Arcadi
Oliveres
Des
del punt de vista econòmic, la globalització presenta, a la nostra
manera de veure, set característiques destacables que esmentarem tot
seguit:
1.
L’augment del comerç internacional.
2.
El poder econòmic i polític.
3.
L' especulació financera.
4.
La marxa enrere en I' estat del benestar.
5.
Les dificultats en les transferències de tecnologia.
6.
El fre a les migracions.
7.
La mentida mediàtica, el control social i l'amenaça militar.
Però, les
altematives existeixen...
1.-
L’augment del comerç internacional.
El
comerç internacional és el senyal més inequívoc de la presència
de la globalització en les nostres vides. Diàriament usem i
consumim una incomptable quantitat de mercaderies provinents d’altres
països i sembla que cada cop ho farem més perquè els drets de
duana són rebaixats constantment i perquè hem esdevingut
consumidors sofisticats que volem accedir a tota mena de productes
d’arreu del món. A més a més, les companyies transnacionals, amb
la seva descentralització productiva, generen també un important
comerç mundial de productes intermedis i finals.
Tanmateix,
resulta que el comerç internacional no resulta igualment beneficiós
per a les dues parts que hi intervenen. Una – comprador o venedor
segons els casos – té un poder de negociació més gran que
l’altra i això es reflecteix en la fixació de preus i de tarifes
duaneres a la seva conveniència. Aquest és el cas de les relacions
comercials nord-sud en que les estadístiques ens demostren que, per
la raó exposada, els països del sud venen cada cop més barat i
compren cada cop més car. A més a més, cal afegir que, malgrat el
seu discurs lliurecanvista. els països del nord quan ho creuen
oportú es protegeixen amb barreres aranzelàries o extraaranzelàries
com es pot constatar en l'entrada de productes agraris i tèxtils
provinents del sud.
2.
El poder econòmic i polític.
Les
cinquanta primeres transnacionals del planeta sumen una xifra de
negocis anuals superior al total dels ingressos dels ciutadans dels
aproximadament cent cinquanta estats del món en vies de
desenvolupament. Això significa que moltes grans empreses tenen una
dimensió econòmica – i en conseqüència un poder polític –
més important que el de molts estats independents. I evidentment
aquest poder l'utilitzen per tal de maximitzar els beneficis de les
seves inversions independentment de l'impacte positiu o negatiu que
tinguin en els països on aniran a instal·lar-se,
Amb
notables i ben honroses excepcions podem afirmar que el pas d'una
transnacional per un país del tercer món suposa normalment la
recerca d'una matèria prima no disponible a altres llocs,
l’aprofitament d’una mà d’obra barata i amb baixos costos
socials, el dipòsit i l'enviament de residus normalment no acceptats
en els països del nord, l'evasió d'impostos cap a paradisos fiscals
mitjançant transaccions internes a l' empresa a través dels països
on té presencia i la falta de qualsevol compromís per tal de
reinvertir els guanys, d'estar-se en el país un període raonable de
temps o de crear-hi un teixit d'indústria auxiliar.
3.
L' especulació financera.
La
llibertat en el moviment de capitals i la informació a l'instant han
permès la realització de múltiples transaccions borsàries entre
els principals centres financers mundials. Tals operacions tenen en
la seva quasi totalitat una finalitat especulativa i assoleixen la
increïble xifra de més de 400 bilions de dòlars anuals. Alguns
actors dels que es mouen en aquesta escena, principalment fons de
pensions i especuladors individuals, tenen un pes tan gran que ells
sols fan moure les cotitzacions i en conseqüència poden
aprofitar-se d' aquest fet, comprant i venent en la bona direcció
per tal d'acumular guanys desmesurats. Una vegada més aquells que
disposen de grans patrimonis podran veure’ls ampliats, en detriment
de la solvència d’algunes empreses, de diferents monedes i de
petits inversors.
