Avaluació

L'avaluació és un dels elements més importants del projecte i s'ha de preveure i planificar amb temps. És un instrument bàsic per a la presa de decisions que serveix per conèixer i analitzar com es desenvolupa a la pràctica un projecte, per introduir-hi els factors correctors que calguin en el curs de l'acció i per conèixer les raons i els factors que determinen l'èxit o el fracàs dels resultats que es preveien quan es van formular els objectius del projecte.


Els objectius de l'avaluació serien:
  • Comprendre i analitzar les causes que determinen la major o menor satisfacció en la manera com es desenvolupa el projecte.
  • Identificar les dificultats que dificulten l'assoliment dels objectius
  • Afavorir la presa de decisions sobre la posada en marxa, la continuïtat, l'ampliació, les modificacions o l'acabament del projecte.
  • Comprendre els processos que expliquen i argumenten els èxits i els fracassos del projecte i afavorir la comprovació i la recerca d'estratègies d'intervenció.
  • Aconseguir el suport intern i extern per al projecte.



Què avaluarem?


L'avaluació del procés
Es tracta de realitzar una avaluació del procés i no només dels resultats. Avaluar el procés equival a la recollida de dades sistemàtica i estructurada sobre els diferents aspectes i dimensions que es volen avaluar i la posterior interpretació i anàlisi per emetre un judici de valor determinat que ens portarà a actuar sobre la realitat introduïnt els elements de correcció que calguin.
Dins de l'avaluació del procés es podrien avaluar:

La implementació: conjunt d'accions, gestions, feines i tasques realitzades per poder disposar amb seguretat dels mitjans i els recursos que faran possible el projecte i facilitaran un entorn favorable.

El seguiment de les activitats: procés continu de registre, recopilació, processament i anàlisi quantitativa i qualitativa del conjunt d'informacions dels diferents aspectes de les activitats del projecte.

L'esforç: aplicació dels recursos compromesos en el projecte amb la intensitat i en els terminis adequats. Expressa "quant costa" el projecte en una doble vessant: temps i diners.

Els destinataris i la cobertura: característiques i nombre de destinataris als quals podria arribar que compleixin el perfil i nombre dels que participen efectivament en el projecte.

L'organització i el funcionament: estructura organitzativa i funcional.

La promoció i comunicació

La dimensió comunitària: implicació i adequació del projecte a la realitat i les necessitats de l'entorn comunitari i participació i coordinació amb altres organitzacions i associacions de la comunitat.

L'avaluació dels resultats

L'avaluació dels resultats ens permet comprovar els canvis que s'han produït en la situació de pertinença que el va originar. Les dues dimensions bàsiques que cal avaluar per comprovar el nivell en què s'han aconseguit els resultats que marquen els objectius del projecte serien:

L'eficàcia: el nivell d'assoliment dels objectius del projecte i compliment de les previsions. 

L'eficiència: la relació entre els costos totals de l'esforç (recursos i temps) invertit en el projecte i els productes, els resultats i els efectes obtinguts. 

 
Com avaluarem? La metodologia de l'avaluació

Cal tenir en compte els següents passos:

Avaluar l'avaluabilitat del projecte. Si està elaborat amb consistència. Es tracta de comprovar si té uns objectius clars i ben formulats, si es poden establir indicadors per mesurar els resultats, si s'han relacionat les activitats amb els objectius.... 

Un projecte serà avaluable quan el seu disseny doni una resposta acceptable a aquestes preguntes:

- PER QUÈ es vol fer?
- QUÈ es vol aconseguir?
- QUANT es vol aconseguir?
- A QUI s'adreça?
- ON es farà?
- COM es farà?
- QUAN es farà?
- QUI el farà?
- AMB QUÈ es farà?

  • Els destinataris de l'avaluació. No només els destinataris immediats sinó també les persones que elaboren el projecte i hi participen ( equips directius i responsables tècnics, juntes d'associacions, responsables polítics, altres entitats....)
  •  Els actors de l'avaluació. Segons qui faci l'avaluació, es pot parlar dels tipus següents:
- Avaluació externa: els avaluadors no pertanyen a l'entitat responsable del projecte ni tenen cap relació amb ella.

- Avaluació interna: els avaluadors pertanyen a l'entitat responsable del projecte però no participen directament en l'execució.

- Avaluació mixta: l'equip d'avaluació inclou avaluadors externs i avaluadors interns.

- Autoavaluació: els avaluadors són els mateixos que s'encarreguen de l'execució del projecte.

Cada tipus d'avaluació té avantatges i inconvenients. En els projectes d'entitats mitjanes i petites habitualment es fa servir una barreja d'autoavaluació i avaluació interna.

 Bibliografia:

-José Manuel Mille Galán, Manual bàsic d'elaboració i avaluació de projectes, Útils pràctics, nº13, Torre Jussana/Serveis Associatius-Consell Municipal d'Associacions de Barcelona.

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més