Què és la coeducació?
El primer cop que vaig sentir aquesta paraula em vaig fer la mateixa pregunta. La resposta és senzilla d’exposar però potser més difícil fer-la realitat. La coeducació és educació en la igualtat de dones i homes.
A les escoles ja fa anys que es treballa aquest concepte i és habitual que quan a un alumne li cau un botó li diguin que ha de dir a la seva mare o al seu pare que el cusi. El canvi es pot observar també als llibres de text, començant pel llenguatge (nens i nenes, homes i dones) i continuant amb les il·lustracions que trenquen estereotips (un infermer, un marit fent tasques domèstiques, una conductora de camions o una directora d’empresa).
Només cal fer una ullada a la publicitat o una repassada a les notícies de la setmana per veure que, lamentablement, encara queda molta feina per fer. S’ha de reconèixer que s’està treballant en aquest sentit en molts àmbits: el Govern crea la nova llei d’Igualtat, el Departament d’Educació crea la figura del responsable de vetllar per la coeducació en els Consells Escolars i moltes associacions lluiten cada dia contra les desigualtats de gènere.
Aquest cercle de coeducació, però, ha de començar i acabar en nosaltres. Les mares, els pares i els tutors som els primers i més forts referents que tenen els nens i nenes i és responsabilitat nostra tenir cura de la seva educació en tots els àmbits. Els adults hem d’oblidar prejudicis per tal que no els repeteixin els nostres fills i filles; hi ha joguines de nens i de nenes? Pel que fa als esports, n’hi ha de nois i de noies? Això mateix passa amb les professions. Com hem d’orientar als nostres fills?
Coeducació és formar indistintament nens i nenes, sense estereotips d’aptituds o actituds, educant-los a entendre els altres, i respectant les diferències. En definitiva…
coeducar és educar persones.
Tríptic de la 10a Jornada del Maresme, FaPaC - MEMEDUCANT: homes i dones compromesos en la igualtat
EXPERIÈNCIES I BONES PRÀCTIQUES
1. EDUCAR ÉS COEDUCAR |
Experiències de l'ESC Ciutat Jardí de Lleida. |
2. EXPOSICIÓ: DONES DE TOTS ELS TEMPS |
INS Puig i Cadafalch. Mataró |
3. EL TRABAJO DOMÉSTICO |
Unitat didàctica Educació Primària El libro de los cerdos |
4. MOLTES VIDES PER A UNA HISTÒRIA |
Vídeo realitzat per Anna Llobet, Montse Rodríguez i Gemma Buixaderas, estudiants de 4t d'ESO de l'INS Santa Rosa de Lima en motiu del 25N. |
5. DESCOBRINT TRES GIRONINES |
Treball de recerca de Jordina Granados Arbonés de l'IES Cassà de la Selva. |
6. DONES COMPOSITORES CATALANES |
Bloc del CEPSA Oriol Martorell Concert de dones compositores: El saber de les dones |
7. LA MARE QUE EM VA PARIR. FEM EL NOSTRE LLIBRE |
Activitats desenvolupades a l'INS Antoni Cumella de Granollers. La mare que em va parir: reflexió sobre la figura materna i les relacions amb la mare amb motiu del 8 de març. Fem el nostre llibre: una alternativa coeducativa al llibre de text de literatura catalana. |
8. NOIS I NOIES INS EL CASTELL |
- Dones inventores - Matemàtiques per reflexionar, matemàtiques per investigar LES MARES DE LA CLASSE - Crèdit d'estadística de 3r ESO - El perfil de les nostres mares - Competències implicades en l'activitat - Valoració d’un context en relació a un contingut matemàtic - Obrint camins. Travessia de recerca d'Estocolm a Istambul, 1840.Treball de recerca de Batxillerat La dona investigadora i científica de principis del segle XIX realitzat per Laura Sánchez. |
9. L'ORIENTACIÓ SOBRE ELS ESTUDIS PROFESSIONALS |
Experiència realitzada a l'INS Ernest Lluch de Barcelona |
11."ENROTLLAT DE BON ROTLLO. PARLEM DE RELACIONS" |
Taller de prevenció de relacions abusives a l'INS La Bastida |
12. PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE I RECONEIXEMENT DE LES APORTACIONS CULTURALS DE LES DONES |
Activitats i esperiències realitzades per l'INS Mercè Rodoreda de l'Hospitalet de Llobregat. |
13. NO ME CUBRAS DE LUNARES |
Actuacions per la prevenció dels maltractaments a les dones. INS Dr. Trueta del Prat del Llobregat |