El
fet del deute extern agreuja l'esmentada situació. Malgrat les
diferents campanyes a favor de la seva condonació el deute extern
dels països del tercer món manté una tendència creixent fins al
punt que les dades del Programa de les Nacions Unides pel
Desenvolupament (PNUD) corresponents a l'any 1999 ens parlen d'una
transferència de 353.000 milions de dòlars del sud al nord per fer
front al servei del deute (pagament d'interessos més
amortitzacions). Aquesta quantitat es pot comparar escandalosament
amb el flux del nord cap al sud que representa l'Ajut Oficial al
Desenvolupament que el mateix any 1999 va suposar 34.000 milions de
dòlars.
4.
La marxa enrere en I' estat del benestar.
Des
de la Segona Guerra Mundial una bona part dels països
industrialitzats ha proveït els seus ciutadans de sistemes
sanitaris, educatius i de seguretat social, que s'han alimentat amb
les cotitzacions dels treballadors i dels empresaris, i amb la
recaptació d'impostos.
La
globalització, tal com avui es manifesta, permet un retrocés en
aquests sistemes en la mesura que, en benefici d'una competitivitat
global mal entesa, vol alliberar els empresaris del nord de les seves
cotitzacions, en lloc de promoure la seva instal·lació en els
països del sud. Per altra banda, reformes fiscals regressives com la
que du a terme l'actual Govern espanyol i el refugi de les grans
fortunes individuals i empresarials en els paradisos fiscals, treu
als estats importants recursos que caldria destinar al manteniment i
a l'ampliació dels serveis públics per a les classes més
desafavorides.
5.
Les dificultats en les transferències de tecnologia.
Fins
ara, els punts que hem tractat s'avenien amb la ideologia econòmica
dominant, és a dir, el neoliberalisme, de manera que la seva lògica
ens conduïa a una lliure circulació de mercaderies, de capitals i
d'empreses i també a una reducció de la participació de l’estat
en la vida econòmica. Tanmateix, la tecnologia – i els altres
punts que tractarem a continuació – no segueix pas aquest camí
sinó que és gelosament vigilada pels seus titulars. Recordeu, per
exemple, les dificultats que les companyies farmacèutiques oposaren
al Govern sud-africà, quan aquest volgué distribuir massivament
medicaments contra la sida, argüint la vigència d'una propietat
intel·lectual encara no vençuda.
Curiosament,
però, cada cop més, les innovacions tecnològiques en els països
del nord s'obtenen gràcies als «cervells fugitius» dels països
del sud. Això representa una perversa transferència de recursos
tota vegada que mentre que el tercer món haurà de pagar per la
utilització de patents obtingudes pels seus ciutadans traslladats al
nord, els països del primer món en canvi no indemnitzaran en cap
cas aquells països que han preparat i han invertit en la preparació
dels esmentats científics.
6.
El fre a les migracions.
Les
migracions són un fenomen tan vell com la mateixa humanitat. Europa
ha sigut durant més de cinc-cents anys el continent emigrant per
excel·lència i deu en bona mesura el seu desenvolupament industrial
a un excedent agrari derivat del descens de població originat per
l'emigració. Pel que fa a Espanya, encara són recents els records
de la sortida en els anys seixanta del segle XX, de gairebé tres
milions de ciutadans cap a Alemanya i altres països europeus i les
seves remeses en divises que representaren un factor dau del
«desenrotllisme» de l’època.
Per
aquestes raons resulten difícilment comprensibles les actuals
actituds dels governs occidentals sistemàticament dedicats a frenar
els fluxos migratoris que, a la recerca d'unes millors condicions de
vida, pretenen arribar al paradís de consum que, en forma de
miratge, els ofereix la publicitat comercial dels països del nord.
Les
condicions de pobresa que es viuen en els països del sud i les
mínimes taxes de creixement en les poblacions dels països del nord
fan de les migracions un fenomen de futur que resulta alhora positiu
i inexorable. Caldrà, però, en primer lloc que l'opinió pública
entengui que les migracions representen un enriquiment cultural, la
disponibilitat de gent preparada en edat laboral i que, per
descomptat, no són les responsables dels índexs d'atur. En segon
lloc, caldrà que les administracions públiques optin per l'obertura
als immigrants i planifiquin polítiques destinades al seu acolliment
i benestar, sense caure, però, en situacions de greuge comparatiu
respecte dels habitants autòctons.
