El sexisme i la publicitat a la televisió


Cal destacar que la televisió i la publicitat emesa són una de les principals fonts de socialització i educació de les criatures i en general de persones en la nostra societat. La informació que surt als mitjans de comunicació rep el caràcter de "veritat absoluta" al sortir per la pantalla, és impressionant la força i contundència com arriben fins a la darrera neurona del cervell i es fixen a l'hipocamp, "és que... lo vi por la tele", i això justifica la seva veracitat, la capacitat crítica no estimulada en cap currículum escolar encara ens coloca en posició de més vulnerabilitat i influència.
R. Fawkes a El dit a la nafra

En la publicitat, són milers els exemples diaris de la reproducció d'imatges i missatges que volen consolidar el que ja existeix: sexisme, masclisme, violència, codícia... i amb moralitat darrera o no, aconseguir que un bon públic consumeixi tot tipus de productes, necessaris i/o absurds.

Apliquem la perspectiva de gènere per analitzar alguns aspectes: En 10 minuts de visionat un matí qualsevol vaig detectar 7 anuncis seguits de contingut sexista. Em refereixo per exempre als anuncis de productes de neteja on els promocionen Dones únicament, o si surt algun Home acompanyant, dóna l'aparença de "ignorant,aprendiz,..." que neteja malament, no sap posar la rentadora, o no pot fer dues coses alhora,...i mil tòpics més..., on al final la veu femenina de la "netejadora universal i mestressa de casa", dóna el seu criteri sobre la millor marca, que deixa els terres més nets, la roba més blanca, o els rentavaixelles sense greix,...i és més aquest coneixement passa de l'àvia o la sogra a la mare, i aquesta a la filla petita que juga amb una nina (como no) pel terra...

Els productes "light", tractaments d'estètica, depilació, antiarrugues,...están dirigits en un 99'9% a públic femení consumidor, amb l'objectiu de castigar a les Dones i el seu físic, potenciant claríssimament tot tipus de trastorns de salut i alimentació : el missatge que hi ha darrera està clar: No t'estimis: perquè estás gorda, Aprima't!, tens arrugues...per tant et fas vella, el teu cabell blanc queda lleig..., fes-te un bany de color!, menja yogurts laxants, per no sentir-te inflada...depila't sencera, sinó vas bruta... tota aquesta pressió sobre l'autoestima també fomenta "l'enveja" entre el col·lectiu de dones, la competitivitat per la bellesa,... és a dir que el pitjor enemic de les dona sigui la propia dona.

Els anuncis de begudoes alcohòliques i licors, la dona és un reclam físic, com a icona sexual, que serveix aquestes begudes,...on el protagonista de la història acostuma ser gairebé sempre un home, "el guapo", seductor,...el guay... dos exemples brutals: Vegeu el darrer anunci de heineken...http://youtu.be/nlPyJ3FdTfs i el penúltim és molt més fort: http://youtu.be/8kq8c17UJ58 : separa dos grups: les dones es tornaven boges per obrir un vestidor ple de roba, i els homes bojos per obrir una nevera gegant plena de cervesses,... res a afegir, està tot clar.

Ara parlem de la sexualització de les nenes i els seus cossos: Des de la portada de la revista Vogue que per les denúncies i pressió van fer que acomiadéssin a la seva redactora, fins a la darrera col·lecció de roba íntima per a nenes entre 3 i 6 anys,...que volen? justificar als abussos sexuals per la seducció de les menors, amb el maquillatge, els sostenidors,...és esgarrifós, de veritat em provoca mal d'estòmag la inconsciència o mala intenció de les grans marques, gurus de la moda,...etc que els que pensem de forma feminista ens tatxen de "carcas" o "malpensats". També és pervers, aquesta sexualització dels seus cossos i per altra el rol tradicional  "futures mares i  mestresses de casa", només destinades a un tipus de joguines, els bebés, les barbies,...http://youtu.be/rh7R6NDb1go

Hem de ser el públic, el que tingui el coratge de marcar la línia de la Dignitat, utlitzant la legalitat o figures com el defensor de l'audiència, la divulgació d'aquests ffets que ajuden a naturalitzar el sexisme i les violències, perquè tot això no passi desapercebut a les nostres retines, segur que hi ha milers d'exemples més, només vull reflectir la indignació i fàstic que em produeix aquest tipus de bombardeig totalment diari i continu que entra a totes les cases, i que la forma de protegir-nos és visibilitzant, i denunciant pública i legalment, i també podem apagar l'aparell, o canviar de canal, un exercici senzill, molt sà i directe als budells del patriarcat.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més