xarxa pel decreixement
Una nota de premsa és una bona eina de promoció i publicitat per a
projectes i grups de la Xarxa pel Decreixement. Per fer un bon redactat
us hem preparat algunes regles bàsiques que cal seguir per arribar als
mitjans de comunicació de forma efectiva.
Abans d'escriure la nota de premsa:
- Penseu què voleu explicar. Quin és el missatge clar a transmetre?
- És prou interessant pel periodista i el mitjà de comunicació? Si creieu que no del tot, doneu-li un enfoc interessant i publicable.
- Aprofiteu l'agenda d'actualitat per buscar ganxos que ajudin a fer pujar la vostra informació com en una ona.
- Limiteu el nombre de notes i convocatòries de roda de premsa per evitar la saturació. Mediu l'impacte per la qualitat, no per la quantitat.
- Feu un esquema: Escriviu les tres idees clau que sintetitzin allò que voleu explicar.
- Penseu en les dates d'enviament de la nota. Per exemple, l'agost és una bona data ja que els periodistes busquen informacions per anar omplint donada la baixa activitat.
Quan escriviu la nota de premsa:
- Eviteu que el títol de la vostra informació comenci per "Nota de premsa" o "Comunicat". Guanyareu espai i anireu al gra.
- El títol és molt important. Ha d'incloure informació novedosa, concisa, escueta i cridar l'atenció.
- Eviteu les majúscules en el títol.
- Estructura recomanada: Títol + Entradeta (un paràgraf que recull el més important a dir i que complementa al títol) + quatre o cinc paràgrafs amb frases curtes i directes + dades personals de contacte, les més completes possibles.
- La nota ha d'incloure els famosos "qui, què, quan, on, com i per què".
- Heu d'incloure informacions novedoses o dades conegudes però poc difoses.
- Sigueu rigorosos i aporteu bons arguments, declaracions, informes, estadístiques...
- Exposeu la informació de major a menor importància.
- Escriviu frases curtes i senzilles, eviteu abusar de subordinades llargues, adjectius o adverbis.
- És recomanable aportar exemples que simplifiquin i siguin familiars amb temes complicats.
- Eviteu llenguatges panfletaris.
- No citeu 15 vegades el nom del vostre grup o de la Xarxa pel Decreixement per evitar que sigui "comercial" o "sospitós".
- És important incloure el màxim de formes de contacte possibles. Correu-e, telèfon mòbil (molt important), telèfon fix. Millor que hi consti el contacte de dues persones. No oblideu afegir la pàgina web del vostre grup i de la Xarxa pel Decreixement (www.decreixement.net)
Enviament de la nota de premsa:
- Envieu la nota amb suficient antel·lació. La millor opció és fer-ho dues vegades: Una setmana abans de la seva celebració i dos dies abans.
- Reforceu la vostra nota de premsa amb una trucada als mitjans de comunicació que puguin estar interessats en cobrir la vostra informació.
- Eviteu convocar una roda de premsa en un dia d'especial importància en l'agenda mediàtica o quan altres col·lectius o entitats n'han programat una.
Més eines i consells per arribar a mitjans de comunicació i difondre la vostra nota de premsa.
- Feu ús d'un blog a decreixement.net pel vostre grup. Creeu un nom d'usuari pel grup i utilitzeu el vostre blog com a plataforma per a aquesta i altres informacions.
- Liberinfo. Agència de notícies dels moviments, col·lectius i organitzacions socials amb un directori molt extens de periodistes i mitjans de comunicació generals. Us podeu crear un nom d'usuari i una contrasenya i difondre des d'allà la vostra nota de premsa.
- Xarxes socials i blogs. Utilitzeu xarxes socials com Facebook o Menéame per fer córrer la vostra informació a través d'Internet. Podeu deixar comentaris a blogs o a mitjans de comunicació fent referència a la nota de premsa.
Aquesta guia és una adaptació de "Pautas para elaborar una nota de prensa eficaz" publicat a Canalsolidario.org.