xarxa pel decreixement
Les rodes de premsa us poden ajudar a comunicar projectes i
iniciatives que desenvolupeu des del vostre grup, però només les heu
d'utilitzar quan verdaderament hi alguna novetat a comunicar.
Si
voleu oferir una informació en exclusiva mai heu de revelar informacions
a altres mitjans de comunicació abans de la roda de premsa. Això podria
generar antipatia entre el gremi de periodistes i aigualir la vostra
convocatòria.
En una roda de premsa no només s'adquireix la
responsabilitat d'informar sinó de contestar a preguntes que els
periodistes puguin fer-vos.
Les rodes de premsa solen ser un bon
punt de partida per posteriors comunicacions amb els mitjans i per a
possibles entrevistes posteriors.
A continuació exposem alguns factors que cal tenir en compte.
Abans de la roda de premsa:
- Escriviu una nota de premsa amb la convocatòria i envieu-la als mitjans de comunicació. Recordeu d'aportar totes les dades de contacte necessàries.
- Escolliu un lloc ben comunicat, adaptat i comfortable pels assistents. Especifiqueu l'adreça i la forma d'arribar-hi.
- L'hora de la convocatòria és important per sortir als informatius del migdia i els posteriors. Entre les 11h i les 13h és bona hora.
- Informeu-vos sobre activitats i notícies que puguin eclipsar la vostra convocatòria.
Durant la roda de premsa:
- Preneu nota dels mitjans de comunicació que hi assisteixen per fer un seguiment i establir comunicacions posteriors.
- Faciliteu un dossier informatiu i altres materials que els periodistes us puguin sol·licitar.
- Ha de quedar clar qui convoca la roda de premsa. Feu-ho visible amb cartells que us identifiquin o amb un "power point" projectat darrera de la taula.
- Ha de quedar clar a qui li correspon el protagonisme. Hi poden participar vàries persones però cal deixar clar el paper de cadascuna.
- La persona que intervé, si no transmet una experiència personal, ha d'evitar la personalització del discurs. Ha d'evitar la primera persona del singular i parlar en nom de l'organització.
- Si el portaveu utilitza un escrit com a suport és preferible no llegir. La naturalitat és important.
- Estar segur del que es diu és clau. Cal conèixer bé el tema i saber-lo transmetre. Mireu als ulls dels assistents i eviteu moviments nerviosos mentre transmeteu informacions.
- Feu una escolta activa cap els periodistes i eviteu postures passives.
- Una roda de premsa no és una taula rodona. Hi ha un feedback constant amb els periodistes i també us heu de preparar respostes a possibles preguntes.
Posteriorment a la roda de premsa:
És
aconsellable enviar una nota a tots els mitjans de comunicació que han
assistit agraïnt l'assistència i especificant les idees principals que
no us agradaria que es veiessin omeses.