Davant la crisi de la democràcia representativa, entenem la participació ciutadana com un instrument per afrontar els problemes i pal·liar les deficiències que la societat actual ens presenta. Per tant apostem per una participació entesa com a eina per la transformació social
que ens permeti i faciliti el camí cap a una societat més justa,
igualitària i humana. Del contrari, la participació ciutadana perdrà
ràpidament l’adjectiu de ciutadana. És a dir, si ens quedem en els
nivells de participació més baixos: d’informació, consulta i fins i tot
de deliberació, es corre el perill de convertir-se amb un instrument
de legitimació de l’autoritat política i de maquillatge electoral
farcit d’un catàleg de bones intencions.
Entendre la participació ciutadana com una eina per la
transformació suposa una concepció clara de canvi, de les deficiències
del model econòmic i polític global i de la voluntat de proposar
alternatives a aquest. Òbviament estem parlant d’una participació
ciutadana que està lligada a determinades opcions polítiques i
ideològiques sobre allò que entenem per desenvolupament, per benestar i
per política. Per tant, si no hi ha voluntat de canvi per avançar cap
alternatives que frenin al model actual, entenem que difícilment
podem parlar d’una participació ciutadana “real”.
Per parlar d’alternatives, primer ens cal identificar alguns dels
problemes actuals. Sense pretendre fer-ne un anàlisis exhaustiu, en
citarem aquells que considerem més característics:
Actualment vivim en una societat cada vegada més desigual,
on l’estat ja no és capaç de redistribuir la riquesa ni de donar
resposta a les creixents demandes socials i per tant, cada vegada
s’engrossa més la distància entre rics i pobres i cada dia augmenta el
nombre de persones excloses. Només a tall d’exemple, recuperem algunes
dades de l’Informe sobre Desenvolupament Humà del PNUD que il·lustren
el nivell de desigualtat mundial:
“Les tres persones més riques del món tenen un fortuna superior al PIB dels 48 països més pobres”
“La cinquena part més rica de la població mundial posseeix el 86% del PIB mundial contra l’1% per la població més pobre”
“Els ingressos de les 50 empreses més grans són superiors a la renda conjunta dels 160 països més pobres”
“1400 milions de persones viuen amb menys de 2 dòlars al dia”
“El 20% de les persones consumim el 80% dels recursos de la terra”.
“En els anys 60 l’ingrés del 20% més ric era trenta vegades l’ingrés del 20% més pobre, y ara és 70 vegades superior”
“La cinquena part més rica de la població mundial posseeix el 86% del PIB mundial contra l’1% per la població més pobre”
“Els ingressos de les 50 empreses més grans són superiors a la renda conjunta dels 160 països més pobres”
“1400 milions de persones viuen amb menys de 2 dòlars al dia”
“El 20% de les persones consumim el 80% dels recursos de la terra”.
“En els anys 60 l’ingrés del 20% més ric era trenta vegades l’ingrés del 20% més pobre, y ara és 70 vegades superior”
Aquesta exclusió no només és econòmica i social, de manca d’accés al recursos bàsics, també és una exclusió política, de participació en els espais de decisió i de tria dels representants polítics. És a dir, cada vegada hi ha més abstenció electoral la
qual és obligada per una volum important de persones que donada la
seva nacionalitat se’ls hi impedeix exercir el dret a vot. Aquesta
exclusió està provocant ciutadans de primera i de segona categoria i
dificultant l’avanç cap a un model de convivència on tots ens hi sentim
còmodes. Però no només estan exclosos políticament els que no compten
amb nacionalitat espanyola, també ho estan molts sectors que no
participen dels espais de decisió perquè no hi tenen accés, perquè no
se’ls dóna la paraula, perquè voluntàriament opten per no formar part
d’un joc polític que no dóna resposta a les seves necessitats.
Aquest fenomen comporta una reducció de l’exercici de ciutadania i per tant, una limitació important en l’exercici dels drets humans,
dels civils i polítics i dels drets econòmic socials i culturals.
Efectivament, actualment pertànyer a una cultura minoritària en el teu
lloc de residència, optar per determinades opcions sexuals o exercir
una religió diferent a la de la majoria, pot esdevenir una lluita
diària.
A més, cada dia som més aquells que no podem accedir a una vivenda
digna, que no podem escollir el nostre lloc de residència donat el
preu de la vivenda als nostres municipis. Cada dia hi ha més
precarietat laboral, més competència pels recursos i pitjors condicions
de vida. I cada dia veiem amb més preocupació el model d’urbanització
actual, el canvi climàtic, la crisi energètica, el consum creixen
d’antidepressius i la mort en solitari de moltes persones grans que ja
no poden comptar amb el teixit comunitari de temps passats.
Davant aquesta situació, que sovint s’explica al·ludint a la crisi
de l’estat del benestar i que ve determinada per la imposició del
poder econòmic sobre el poder polític, el qual és instrumentalitzat
pels interessos del mercat, comporta una creixent individualització.
