Masculinitat(s) en la cruïlla o la necessitat del feminisme

VICENT BELLVER | El Fibló, La Directa. Primavera 2025. Per evitar caure en processos de revisió ‘feminista’ dissenyats per a l’autoreferencialitat i l'autocomplaença d’homes ‘en revisió’, cal reforçar una dimensió educativa centralitzada en els malestars que genera el patriarcat



A les formacions sobre masculinitats que faig conte sempre la següent anècdota. Ja fa anys, Léo Vidal-Thiers, malaguanyat militant anarquista i investigador sobre masculinitats, deia que, després d’uns tallers no mixtes a una acampada antipatriarcal que tingué lloc a l’Arieja, veia eixir els participants satisfets: contents d’haver parlat sobre la seua sexualitat o d’haver compartit les seues emocions amb altres homes. 

La resposta d’elles, en canvi, era seriosa. 

No debades venien de compartir malestars o violències sexuals per la seua condició de dones. És una imatge que jo també he viscut en jornades paregudes i que diu molt de com les diferents posicions (home/dona) que se’ns assigna a l’estructura patriarcal travessen les nostres vivències. Fins i tot a l’hora d’apropar-nos a aspectes relacionats amb el qüestionament i la “desconstrucció” dels rols de gènere i la nostra sexualitat. 

Durant darrers anys hem viscut xerrades, cursos i escrits als quals es parlava, i molt, de què els homes havíem d’aprendre a mostrar els sentiments –més aviat el sentiment de vulnerabilitat, perquè d’altres, com el de la ràbia, ja sabíem mostrar-lo–, a adoptar altres estètiques, a ser més conscients dels nostres cossos i a viure una sexualitat no tan egoista ni tan genitalitzada, entre altres aspectes. En definitiva, hem assistit a un discurs moltes voltes autoreferencial i que no sempre ha tingut en compte les aportacions dels feminismes. 

Així i tot, cal aprendre i continuar endavant. I ara necessitem explorar i aprofundir en una “educació dels sexes” que siga relacional, que ens parle d’unes  i altres. I quan dic açò no estic pensant ni en el reforçament del binari home/dona ni en continuar nodrint una subjacent matriu heterosexual. Per això el plural. I, sobretot, que es prenguen seriosament els feminismes. 

NECESSITEM EXPLORAR UNA “EDUCACIÓ DELS SEXES” QUE SIGA RELACIONAL, QUE ENS PARLE D’UNES I ALTRES, PERÒ NO PENSANT EN EL REFORÇAMENT BINARI HOME/DONA

Ens cal, doncs, una educació que ens parle dels perills de la sexualitat per a les persones socialitzades com a dones, però també dels seus gaudis. A nosaltres, socialitzats com homes, ens haurà de parlar dels malestars que el patriarcat ens genera, però també haurà d’ensenyar-nos, i molt, tot allò que s’ha pensat i criticat des dels feminismes. Sobre (l’encara) desigual repartiment del treball de cures, la importància d’atendre l’esfera emocional a les nostres vides, els diversos discursos sobre l’amor i com ens influeixen de manera diferenciada la interseccionalitat de les identitats, les complexitats d’un mot com “consentiment”, com podem conviure i que no és el mateix conflicte que abús... Hem d’aprendre, reflexionar i també incomodar-nos. 

Deia Rosa Luxemburg, històrica militant marxista, que “qui no es mou, no sent les cadenes”. Les cadenes que patim, és clar, però també aquelles de les quals formem part i amb les quals, moltes vegades, ens emboliquem.  


Etiquetes

Cultura de carrer Documental Empoderament Intervenció social Micromasclismes PAH Sobirania alimentària Sociologia acció col·lectiva acció directa anarquisme animació sociocultural anticapitalisme antiespecisme antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea autogestió avaluació barri capacitats diferents ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat consum responsable creació cultural crisi cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar feminisme fp gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum gènere horitzontalitat innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions inèdit viable lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització participació pedagogia llibertària pedagogía crítica pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista ètica hacker
Mostra'n més