Com fer una bona roda de premsa?

xarxa pel decreixement
Les rodes de premsa us poden ajudar a comunicar projectes i iniciatives que desenvolupeu des del vostre grup, però només les heu d'utilitzar quan verdaderament hi alguna novetat a comunicar.


Si voleu oferir una informació en exclusiva mai heu de revelar informacions a altres mitjans de comunicació abans de la roda de premsa. Això podria generar antipatia entre el gremi de periodistes i aigualir la vostra convocatòria. 

En una roda de premsa no només s'adquireix la responsabilitat d'informar sinó de contestar a preguntes que els periodistes puguin fer-vos.

Les rodes de premsa solen ser un bon punt de partida per posteriors comunicacions amb els mitjans i per a possibles entrevistes posteriors.

A continuació exposem alguns factors que cal tenir en compte.
Abans de la roda de premsa:
  1. Escriviu una nota de premsa amb la convocatòria i envieu-la als mitjans de comunicació. Recordeu d'aportar totes les dades de contacte necessàries.
  2. Escolliu un lloc ben comunicat, adaptat i comfortable pels assistents. Especifiqueu l'adreça i la forma d'arribar-hi.
  3. L'hora de la convocatòria és important per sortir als informatius del migdia i els posteriors. Entre les 11h i les 13h és bona hora. 
  4. Informeu-vos sobre activitats i notícies que puguin eclipsar la vostra convocatòria.
Durant la roda de premsa:
  1. Preneu nota dels mitjans de comunicació que hi assisteixen per fer un seguiment i establir comunicacions posteriors.
  2. Faciliteu un dossier informatiu i altres materials que els periodistes us puguin sol·licitar.
  3. Ha de quedar clar qui convoca la roda de premsa. Feu-ho visible amb cartells que us identifiquin o amb un "power point" projectat darrera de la taula.
  4. Ha de quedar clar a qui li correspon el protagonisme. Hi poden participar vàries persones però cal deixar clar el paper de cadascuna.
  5. La persona que intervé, si no transmet una experiència personal, ha d'evitar la personalització del discurs. Ha d'evitar la primera persona del singular i parlar en nom de l'organització.
  6. Si el portaveu utilitza un escrit com a suport és preferible no llegir. La naturalitat és important.
  7. Estar segur del que es diu és clau. Cal conèixer bé el tema i saber-lo transmetre. Mireu als ulls dels assistents i eviteu moviments nerviosos mentre transmeteu informacions.
  8. Feu una escolta activa cap els periodistes i eviteu postures passives.
  9. Una roda de premsa no és una taula rodona. Hi ha un feedback constant amb els periodistes i també us heu de preparar respostes a possibles preguntes.
Posteriorment a la roda de premsa:
És aconsellable enviar una nota a tots els mitjans de comunicació que han assistit agraïnt l'assistència i especificant les idees principals que no us agradaria que es veiessin omeses.

Etiquetes

Cultura de carrer Documental Empoderament Intervenció social Micromasclismes PAH Sobirania alimentària Sociologia acció col·lectiva acció directa anarquisme animació sociocultural anticapitalisme antiespecisme antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea autogestió avaluació barri capacitats diferents ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat consum responsable creació cultural crisi cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar feminisme fp gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum gènere horitzontalitat innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions inèdit viable lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització participació pedagogia llibertària pedagogía crítica pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista ètica hacker
Mostra'n més