La competència pels recursos, la dificultat de sobreviure, la manca
de defensa i recolzament social i la inestimable ajuda dels mitjans de
comunicació, provoca una percepció individualitzada de problemes
socials que són col·lectius i que requereixen de respostes conjuntes.
Per tant, veiem com el model actual dificulta la presa de consciència col·lectiva i la recerca del benestar comú.
Per tot això, quan parlem de canvis en profunditat associats a la participació, parlem d’aconseguir
el canvi social, cultural, econòmic i polític per transformar l’ordre
social imperant utilitzant com a eina la participació ciutadana.
Tot i que la participació per si mateixa no comporta el canvi del
sistema però si ens aproxima més al sentit més real de democràcia. A
més, la participació també pot ser entesa com una forma de lluita contra el sistema econòmic global
on les decisions les pren el mercat. Davant d’això, la participació es
proposa com una forma de limitar el poder de decisió del mercat.
La dimensió transformadora de la participació ciutadana comporta canvis en l’esfera social, política, cultural i personal, o en el conjunt de totes elles.
En quant a la dimensió política, la participació
ciutadana l’entenem com un instrument perquè grups socials ocupin
autònomament espais de construcció política. Espais on les respostes
individuals donin pas a les col·lectives, on es reprengui la
consciència del bé general per sobre dels interessos individuals.
Pensem que la participació pot ajudar al procés “d’empoderament
col.lectiu”, de la capacitat popular d’influir i condicionar les
decisions; de canviar les relacions de poder, les agendes i les preses
de decisió política.
En aquest sentit, la participació és portadora d’interessos
generals ja que permet la intervenció de la ciutadania en les
activitats públiques, aprofundeix en la democràcia i suposa una
transformació de la cultura política. Una cultura política
que ha de permetre una gestió més relacional en l’esfera pública i
l’existència de mecanismes efectius per garantir l’exercici dels drets
humans. Un sistema polític on les demandes ciutadanes siguin tingudes
en compte i on els ciutadans disposin de canals de control i seguiment
de les polítiques públiques.
En conseqüència, la participació ciutadana suposa també la construcció de ciutadania,
de ciutadans menys passius, amb major consciencia dels drets i
deures, amb voluntat activa d’implicació en l’espai públic.
Transformació que suposa una aprofundiment cap al sentit més
democràtic del terme, on la democràcia representativa vingui a ser
acompanyada (com a mínim) per una democràcia participativa.
Entenem que l’exercici de la participació també ha de ser un
instrument que permeti l’accés a l’esfera política dels grups amb major
desigualtat, ha de donar veu els que tenen menys
oportunitats i ha de permetre visualitzar els problemes, inquietuds i
propostes dels grups amb menys opcions. A través de mecanismes
correctors que discriminin positivament als menys visibles, la
participació ha de posar en les agendes polítiques les problemàtiques
d’aquests. Ha de permetre i fomentar que els sectors més exclosos
participin políticament, i que aquesta implicació sigui traduïda en actuacions socials inclusives i de lluita contra la desigualtat i la discriminació.
Els espais de participació permeten conèixer-nos, guanyar confiança, perdre pors i per tant, són una eina per millorar la convivència
i per augmentar el respecte cap a diferents cultures, tradicions i
opcions individuals. Per tant, la participació ens pot ajudar a superar
possibles conflictes de convivència que actualment estan latents en
molts municipis catalans donat l’increment de població que estant vivint
en molt poc temps. Aquest problemes sovint venen donats per la
competència de recursos municipals i de serveis socials, però també per
la dificultat que suposa acceptar altres maneres de fer, de conviure i
de fer ús de l’espai públic. Participar conjuntament per la millora
d’interessos comuns facilita un major respecte i una millor
convivència.
Finalment la participació ciutadana també és una eina d’aprenentatge individual,
de creixement en l’autonomia privada. Compartir amb altres persones
les teves preocupacions, escoltar opinions diverses i expressar-se en
públic ajuda a construir la identitat individual de la persona. Sovint
per tenir una idea pròpia l’has de poder defensar en públic,
l’autonomia individual es construeix a través de l’autonomia en l’espai
púbic. Per tant, guanyar confiança, sentir-te recolzat i escoltat,
comporta un augment de la dignitat personal i una major capacitat de
passar de pensar individualment a pensar col·lectivament.
Per dur a terme una participació ciutadana que no es basi només amb
consultes que persegueixen la legitimització política o amb
mecanismes d’eficàcia en la gestió pública, sinó que avanci cap a la
proposta col·lectiva, és a dir, amb dimensió transformadora, hem de
fixar-nos una sèrie de condicions, sense les quals, difícilment
avançarem cap a aquesta direcció. A nivell municipal citarem algunes condicions en aquest sentit:
-Voluntat política. Ha d’existir un compromís
polític respecte la participació ciutadana. Aquest passa per un fort
lideratge polític, per una dotació de recursos (humans i econòmics) i
per un canvi de model de gestió pública. Però també cal compromís en
els resultats dels processos de participació; en la devolució, en la
implantació d’aquests i en el seguiment i control ciutadà.
