Un fil a Twitter de l'Elena Ferro (@eferroga) de la lectura feta al Taller de lectura de textos pedagògics de @rogetus. Los que proclaman el respeto a los saberes teóricos se crean la obligación de ser coherentes y de no quedarse en la ingenuidad del conocimiento común, ya que se trata del saber acerca de los saberes. Muchos panfletos unen pretensión teórica e indigencia epistemológica.
Astolfi explica molt bé la diferència entre informació, coneixement i saber.
1) Informació:
- Externa i objectiva.
- Es pot transmetre, emmagatzemar, comunicar o, fins i tot, vendre.
1) Informació:
- Externa i objectiva.
- Es pot transmetre, emmagatzemar, comunicar o, fins i tot, vendre.
2) Coneixement:
- Intern i subjectiu.
- Resultat de l’experiència individual.
- Globalment intransmissible, parcialment intel·ligible pels altres.
- Intern i subjectiu.
- Resultat de l’experiència individual.
- Globalment intransmissible, parcialment intel·ligible pels altres.
3) Saber:
- Objectivat.
- Fruit d’un procés social de construcció intel·lectual, dins d’un marc teòric.
- Permet explicitar part del coneixement, plantejar noves preguntes i llegir la realitat empírica d’una manera nova.
- Objectivat.
- Fruit d’un procés social de construcció intel·lectual, dins d’un marc teòric.
- Permet explicitar part del coneixement, plantejar noves preguntes i llegir la realitat empírica d’una manera nova.
Passar del coneixement al saber implica una ruptura epistemològica, frenar les explicacions del “sentit comú”. El docent ha de crear els dispositius didàctics necessaris per fer-ho possible.
Los que se proclaman defensores de los conocimientos escolares confunden despreocupadamente esos diversos planos, al tiempo que consideran con arrogancia que son ellos los que dan lecciones. Se encuentran a tal punto aferrados a sus conceptos, que ya no dimensionan su caracter construido. No se percatan que esa transmision que defienden implica, por parte de sus alumnos, un proceso de ascesis y reapropiación tan complejo y tan costoso, que se requiere apoyo del plano didáctico (…) los saberes no pueden ser transmitidos.
Los que proclaman el respeto a los saberes teóricos se crean la obligación de ser coherentes y de no quedarse en la ingenuidad del conocimiento común, ya que se trata del saber acerca de los saberes. Muchos panfletos unen pretensión teòrica e indigencia epistemológica.