7.
La mentida mediàtica, el control social i l'amenaça militar.
Un
entramat de relacions injustes com les que analitzem tan sols es pot
mantenir mitjançant l'ús de la persuasió, de la vigilància i de
la força. La mitificació del consum, la priorització del tenir
sobre l'ésser, la manipulació de la informació, la tergiversació
de valors i la dignificació de la violència es troben a l'ordre del
dia dels principals espais audiovisuals i de premsa. Tanmateix i per
si alguns ciutadans s'escapen a les normes de «bon comportament»
s'han anat perfeccionant sistemes de vigilància telefònica. visual,
electrònica i informàtica que permeten la marginació pública, el
xantatge i fins i tot el sotmetiment als tribunals d'aquells
discrepants amb el sistema. La recent celebració de judicis militars
als Estats Units per raons merament polítiques n'és un bon exemple.
Finalment
i sobretot enfront de les poblacions dels països del sud, i per tal
de garantir el benestar material dels que viuen en els països del
nord, s' estructuren sistemes militars – forces armades estatals i
aliances internacionals – que s’autojustifiquen amb «el
manteniment de la seguretat econòmica» dels ciutadans que acullen.
En el fons no és res més que la repetició de la història dels
objectius dels exèrcits: procurar conservar el patrimoni ila manera
de viure dels rics davant les pretensions igualitàries dels pobres.
Per confirmar el que acabem de dir només cal pensar en el paper
prioritari que ha ocupat el petroli en gairebé totes les guerres més
recents.
El
balanç esfereïdor.
Val
la pena mirar quins són en aquests moments els resultats de les
actuals formes preses per la globalització i detallades en els punts
anteriors.
La
primera de les qüestions que ens ha de preocupar, fins al punt que
hauria d'esdevenir la capçalera més reiterada pels diaris, és la
que ens assenyala que a la Terra moren diàriament unes seixanta mil
persones – de les quals unes quaranta mil són nens –, a causa de
la impossibilitat de cobrir les seves necessitats bàsiques començant
per la de l’alimentació. Si tenim en compte que, d'acord amb els
informes de la FAO, en el planeta es produeixen cada any aliments
suficients per cobrir les exigències en calories de tota la població
mundial i que encara en sobra un escreix aproximat d'un deu per cent,
haurem de concloure que l'economia del mon funciona ben malament.
Curiosament, el problema no és de manca de recursos sinó de
dificultats per tal d'accedir-hi. Si, com hem vist abans, obliguem
els països empobrits a enviar-nos en concepte de pagament del deute
extern deu vegades més que el que els enviem en concepte d'ajut al
desenvolupament, no ens ha d'estranyar que després no disposin de
possibilitats productives ni de diners per accedir al consum.
La
segona de les qüestions té a veure amb el creixent desnivell entre
el grup dels països econòmicament privilegiats, és a dir, els de
l’OCDE – a la qual Espanya pertany – i el grup dels PMA (països
menys avançats). D'acord amb la darrera publicació del Programa de
les Nacions Unides pel Desenvolupament (PNUD), referida a l'any 1999,
en termes de paritat de poder adquisitiu, la relació entre els uns i
els altres és de l’ordre de 22,3 vegades, diferència que gairebé
es quadruplica si la mesurem tan sols en dòlars per càpita. En
alguns casos, la globalització esdevé dramàtica com en els països
d'Europa oriental i de la Comunitat d'Estats Independents (CEI), on
els nivells de renda es troben sistemàticament per sota dels de
1999; en els centreamericans, per sota dels de 1980, i en molts
països de l' Àfrica sots-sahariana, per sota dels de 1975.
La
tercera de les qüestions es refereix als persistents nivells de
pobresa que, malgrat el desenvolupament assolit, se segueixen
manifestant en els països del nord. El retrocés de l’estat del
benestar, al qual ja ens hem referit, l'agressivitat del mercat de
treball, la discriminació econòmica envers els immigrants, la mal
entesa competitivitat enfront de les empreses del sud, la
urbanització de la vida social i la desaparició d'antigues xarxes
de suport local han situat la pobresa en un percentatge a l'entorn
del 20% de la població dels esmentats països, i encara cal fer
notar que dins d'aquest percentatge es destaca una quarta part, és a
dir, al voltant d'un 5 % de la població total que es troba en una
situació de gairebé total exclusió.
