Per entendre el sentit d’aquest treball de final de Grau és millor que llegiu les paraules que ens diu Mònica Mateos, la seva autora:
L‘Educació Social té un paper molt important davant la crisi econòmica, política i social, que estem vivim, tenim l’obligació de fer un replantejament que ens permeti construir un posicionament ètic i polític capaç de transformar les relacions econòmiques, socials i polítiques, generant accions que resisteixin el model neoliberal. Ens cal creure que existeix una alternativa al sistema capitalista, que pot existir una era postcapitalista i nosaltres com a educadores i educadors socials tenim la corresponsabilitat a través de les nostres accions de què alguna cosa pugui canviar, ja que som part del sistema i el sostenim, participem del seu funcionament i, per tant, la nostra tasca com a professionals és la d’apoderar a les persones mostrant altres formes de gestionar la societat i l’economia, l’educació és i ha de ser la primera eina per a un verdader canvi social.
Així i tot, demostrar que el sistema capitalista és un sistema injust i generador d’exclusions i de desigualtats, no és una tasca fàcil, ja que la paraula justícia és un terme controvertit amb una càrrega teòrica i històrica que depèn de diferents discursos i pràctiques, l’ideal de justícia és diferent en cada context i/o ideologia en la qual s’adscrigui. En qualsevol cas, el que em proposo abordar en el TFG és demostrar que el sistema capitalista no pot donar lloc a una societat justa i l’Educació Social com a professió “transformadora” no pot ser aliena a aquesta creixent vulnerabilitat i precarietat que amaga el sistema capitalista. Com a educadores i educadors socials hem d’exercir un paper crucial en la generació d’accions socioeducatives que vagin des de la denúncia i transformació del sistema capitalista al reconeixement de la ciutadania.
- Tenint en compte la hipòtesi de partida, el treball planteja quatre objectius principals:
- Fer una anàlisi dels diferents malestars i injustícies del sistema econòmic capitalista.
- Determinar i aclarir el concepte d’Economia Social i Solidària.
- Conèixer algunes alternatives econòmiques al capitalisme relacionades amb l’Educació Social.
- Reflexionar sobre el paper i el lloc que pot i ha de tenir l’Educació Social per superar el capitalisme i transformar el mercat.
EL POTS DESCARREGAR EN PDF CLICANT AQUÍ