14. LA CASETA COEDUCATIVA |
Experiència de l'ESC Sant Esteve de Sant Mateu del Bages per introduir la cura a l’escola |
15. NO A LA INVISIBILITAT DE LES DONES |
Activitats realitzades durant durant 3 anys a l’INS Rubió i Ors de Sant Boi de Llobregat |
16. LES TASQUES DOMÈSTIQUES A LA LLAR, UNA RESPONSABILITAT COMPARTIDA.EL CANVI NECESSARI PER CONVIURE |
Projecte i activitats realitzades durant 3 anys a l’INS Eugeni d’Ors de l’Hospitalet de Llobregat. Resultats del projecte. Qui renta els plats? Escola Poblenou de Barcelona. |
17. ENTRE TOTS I TOTES HO FAREM TOT ! |
Activitats desenvolupades pel centre Sant Francesc d’Assis de Barcelona |
18. BLOG DE L'INS CAMBRILS |
Activitats per a treballar prejudicis i imatges estereotipades, i aspectes relacionats amb la salut. |
19. CUINANT AL LABORATORI |
Publicacions i experiències al voltant de cuina i ciència: una proposta coeducativa per a la química de batxillerat. Llicència d'estudis retribuïda de Pilar Pérez Arbej. |
20. LA PRESÈNCIA DE LES DONES EN LES NOTÍCIES DELS DIARIS REPARTIR EL TREBALL ÉS COMPARTIR LA VIDA |
Activitats de l'ESC Barrufet realitzada en el marc del Projecte “La coeducació a l’escola” |
21. PREMI IRENE. LA PAZ EMPIEZA EN CASA |
L’INS Montserrat Roig de Sant Andreu de la Barca, que desenvolupa un Projecte de Coeducació, ha estat un dels 6 centres premiats pel MEC, pels seus projectes sobre educació en igualtat i antiviolència de gènere. |
22. DONA I MITJANS DE COMUNICACIÓ |
Activitats del ESC Montserrat de Sarrià de Ter sobre les dones i els mitjans de comunicació. Activitat EI. Activitat CI. Activitat CM. Activitat CS. |
23. EDUCACIÓ MUSICAL |
El CAEP Castella porta a terme el projecte: Coeduquem en la diversitat des de l'educació musical on "La rondalla" n'és un element central amb la utilització de diferents instruments. Videos de les actuacions musicals del ESC Castella de Barcelona:Video 1. Video 2. |
24. ESCOLA DANIEL MAGRANÉ. Donem la cara pels bons tractes |
Activitats de l'Escola Daniel Magrané de Jesús en el dia contra la violència de gènere envers les dones. Ens agradem! |
25. LA COEDUCACIÓ A TRAVÉS DE L'ESPORT |
INS Alexandre Galí de Sant Pere de Ribes promociona el Korfball, un esport mixt que permet treballar l’intercanvi de rols i la participació igualitària entre nenes i nens. Presentació |
26. LES TASQUES DE LA LLAR |
Projecte i activitats que desenvolupa l'ESC Mare Nostrum de Barcelona a 6è de primària. Presentació |
27. ANEM CAP A LA IGUALTAT |
Projecte que desenvolupa el ESC Barrufet de Sant Boi de Llobregat a primària. Racó de coeducació: Jugar és compartir. Dansa en convivència. |
28. PREVENCIÓ DE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE |
Activitats de l’INS Sant Martí de Provençals en el marc del Projecte “Prevenció de la violència de gènere: Detecció de necessitats i Intervenció psicopedagògica” desenvolupades durant el curs 2006 - 2007. |
29. EDUQUEM PER A LA COEDUCACIÓ |
Projecte, activitats generals i per àrea en el projecte “Eduquem per a la coeducació” de l’INS Aubenç d’Oliana. Recull de les activitats relacionades amb la coeducació, en el marc del Pla d’Acció Tutorial que es realitzen a l’INS Aubenç d’Oliana (Lleida). Les habilitats socials, els rols i els sexes, el sexe i la publicitat i l’orientació acadèmica i professional. Revista coeducativa Revista: "Hacia la igualdad" |
30. (IN) DIFERÈNCIES I (CO) EDUCACIÓ? |
Tallers, biblioteca virtual, documents i activitats que desenvolupa l'INS El Palau de Sant Andreu de la Barca Coral de l'INS Els nois i les noies de 3r i 4t d'ESO formen part de la Coral del centre, el que potencia l'expressió dels sentiments, l'abolició d'estereotips i evita que es continuïn reproduint els rols socials masclistes. Millorem la relació entre iguals Treball de prevenció de les violències i les relacions abusives als centres dins el Projecte de Coeducació a l'INS El Palau de Sant Andreu de la Barca. Gravats de coure Imatges de la col·lecció de gravats fets amb coure per l’alumnat de l'àrea d'educació visual i plàstica, amb motiu del 25 de novembre, dia internacional de la no violència contra les dones. Fil a l'agulla en la geometria. Crèdit Variable de 3r. i 4t. d’ESO Una bona pràctica |
