Astolfi sobre la diferència entre informació, coneixement i saber

Un fil a Twitter de l'Elena Ferro (@eferroga) de la lectura feta al Taller de lectura de textos pedagògics de @rogetus. Los que proclaman el respeto a los saberes teóricos se crean la obligación de ser coherentes y de no quedarse en la ingenuidad del conocimiento común, ya que se trata del saber acerca de los saberes. Muchos panfletos unen pretensión teórica e indigencia epistemológica.


Astolfi explica molt bé la diferència entre informació, coneixement i saber. 
1) Informació:
- Externa i objectiva.
- Es pot transmetre, emmagatzemar, comunicar o, fins i tot, vendre.
2) Coneixement:
- Intern i subjectiu.
- Resultat de l’experiència individual.
- Globalment intransmissible, parcialment intel·ligible pels altres.
3) Saber:
- Objectivat.
- Fruit d’un procés social de construcció intel·lectual, dins d’un marc teòric.
- Permet explicitar part del coneixement, plantejar noves preguntes i llegir la realitat empírica d’una manera nova. 
Passar del coneixement al saber implica una ruptura epistemològica, frenar les explicacions del “sentit comú”. El docent ha de crear els dispositius didàctics necessaris per fer-ho possible. 
Los que se proclaman defensores de los conocimientos escolares confunden despreocupadamente esos diversos planos, al tiempo que consideran con arrogancia que son ellos los que dan lecciones. Se encuentran a tal punto aferrados a sus conceptos, que ya no dimensionan su caracter construido. No se percatan que esa transmision que defienden implica, por parte de sus alumnos, un proceso de ascesis y reapropiación tan complejo y tan costoso, que se requiere apoyo del plano didáctico (…) los saberes no pueden ser transmitidos.
Los que proclaman el respeto a los saberes teóricos se crean la obligación de ser coherentes y de no quedarse en la ingenuidad del conocimiento común, ya que se trata del saber acerca de los saberes. Muchos panfletos unen pretensión teòrica e indigencia epistemológica.
De la lectura feta al Taller de lectura de textos pedagògics de @rogetus (9/9)
Image

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més