- Fugir dels processos en clau electoral. Partir
d’una visió de la ciutadania que defugi del tracte a les persones com a
potencials electors. On els processos que s’endeguin vagin més allà
d’una lògica de legislatura, on els canals i estructures
participatives no es dissolguin amb els canvis de govern i on l’agenda
participativa no depengui del calendari electoral.
- Superar les pors. Els partits polítics han de
perdre la por als resultats dels processos de participació. Han de fer
un esforç per entendre millor les regles del joc democràtic i no tenir
por a perdre la seva cadira i el seu lloc de treball com a
regidors/es. Tot procés de canvi implica inquietud, però només si es
creu fermament amb la necessitat d’innovar i canviar el model de gestió
pública actual, podrem superar els temors per avançar cap a un model
més pròxim i relacional on les persones siguin i estiguin al centre
del debat polític.
- Generar confiança: l’àmbit municipal és l’idoni
ja que es genera confiança a través de la convivència i la tolerància.
Sense la generació de confiança difícilment es pot treballar
conjuntament i hem de tenir en compte l’altíssim nivell de
desconfiança envers el sistema polític actual i els seus representants.
Per generar confiança s’ha de partir del diàleg, d’evitar la
frustració, defugir de paraules buides de contingut i actuar. Els
processos de participació s’han de tancar, els seus resultats s’han
d’explicar, han de ser generadors de teixit social, han de permetre la
construcció d’estructures ciutadanes el més autogestionades possibles,
han de dinamitzar la vida associativa i han de donar peu a
experiències de co-gestió on de manera conjunta, aprenguem a resoldre
problemes i a caminar plegats. Per combatre la desconfiança, els
problemes que preocupen a la ciutadania han de tenir resposta en les
polítiques públiques. Allò que genera més desconfiança és fer l’esforç
per participar i després comprovar que cap dels interessos o
propostes ciutadanes s’han inclòs en l’agenda pública.
- Condicions per la deliberació i la lliure expressió en igualtat de condicions per part de tots els participants.
La participació ciutadana no s’improvisa; hem de comptar amb
metodologies que evitin la manipulació d’uns pocs, que assegurin que
tothom pot donar la seva opinió sense sentir-se discriminat, adaptar
els horaris de la participació als ciutadans/es, a les seves
possibilitats i voluntats. Per accedir a una igualtat de condicions hem
de defugir de llenguatges tecnicistes però hem de comptar amb l’ajuda
dels tècnics que ens poden facilitar una millor comprensió del tema i
de les metodologies participatives, hem d’informar i comunicar. En
aquest sentit, és important tenir en compte els espais i canals de
participació i comunicació reals i no limitar-nos a la convocatòria del
teixit associatiu tradicional. Tant el teixit associatiu actual com
els canals de participació han variat. Actualment per arribar a certs
sectors de la població s’han de tenir en compte nous espais
participatius i comunicatius: locutoris, petits comerços, espais de
culte…efectivament, l’arribada de població nouvinguda ha portat altres
formes de relacionar-se i de participar pròpies d’altres cultures i
que hem de tenir en compte. Igualment passa amb altres sectors de la
població que no solen perdre partit en els processos de participació
tradicionals. Per exemple, el cas dels joves, els quals normalment
compten amb uns índex molt baixos de participació en el teixit
associatiu tradicional i costa molt que formin part dels òrgans de
participació estables, però en canvi, la seva implicació en
determinades activitats o en interessos concrets, és molt alta. Els
joves han demostrat una alta participació en les mobilitzacions en
contra de la Guerra a Irak, a favor d’un Habitatge Digne, per un “Altre
Món és Possible” o contra les formes de globalització actual. A més
són els joves els que principalment formen la base dels nous moviments
socials emergents. Per tant, cal repensar noves formes de
participació, altres espais i canals, que engresquin i responguin a
les necessitats d’aquests.
- Treballar en una visió de procés, on l’important sigui generar una cultura participativa amb dimensió pedagògica que
generi ciutadans actius, responsables i dinàmics, amb capacitat de
proposta i de transformació col·lectiva. Evidentment no hi ha cap
procés de participació que per ell mateix assoleixi un increment de la
cultura participativa, es tracta de generar sinèrgies entre varis
factors: el dinamisme associatiu, la capacitat d’augmentar el treball
coordinat i en xarxa entre aquest i de generar teixit social, el fet de
combinar processos lligats amb el territori amb d’altres d’interès
sectorial; i sobretot, demostrar que des de l’esfera política actual es
compta, s’escolta i es respecte la voluntat, preocupacions i
interessos dels ciutadans i ciutadanes.
Com veiem, se’ns presenten una sèrie de reptes importants a superar
per assentar les condicions que ens permetin parlar d’una
participació ciutadana amb visió transformadora. Però ja comença a ser
el moment de passar de la protesta a la proposta i d’avançar cap a un
canvi de model que ens alliberi de les lleis del mercat, de la lògica
econòmica imperant i que ens facis més lliures i més humans. Calen
altres formes de democràcia on la participació ciutadana sigui una
manera de fer en la gestió pública ja que en front la complexitat,
només entre tots podem canviar les coses.