ACTIVITAT DEL 8 DE MARÇ: DONES ANÒNIMES

Ana Belén Fernández Viciana
Sóc professora del cicle formatiu de grau superior d’Animació Sociocultural. Cada any plantejo una activitat a l’aula en relació amb el 8 de Març. És una de les moltes activitats i reflexions que fem durant l’any, relacionades amb la coeducació, la perspectiva de gènere, la visibilització de les dones o el que poden fer com a futurs animadors i animadores socioculturals en el món del lleure.
 
Una de les activitats per mi més boniques i interessants pels resultats que dóna és quan els demano que facin un escrit sobre tres dones que admiren i que formen part de la seva quotidianitat, del seu dia a dia. Val a dir que molt sovint no veiem la grandesa de moltes de les dones amb les quals compartim la nostra vida diària precisament perquè són tan properes que no hi pensem.
 
A partir d’aquesta premissa demano l’alumnat que abans del 8 de Març faci una reflexió sobre quines dones admiren i per què. Un cop a classe fem una lectura dels escrits i us asseguro que surten reflexions precioses.
 
Una de les coses que provoca l’exercici és que el fet de posar per escrit un pensament fa que siguis més conscient del valor que té per a tu aquella persona, i que potser mai no li has verbalitzat. La figura clau que surt en els textos són les mares, després les àvies i segueixen amigues o tietes.
 
També els proposo que a banda de fer l’escrit tinguin l’oportunitat de llegir el text a les dones escollides i és aquí on l’activitat traspassa la frontera de l’aula. Moltes mares i àvies s’emocionen en escoltar unes paraules que no sempre estan acostumades a sentir. I això és per mi el més important: que l’alumnat descobreixi que hi ha dones anònimes que ens envolten, que són lluitadores, amb coratge, que s’han sobreposat després d’alguna desgràcia, que sempre hi són quan les necessitem, que ens cuiden i ens estimen. I sempre, sempre tenen un consell, un somriure o una carícia per donar.
 
Al final fem una reflexió a l’aula de com ha anat l’experiència, posem en relleu i fem visible el saber fer d’aquestes dones que a voltes ens passa desapercebut.
Ana Belén Fernández Viciana
Professora de cicles formatius

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més