De la pedagogía social a la educación sociocultural

Mario Viché | Quaderns d'Animació i Educació Social. Quintana Cabanas (1984), al hacer referencia a los orígenes de la Pedagogía Social, señala dos finalidades dentro de esta ciencia educativa. Estos dos objetos son:

a) La Educación social, que se ocupa “del cuidado de una correcta socialización de los individuos”

b) El trabajo social, que se ocupa “de la intervención pedagógica en el remedio de ciertas necesidades humanas que aquejan a nuestra conflictiva sociedad”

Esta dialéctica está presente tanto en las representaciones conceptuales como en la praxis de la Pedagogía Social creando una serie de contradicciones que se hacen más evidentes ante planteamientos eficientistas y economicistas de corte neoliberal así como en momentos de crísis económica y social.

De como ha evolucionado históricamente en España esta dualidad funcional y de la superación de las contradicciones que, tanto en los modelos formativos como en las prácticas de la educación social, ha provocado esta aparente disyuntiva constituyen el objeto de estudio del presente trabajo.

Etiquetes

Cultura de carrer Documental Empoderament Intervenció social Micromasclismes PAH Sobirania alimentària Sociologia acció col·lectiva acció directa anarquisme animació sociocultural anticapitalisme antiespecisme antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea autogestió avaluació barri capacitats diferents ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat consum responsable creació cultural crisi cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar feminisme fp gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum gènere horitzontalitat innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions inèdit viable lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització participació pedagogia llibertària pedagogía crítica pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista ètica hacker
Mostra'n més