L´educació no és sinònim d´escolarització

Àngel Castiñeira | ARA
L’educació no és sinònim d’escolarització, sinó que incorpora una visió més àmplia o integral. La funció educadora la realitzen avui una diversitat d’agents en un diversitat d’espais i també en una diversitat de temps. El sistema escolar és un dels agents educadors més importants, però no és l’únic. Per això identificar l’educació només amb la institució escolar és confondre la part amb el tot i fer un mal favor a aquesta.

Qualsevol aproximació al lideratge educatiu i al seu enfortiment ha de ser integral. Ha d’incloure tots els agents educatius: el sistema escolar, els centres escolars i el paper interactiu de professors i alumnes a les aules, però també la tasca socialitzadora de la família, la funció educativa de les comunitats locals i el paper rellevant dels agents socials, culturals, mediàtics i econòmics del país. I ha d’incloure de manera central als subjectes educatius: les persones. En parlar de lideratge educatiu, una primera reflexió ha d’anar adreçada al conjunt del sistema i a l’equilibri i connexió de les seves parts; és a dir a la seva interdependència, coordinació i simultaneïtat i, si voleu, al fet bàsic de compartir el mateix projecte, la mateixa visió de cap on es vol anar i com es vol anar-hi. L’aprenentatge individual i la seva millora ni comença ni finalitza a l’escola. La formació és una activitat permanent de la persona. Per tant, cal que les institucions amb les quals tindrem contacte al llarg de la nostra vida assumeixin també la seva funció educativa. L’aprenentatge té lloc en un context col·lectiu, en el si d’una comunitat d’aprenentatge. És lògic que el lideratge educatiu correspongui a tota la comunitat, que les xarxes organitzatives aprenguin a compartir els objectius bàsics i els recursos i que facin més senzill l’accés a la informació. El Lideratge educatiu que pot aconseguir la millora contínua del rendiment dels alumnes comença, per tant, aquí.

O són tots els agents i subjectes educatius els que tiren alhora del mateix carro o bé ens trobarem amb importants anomalies i frustracions: mestres molt sensibilitzats amb pares passotes, o famílies molt mobilitzades amb administracions públiques molt encarcarades, o comunitats locals innovadores amb centres i alumnes rutinaris. Servirà de molt poc apostar per centres de qualitat, invertir-hi molts diners, si alhora en el context familiar i social no es creen entorns exigents i favorables d’aprenentatge i no es reforcen determinats valors lligats a aquest procés. Les polítiques educatives reformistes s’estimbaran si pares, comunitats i agents socials no assumeixen llurs responsabilitats. Per tenir un veritable impacte en la millora dels processos d’aprenentatge i en el rendiment escolar, el lideratge ha de ser compartit, distribuït i transversal a tot el procés i agents. Cada línia ha de tenir prioritats diferents, però el sistema ha de compartir l’estratègia i l’ha de poder coordinar periòdicament.

En l’època d’Alexandre Galí tenia ple sentit la frase “un bon mestre, sota un pi, fa escola”. En societats avançades i complexes com les nostres, l’exercici del lideratge educatiu ja no pot ser una tasca aïllada de franctiradors. Si volem exercir un lideratge educatiu efectiu hem de disposar d’una mirada global, de creixement simultani en tots els fronts.

L’educació és una tasca compartida per tothom, a la qual cada àmbit social té quelcom per aportar, alguna responsabilitat per assumir. Educar no és només la tasca d’uns “professionals”; és una tasca de tots i totes: si cal tota la tribu per educar un infant, hem d’assumir el nostre paper. Un nou contracte social per l’educació -com ha fet Finlàndia, per exemple- vol dir la consciència del paper decisiu de l’educació, aglutinar els diversos agents de l’educació en una mateixa estratègia, actuar tots plegats en una mateixa direcció i compartir uns valors i requisits bàsics sobre la nostra manera d’entendre i afavorir l’aprenentatge, com ara qualitat, l’exigència, l’equitat, el rigor i l’esforç. Educar no es fa només en el reducte de l’escola o en el marc de la família, sinó en el conjunt de la societat.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més