La
quarta de les qüestions és la que deriva de la situació a que han
conduït els conflictes armats endegats per a perpetuar l’actual
sistema de desigualtat econòmica. Les guerres a Irak-Kuwait per tal
de garantir el subministrament de petroli, a l’Afganistan per tal
d' assegurar-se els oleoductes de l’Àsia central, a l’Àfrica
sots-sahariana per seguir gaudint dels diamants, de l’or i de la
fusta, i a Centreamèrica per evitar que la voluntat de canvi
s'estengués cap al nord en serien alguns exemples. I els seus
resultats ens permeten constatar no tan sols la quantitat de morts i
de ferits, sinó la destrucció del teixit social, els danys
psicològics, les mines antipersonals que segueixen matant, els
innombrables refugiats i desplaçats i la disminució de l'esperança
de vida, és a dir, ens permeten veure la cara tràgica de la
globalització.
Les
altematives existeixen
No
es tracta, però, de pensar que aquesta forma de globalització a que
ens hem referit sigui l'única possible i que hagi d'ésser acceptada
com a inexorable. Les alternatives existeixen però cal
construir-les. Tot seguit presentem algunes propostes que han anat
sorgint des del món econòmic, des dels moviments socials i des de
compromisos individuals, i que es poden presentar a quatre nivells
diferents:
1.-
La recuperació de la política per damunt de l'economia.
En
els darrers dos-cents anys, a mesura que el capitalisme s'ha
desenvolupat, s'han desenvolupat també sistemes d’intervenció
política que tendeixen a frenar els seus constants abusos. Els
governs dels estats anaren generant marcs jurídics i polítiques
econòmiques amb voluntat de controlar els grans consorcis, de
compensar les diferències de rendes i d'oferir serveis socials als
ciutadans. No sempre els resultats foren els desitjats i sovint la
utilització de tals instruments per polítics interessats o sotmesos
aconseguí efectes ben contraproduents.
Tanmateix,
avui, moltes accions legislatives, sectorials i fiscals necessàries
per reequilibrar el sistema, cal que per a ésser eficaces,
assoleixin la dimensió internacional tota vegada que s'hauran
d'enfrontar amb els elements de la globalització que hem assenyalat
més amunt. Aquesta dimensió internacional d'instruments reguladors
ja existeix i és ben coneguda: es tracta del Grup dels 7 (G-7), de
l'Organització per a la Cooperació i el desenvolupament Econòmic
(OCQE), de l'Organització Mundial de Comerç (OMC), del Fons
Monetari Internacional (FMI)
i del Banc Mundial (BM), per fer tan sols referència als més
destacats. El problema es troba en el fet que, a causa de les seves
estructures ben poc democràtiques, les decisions preses per aquests
organismes treballen en molts de casos en la direcció contraria a la
desitjable. No ens ha d' estranyar per tant que les primeres
protestes dels mal anomenat moviment antiglobalització s'hagin
dirigit a fer quedar en evidencia aquestes institucions.
Una
cosa és, però, la crítica a les actuals institucions i una altra
de ben diferent és la necessitat d'estructures de governabilitat
mundial que necessàriament hauran d'ésser – seguint la tònica de
l'estat modern – extremadament democràtiques, amb capacitats
executives i amb possibilitats sancionadores en el terreny polític i
econòmic. Això no vol dir tanmateix que la seva dimensió sigui
gran. Més aviat valdrà la pena aplicar el principi de la
subsidiarietat, fer recuperar als estats les seves facultats
reguladores de l’economia, transferir als municipis i a les
autonomies aquelles que es pugui i reservar per a la governabilitat
mundial el que resulti imprescindible.
2.
Les actuacions sectorials.
