LIP DUB

Un lip dub (o bé lipdub, en català: doblatge labial) és un tipus de vídeo que combina sincronització labial i doblatge d'àudio per fer un vídeo de música. Es fa filmant una successió contínua, i sense talls, d'individus o de grups que vocalitzen de manera que sincronitzen els llavis amb la lletra d'una cançó que escolten des d'una font aliena, com ara un àudio enregistrat en un enginy d'àudio mòbil; és a dir, els participants canten un tros de la cançó fins que són substituïts in situ per un altre participant que continua per on anava l'anterior participant, i així successivament, fins el final de la cançó. Posteriorment, s'edita la gravació resultant afegint l'àudio original de la cançó a la pista d'àudio del vídeo final.

Si bé s'assemblen als vídeos de música senzills, sovint comporten força preparació prèvia i s'elaboren de forma meticulosa. Els lip dub més populars són fets mitjançant una única gravació, no editada (un pla seqüència), que sovint ens transporta a través d'espais diferents i situacions en un entorn (per exemple: un edifici d'oficines o una universitat). Amb el sorgiment de llocs webs que ofereixen continguts de vídeo, participatius i d'abast massiu, com ara YouTube, s'ha popularitzat aquest tipus de vídeo.
Tom Johnson, un blocaire especialista en tecnologia i comunicació, descriu que les característiques mínimes que ha de tenir un bon lip dub han de ser:[1]
  • Espontaneïtat: "Fa la sensació que algú tingués la idea en el mateix moment, treu la càmera de vídeo personal, i diu: eps! nois: fem un lip dub amb aquesta cançó".
  • Versemblança: La gent, producció i situació semblen espontànies, no preparades i reals.
  • Participació: "El vídeo no consta d'una sincronització espectacular feta per una única persona, si no d'un grup, participant tots junts en un esforç espontani, que sembla que comuniqui l'actitud i humor de la cançó."
  • Humor: la gent mostra una actitud divertida en el vídeo.

Alguns exemples...

Train - Hey, Soul Sister (LIPDUB UVIC)  

 

Lip Dub "Pump it" IES Ronda 

 

LIP DUB - INS F. Vidal i Barraquer - 2011 

 

Iceland dance party

 

Fenomen Internet

Al Quebec, el 10 de setembre del 2009, dos estudiants de comunicació de la Universitat del Quebec a Montreal (UQAM) varen realitzar un lip dub amb la cançó I Gotta Feeling del grup The Black Eyed Peas amb 172 estudiants en 2 hores i 15 minuts, creant un Fenomen internet a YouTube. El clip ha tingut un fort ressò als Estats Units i s'ha difós a la cadena estatunidenca CNN, on entrevistaren els dos estudiants. En dos mesos, el vídeo va ser vist més de 2.360.000 vegades a YouTube. En el moment de l'anunci de les nominacions als Premis Grammy, el 2 de desembre del 2009, els membres de The Black Eyed Peas varen donar les gràcies als creadors del clip musical a l'UQAM. Per la seva part, la xarxa de televisió estatunidenca CBS ha tret un concurs de lip dubs, inspirant-se en el concepte dels estudiants quebequesos. El 3 de febrer de 2010, YouTube enregistra aproximadament 4.516.000 visites d'aquest lip dub, la qual cosa fa que sigui un dels més consultats al món

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més