El análisis DAFO es al mismo tiempo una herramienta sencilla de utilizar pero muy pontente como mecanismo de análisis de la realidad y de toma de decisiones. Su nombre proviene de las cuatro ideas que centran el análisis: Debilidades, Amenazas, Fortalezas y Oportunidades. En inglés el término utilizado es SWOT (strengths, weaknesses,opportunities y threats) y podemos encontrar también en el contexto hispanohablante las expresiones FODA y DOFA.
Objectius i aplicacions
• Té com a objectiu elaborar un diagnòstic intern i extern d’una determinada organització o fenomen, per poder definir estratègies de futur. A més de diagnosticar i identificar estratègies de futur, també es pot utilitzar per fer seguiment i avaluació de programes.
• L’esquema DAFO s’ha introduït des de la planificació estratègica i actualment és utilitzada, amb múltiples variants, en una multitud d’àmbits. Permet identificar, per a una temàtica tractada, els punts febles (debilitats a corregir i amenaces a afrontar) i els punts forts (fortaleses a mantenir i oportunitats a explotar), i sistematitzar-los en un quadre que considera factors interns i presents (autodiagnòstic de la situació o comunitat) i factors externs de l’entorn (condicionaments i situacions que pressionen i poden afectar en el futur).
• Si es treballa amb subgrups heterogenis, el DAFO és una eina de consens intergrupal per si mateixa; si es treballa amb grups homogenis, pot oferir una visió sintètica dels diferents punts de vista existents (de cara, per exemple, a contraposar-los en una sessió plenària).
L’esquema DAFO es pot construir, també, com a resultat final i sintètic de múltiples tallers en els quals s’hagin utilitzat altres eines de diagnòstic.
• L’anàlisi realitzada per DAFO es pot completar amb una matriu de definició d’estratègies, en la qual es projecta, en un eix, l’autodiagnòstic intern (debilitats i fortaleses) i en l’altre, l’anàlisi de l’entorn (amenaces i oportunitats).
Es tracta de reflexionar sobre les interseccions entre els quatre elements per poder identificar diferents tipus d’estratègies possibles:
– Estratègies de potenciació dels elements de context que es poden potenciar des de les fortaleses actuals.
– Estratègies defensives, en un context en el qual es tenen recursos interns per afrontar les amenaces.
– Estratègies de reorientació, en un context en el qual es poden potenciar oportunitats, però calen uns recursos interns que no es tenen actualment.
– Estratègies de supervivència, en un context en el qual cal afrontar unes amenaces, tenint presents unes debilitats internes.
Aspectes de disseny
• Es tracta que els participants treballin sobre l’esquema DAFO utilitzant qualsevol de les dinàmiques presentades anteriorment (pluja d’idees, targetes o Phillips 6-6), o també combinant-ho amb altres eines de diagnòstic, com ara l’anàlisi causa-efecte.
• Quan s’ha consensuat un DAFO entre tot el grup, es poden escollir els temes centrals de cada casella i completar l’anàlisi amb la matriu de definició d’estratègies.
Passos a seguir
L'anàlisi DAFO sol seguir aquestes fases:
1. Establiment d'objectius o metes
2. Anàlisi extern
- Quines són les oportunitats que ofereix l'entorn i com es poden aprofitar?
- Quin tipus d'amenaces hi ha en l'entorn i com es poden evitar o eliminar?
3. Anàlisi interna
- Quines són les fortaleses del centre i com es poden potenciar?
Les fortaleses fan referència a atributs propis del centre de marcat signe positiu.
- Quines són les debilitats del centre i com es poden limitar o eliminar?
Les debilitats fan referència a trets que encara estan sota el control del centre limiten la seva capacitat per assolir els objectius desitjats.
4. Confecció de la matriu DAFO
5. Determinació de l'estratègia a desenvolupar i dels indicadors d'èxit
6. Actuació
7. Avaluació
Per al disseny d'una estratègia d'actuació a partir de l'anàlisi DAFO dels quatre factors analitzats són relacionats buscant que els positius serveixin per minimitzar o contrarestar als factors negatius.
Consells per fer una anàlisi DAFO
- Intenta ser realista. No val la pena que ens enganyem.
- Defineix amb claredat l'objectiu en relació amb el qual es realitza l'anàlisi DAFO. Això ajudarà tant a l'anàlisi com a la presa de decisions.
- Tens problemes localitzant les teves fortaleses i les teves debilitats? Fes una llista amb les característiques fonamentals del teu centre i probablement trobis aquí les teves fortaleses i debilitats.
- Pensa també en quines són les debilitats i fortaleses que altres veuen en tu (pares, administració, companys i companyes d'altres centres); potser no siguin totalment ajustades però poden donar-te pistes per a l'anàlisi. Fins i tot podries considerar la participació de pares i mares en l'anàlisi DAFO, o que l'AMPA realitzi la seva pròpia anàlisi.
- Per localitzar oportunitats pots intentar pensar quines són les fortaleses del teu centre i si aquestes condueixen a alguna oportunitat, o bé si eliminant o reduint alguna debilitat s'obren noves oportunitats en el futur.
- A vegades pot ser útil començar pels aspectes negatius (debilitats - amenaces) per intentar posteriorment convertir-los en positius o per trobar formes de minimitzar-los (fortaleses - oportunitats).
- Es poden demostrar els teus enunciats? Que un enunciat sigui verificable és un signe de qualitat de l'anàlisi DAFO.
- Comença per una pluja d'idees però acaba l'anàlisi prioritzant cada factor com a pas previ al disseny d'estratègies de treball.
- El DAFO no és una predicció sobre el futur basat en el passat o el present; és simplement una anàlisi per ajudar-nos a definir estratègies de treball, que hauran de ser posteriorment avaluades.
- Debatre quines són les amenaces i debilitats d'un centre pot fer que es tractin aspectes delicats de la vida d'un centre; serà necessari un bon ambient previ, molta confiança, tolerància i respecte perquè el diàleg pugui desenvolupar-se lliure i satisfactòriament.
- L'anàlisi dels factors interns (debilitats i fortaleses) pot centrar-se en quatre aspectes de crucial importància:
- Personal: el claustre, la seva formació, les seves habilitats, etc.
- Propietats: edificis, equipaments, etc.
- Processos: programació, instrucció, avaluació, tutorització, gestió (econòmica, didàctica, etc.) del centre, etc.
- Productes: programacions, adaptacions curriculars, proves d'avaluació, qualificacions, etc.
- Per a l'anàlisi de les amenaces i les oportunitats es poden considerar factors
- demogràfics,
- econòmics,
- polítics i legals,
- sociològics,
- mediambientals,
- tecnològics o
- culturals.