Quadern d'idees. En una entrada anterior us havia comentat la jornada de portes obertes que havia organitzat l'Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal: Com ens organitzem: per departaments o per equips docents?
Allà us havia mencionat una de les maneres de treballar a l'ESO, per projectes, però no us havia detallat com ho feien. L'encarregat d'explicar-nos com fan els projectes a partir de l'exemple concret de la revista Desigualtats va ser el Sergi del Moral i n'ha fet un resum que comparteixo.
Una part significativa del nostre temps el dediquem a treballar per projectes. Cada trimestre, tots els nivells aturen les classes i els horaris ordinaris per fer un projecte, un de diferent a cada curs. Durant dues setmanes treballem en grups de forma cooperativa per elaborar un producte únic. Enguany, els i les alumnes de 2n d’ESO, han fet tot el necessari per dissenyar, redactar i il·lustrar una revista sobre les desigualtats econòmiques, socials i culturals, i també s’han ocupat d’aconseguir finançament econòmic a través de la plataforma de crowdfunding goteo.org (podeu trobar més informació agoteo.org/project/projectedesigualtats).Cada grup base està composat de 4 persones, que escullen un tema de treball (economia, educació, habitatge…) i es reparteixen el rols d’expert, que en aquest projecte han estat redactor/a, dissenyador/a, il·lustrador/a i productor/a. Alternem sessions d’experts, en les que es prenen decisions que afecten a tots els grups, i sessions de grup base, en les que cada grup ha d’elaborar una doble pàgina de la revista centrada en les desigualtats vinculades al tema que han escollit. Aquestes sessions d’expert i en grup base es complementen amb activitats també enfocades a l’objectiu del projecte, com el visionat una pel·lícula o documental, la participació d’experts externs, activitats físiques, la col·laboració o retorn als companys de primària, una presentació a les famílies...Aquesta manera de treballar és significativament diferent a sessions d’una hora sense connexió entre elles, als projectes totes les activitats estan connectades i tenen un objectiu comú: elaborar un producte únic entre tots els alumnes de la promoció (una revista, un documental, una exposició, un herbari virtual…). És una manera de treballar que suposa un repte organitzatiu i d’aprenentatge no només pels nois i noies, sinó que també pels equips docents.