Treball per projectes a l'Institut-Escola Les Vinyes



Quadern d'idees. En una entrada anterior us havia comentat la jornada de portes obertes que havia organitzat l'Institut-Escola Les Vinyes de CastellbisbalCom ens organitzem: per departaments o per equips docents?

Allà us havia mencionat una de les maneres de treballar a l'ESO, per projectes, però no us havia detallat com ho feien. L'encarregat d'explicar-nos com fan els projectes a partir de l'exemple concret de la revista Desigualtats va ser el Sergi del Moral i n'ha fet un resum que comparteixo.



Una part significativa del nostre temps el dediquem a treballar per projectes. Cada trimestre, tots els nivells aturen les classes i els horaris ordinaris per fer un projecte, un de diferent a cada curs. Durant dues setmanes treballem en grups de forma cooperativa per elaborar un producte únic. Enguany, els i les alumnes de 2n d’ESO, han fet tot el necessari per dissenyar, redactar i il·lustrar una revista sobre les desigualtats econòmiques, socials i culturals, i també s’han ocupat d’aconseguir finançament econòmic a través de la plataforma de crowdfunding goteo.org (podeu trobar més informació agoteo.org/project/projectedesigualtats).

Cada grup base està composat de 4 persones, que escullen un tema de treball (economia, educació, habitatge…) i es reparteixen el rols d’expert, que en aquest projecte han estat redactor/a, dissenyador/a, il·lustrador/a i productor/a. Alternem sessions d’experts, en les que es prenen decisions que afecten a tots els grups, i sessions de grup base, en les que cada grup ha d’elaborar una doble pàgina de la revista centrada en les desigualtats vinculades al tema que han escollit. Aquestes sessions d’expert i en grup base es complementen amb activitats també enfocades a l’objectiu del projecte, com el visionat una pel·lícula o documental, la participació d’experts externs, activitats físiques, la col·laboració o retorn als companys de primària, una presentació a les famílies...

Aquesta manera de treballar és significativament diferent a sessions d’una hora sense connexió entre elles, als projectes totes les activitats estan connectades i tenen un objectiu comú: elaborar un producte únic entre tots els alumnes de la promoció (una revista, un documental, una exposició, un herbari virtual…). És una manera de treballar que suposa un repte organitzatiu i d’aprenentatge no només pels nois i noies, sinó que també pels equips docents.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més