Sempre
que no' s'oblidi la necessària coordinació, sovint resultarà útil
sectorialitzar la reestructuració de l' actual globalització i
treballar també des dels moviments socials en aquesta direcció. És,
per exemple, el que fa Gre- enpeace en el terreny mediambiental, el
que fa ATTAC (Associació per a la Taxació de les Transaccions i per
a I'Ajut als Ciutadans) demanant el control de l'especulació
financera i la desaparició dels paradisos fiscals, el que fan els
moviments dels sense terra, el que fan els camperols contraris a
l'agricultura intensiva i utilitzadora de transgènics, el que fan
els grups anticorrupció i els que exigeixen codis de conducta per a
les companyies transnacionals, el que fan els moviments denunciadors
del comerç d'armes i el que comencen – segurament amb massa retard
– a fer els sindicats amb la creació de comitès d'empresa a
nivell mundial.
3.
La potenciació d'altres maneres de fer.
Afortunadament
no tothom accepta ni viu completament lligat a l'actual sistema
econòmic sinó que, o bé com a continuïtat de velles formes de
treball o bé com a manifestació de noves propostes, funcionen
estructures, normalment microeconòmiques, diferenciades de
l'economia del lucre, del consum i de la moda a que ens té
acostumats la present globalització. En aquest àmbit podem parlar
de les cooperatives, de les tendes i dels productes de comerç just,
de la banca ètica, de l'intercanvi de serveis pagats amb temps, de
les cuines i olles populars, de la premsa i ràdio alternatives, de
determinades iniciatives d’autoocupació, d’organitzacions no
governamentals, de fundacions i d’un llarg etcètera que es
qualifica com a tercer
sector o sector de
l’economia social.
Potenciar
tals maneres de fer, relacionar-les entre elles, crear xarxes de
dimensió internacional i altres possibles iniciatives són elements
imprescindibles per anar forjant una o diverses globalitzacions ben
diferents a la tristament descrita.
4.
Les persones també comptem.
Cal
admetre que si el sistema econòmic es manté amb totes les seves
injustícies és perquè, en bona mesura, nosaltres li donem constant
suport en la nostra doble condició de consumidors i de ciutadans
submisos.
Res
millor, per tant, si volem canviar el sistema, que canviar les
actituds conduint-les en primer lloc cap al consum responsable. Per
aquells que vivim en les benestants societats del nord reduir el
consum resulta alhora una condició ecològica envers les futures
generacions i una exigència ètica envers les actuals. Per
aconseguir-ho caldrà, però, fer entendre a la gent que menys consum
no significa menys qualitat de vida sinó justament el contrari.
Utilitzar més serveis públics, necessitar menys ingressos i
disposar de més temps de lleure o de treball voluntari, no estar
sotmesos a les pressions de les modes de tot tipus, etc., suposa una
notable millora en la qualitat de vida i en l’autoestima personal.
Per
altra banda, no necessàriament hem d'acceptar un sistema que trobem
injust, és més, tenim una responsabilitat moral en el rebuig del
que no ens sembla correcte i en conseqüència podem – i en segons
quins casos devem – demanar la destitució dels que ens ofereixen
tele-escombreries, ésser objectors fiscals a les despeses militars,
negar-nos a pagar els rebuts de les grans companyies de serveis
bàsics que semblen tenir com a objectiu l’explotació abusiva dels
seus usuaris, denunciar les sovintejades comissions injustificades de
les entitats financeres, renunciar a les inversions especulatives de
caràcter mobiliari i immobiliari, boicotejar segons quines
multinacionals, etc., etc.
No
hem fet pas un llistat exhaustiu sinó tan sols una petita mostra que
ens permet negar-nos a creure que el sistema no té alternatives i
que nosaltres no hi tenim res a fer. Evidentment, l’actual forma de
globalització és ben injusta però com tantes vegades s'ha repetit:
«un altre món és possible».
LLIBRES:
- Contra la fam i la guerra (Barcelona 2003) Arcadi Oliveras
- Un altre món (Barcelona 2006) Arcadi Oliveras
- Per una globalització més justa. Parlem? Justícia i Pau
- Col·lecció de quaderns de Cristianisme i Justícia (93 3172338)
- Una veritat incòmoda (Edicions 62, 2007) Al Gore
- Agenda Llatinoamericana