllà dels models de gestió ha estat
elaborat per l’equip de La Carpa Recerca i Eines per la Transformació
Social, conjuntament amb el personal tècnic de l’Oficina del Pla Jove de
la Diputació de Barcelona, i dels tècnics/ques municipals de Joventut
participants en les diferents fases del projecte realitzat.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Altres articles interessant relacionats:
Presentació de la Plataforma per la Gestió Ciutadana. Gener 2012. PGC.
Es descriuen diferents equipaments, entre ells tres Casals de Joves amb model des gestió ciutadana.
Models de gestió d’equipaments socioculturals. Juliol 2011. Antonio Alcántara. Quaderns d’Animació i Educació Social
Fa una aproximació als diferents models de gestió dels equipaments socioculturals.
Per què un projecte educatiu als equipaments juvenils?. Juny 2011. Mireia Bou. E-Joventut Espai Virtual per a les poítiques de Joventut
Interessant
article que fa un recorregut teòric per enmarcar la necessitat dels
projecte educatiu com a referent per a la intervenció en joves
Dossier temàtic: Intervenció socioeducativa, dinamització i participació juvenil. Està elaborat pel Centre de Documentació Juvenil de la Secretaria General de Joventut de la Generalitat de Catalunya.
Dossier
temàtic que selecciona la documentació disponible al Centre de
Documentació Juvenil, a la Xarxa de biblioteques Especialitzades de la
Generalitat, al Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya i de
recursos disponibles a la xarxa sobre aquest tema.