31. LA LLAR MEDIEVAL, UN ESPAI DE CREACIÓ |
L'INS Pallejà desenvolupa el Projecte de Una perspectiva coeducadora de la didàctica de la Història que consta de 13 unitats didàctiques. A la unitat 5 es reflecteix el paper de les dones en els diferents treballs que es portaven a terme a l'època medieval. [Didàctica de la Història. Una perspectiva coeducadora] |
32. LA COEDUCACIÓ |
L'ESC Sant Climent desenvolupa un projecte que recull l'experiència acumulada pel centre de Sant Climent de Llobregat en cursos anteriors i que abasta diferents nivells i àmbits escolars. |
33. TALLER DE COSTURA "VA DE FILS!" |
L'ESC Castanyer (Sant Joan les Fonts) porta a terme el projecte La Coeducació: educació en el respecte, la responsabilitat i l'esforç on els nens i les nenes del cicle mitjà fan aquest taller de costura. |
34. TENIR CURA: UNA MANERA D'ENTENDRE LA VIDA |
Presentació de les activitats que es realitzen a l'ESC Àgora de Barcelona entorn a la coeducació, per contruir nous rols en l'alumnat i propiciar el coneixement dels sabers de les dones en difreents àmbits. Introducció del joc alternatiu al pati. Presentació de les diferents activitats. |
35. COEDUCACIÓ: EDUCAR PER A LA IGUALTAT I LA NO-VIOLÈNCIA |
Propostes de treball de les diferents àrees i experiències com: El amor ni mata ni maltrata, Reconstruïm la comunicació... que desenvolupa l'IES Maremar d'El Masnou en el marc del seu projecte de Coeducació. |
36. IGUALTAT I DIFERÈNCIES |
Crèdit variable de l'ESO a l'INS La Pineda (Badalona) que treballa les igualtats i diferències entre noies i nois amb mirada coeducativa. |
37. QUÈ FEM PER AFAVORIR LA COEDUCACIÓ? |
Activitats dins el Projecte coeducatiu de l'ESC Ginesta (Matadepera): Tothom és igual (cicle inicial), Taller de costura (cicle mitjà) i El treball domèstic (cicle superior), entre altres. Activitats abril 2007 : El Valor dels valors. |
38. TOTS I TOTES FEM LES FEINES... |
Descripció del procés seguit a l'ESC Antoni Torroja i Miret de Vila-seca en el desenvolupament del projecte de coeducació del centre iniciat específicament a l'educació infantil, amb les actuacions que han portat a terme. |
39. COEDUCACIÓ I HÀBITS |
Presentació de les activitats que es realitzen a l'ESC Font de la Pòlvora de Girona entorn a la coeducació, per modificar els rols estereotipats del seu alumnat i propiciar el coneixement i l’acceptació del propi sexe i de l’altre. |
40. CONTES I CÒMICS |
Exemples d’activitats portades a terme en els cicles incial i mitjà de l'ESC Benviure de Sant Boi de Llobregat, on es treballa la prevenció de la violència de gènere a partir de còmics com el Shin-Chan i contes com La caputxeta i el llop. Les elefantes i els elefants de colors, conte interactiu Els llibres coeducatius de l'escola dels pallaresos |
41. INSTITUT ESTEVE TERRADES. REVISTA ÉS TEVA, 3 |
Activitats desenvolupades en el projecte de coeducació. |
42. SENTIR EL COS: Una jornada de dansa a l'IES Mila i Fontanals |
Taller impartit per Cesc Gelabert |
43. EUCLIDES TV. TERÀPIA DE XOC |
Anuncis de TV sexistes (1) Anuncis de TV sexistes (2) |
44. COEDUCACIÓ: EDUCANT PEL PRESENT, EDUCANT PEL FUTUR |
Experiències de l'Escola Bressol El Tren, l'escola Barrufet i l'Institut Carrasco i Formiguera de Barcelona |
45. DONES ARTISTES. Escola Mare de Déu dels Àngels de Tarragona |
Treball d'aula sobre dones artistes |
46. ELS JOCS AL PATI. Jocs alternatius al futbol, on poder jugar junts. |
Experiència de l'escola Pare Algué de Manresa. |
47. ELS COSTERETS DONES DE LA MEDITERRÀNIA |
48. SINESTESIA. Imágenes para tirar. IES Valle del Jerte |
Treball artístic de prevenció de la violència envers les dones, a classe de Tecnologia. |