Educació i educació política

Mariona Masgrau | ARA Criatures. Els que acusen els mestres de polititzar, abduir, condicionar o coaccionar els infants perquè adoptin determinats posicionaments ideològics preferirien tenir els nens i les nenes en una arcàdia de jocs i dibuixos animats, lluny del debat social, des del qual es construeixen els posicionaments vitals.


Arran de la convocatòria del referèndum de l’1 d’octubre es va intensificar el debat polític i la discussió va derivar també cap a qüestions més específiques, que s’han anat tractant molt per sobre a causa del ritme vertiginós dels esdeveniments: potser més endavant valdrà la pena reprendre-les amb serenitat. Aquests dies m’ha interessat moltíssim el debat entorn del binomi infància i política. Observo amb consternació que sovint es parla de polititzar com un sinònim de corrompre i adoctrinar, a vegades fins i tot per boca d’alguns polítics. Per extensió, hem d’entendre que aquests polítics, tertulians i columnistes, que acusen els mestres de polititzar, abduir, condicionar o coaccionar els infants perquè adoptin determinats posicionaments ideològics preferirien tenir els nens i les nenes en una arcàdia de jocs i dibuixos animats, lluny del debat social, des del qual es construeixen els posicionaments vitals.

Obliden que la política és la ciència i l’art de governar, que tracta de l’organització i de l’administració d’un estat. I obvien volgudament que no hi ha res més polititzat que una llar: deixant de banda que és l’àmbit on un adult s’esplaia més tranquil·lament, on es rebaten entre dents o amb absoluta exaltació i impunitat les últimes notícies, vull posar de manifest que la manera com s’organitza una família -els drets i deures de cadascú, la necessitat d’argumentar les decisions i el dret a rèplica dels uns i els altres- no deixa de ser una reproducció a petita escala de les idees polítiques latents dels progenitors i tutors. Aquestes idees es transfereixen en el dia a dia als fills, i els primers plantejaments que adquireix o rebutja un adolescent són sovint els que ha heretat dels pares.

L’escola pot ser l’àgora on aquestes idees s’explicitin, es confrontin amb altres posicionaments i es matisin. Els centres educatius són avui més plurals i eclèctics que mai: són, doncs, el lloc perfecte per posar a prova les idees; i els mestres estan preparats per guardar-se les opinions a la butxaca i moderar el debat, per ajudar els infants a replantejar-se esquemes adquirits des d’altres perspectives i fer evolucionar el seu ideari. No es tracta de ser neutral, això és impossible, sinó respectuós i plural. Deixar de banda el debat polític a les escoles -que no té a veure només amb el que proposa o dictamina un polític, sinó que ha d’incloure moltes altres qüestions com els drets dels treballadors, la igualtat de gènere i els pressupostos en educació i sanitat-és tancar-se en una bombolla de vidre del tot insostenible: els infants generen idees polítiques. La qüestió és si els adults tenim el coratge i la paciència de deixar que ens les expliquin, escoltar-les i discutir-les amb ells.

Per altra banda, els que volen protegir els infants d’aquest tipus de discussió fins més endavant hauran de ser capaços de dir-nos quina és l’edat adequada per començar a introduir determinats temes. I haurem de procurar llavors no excedir-nos per l’altra banda i fer massa tard, perquè els que ens dediquem a l’educació universitària sabem que no hi ha res més trist que un noi que afirma que no li agrada la política o no hi entén, com si tot allò no tingués res a veure amb ell. I ens hauran d’explicar també quines qüestions hem de considerar polítiques i quines no. Un debat sobre drogues, d’allò més comú en una classe d’educació en valors, religió o tutories, ¿no té implicacions polítiques?

Més encara: una bona part del nostre llegat literari, artístic i cultural -i aquest nostre implica en aquesta ocasió tota la humanitat- va néixer amb la voluntat de guanyar drets, enderrocar poders i exèrcits i proposar noves idees... polítiques. ¿Quina és la proposta dels que defensen una educació apolítica? ¿Esporgar el cànon? ¿Tractar a l’aula només les obres que tinguin més de cinquanta anys d’antiguitat per assegurar-nos que els conflictes que van originar-les estiguin més o menys mitigats (de la manera que sigui)? Això sí que és condemnar les aules a l’obsolescència!

Tothom que es dediqui a la innovació educativa és conscient que una de les claus per actualitzar el nostre sistema és fer que les escoles siguin més permeables a la societat de la qual formen part: als seus professionals, als seus avenços tecnològics, a les seves produccions culturals i, per tant, de manera inevitable, als debats socials i polítics que impliquen de manera inherent en cada moment. Si l’1 d’octubre i les seves derivades no són una bona ocasió per parlar obertament amb els infants de democràcia, d’estats i nacions i de participació ciutadana, no crec que en trobem cap altra de millor.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més