L'avaluació
és un dels elements més importants del projecte i s'ha de preveure
i planificar amb temps. És un instrument bàsic per a la presa de
decisions que serveix per conèixer i analitzar com es desenvolupa a
la pràctica un projecte, per introduir-hi els factors correctors que
calguin en el curs de l'acció i per conèixer les raons i els
factors que determinen l'èxit o el fracàs dels resultats que es
preveien quan es van formular els objectius del projecte.
Els
objectius de l'avaluació serien:
- Comprendre i analitzar les causes que determinen la major o menor satisfacció en la manera com es desenvolupa el projecte.
- Identificar les dificultats que dificulten l'assoliment dels objectius
- Afavorir la presa de decisions sobre la posada en marxa, la continuïtat, l'ampliació, les modificacions o l'acabament del projecte.
- Comprendre els processos que expliquen i argumenten els èxits i els fracassos del projecte i afavorir la comprovació i la recerca d'estratègies d'intervenció.
- Aconseguir el suport intern i extern per al projecte.
Què
avaluarem?
Es tracta de
realitzar una avaluació del procés i no només dels resultats.
Avaluar el procés equival a la recollida de dades sistemàtica i
estructurada sobre els diferents aspectes i dimensions que es volen
avaluar i la posterior interpretació i anàlisi per emetre un judici
de valor determinat que ens portarà a actuar sobre la realitat
introduïnt els elements de correcció que calguin.
Dins de
l'avaluació del procés es podrien avaluar:
La
implementació:
conjunt d'accions, gestions, feines i tasques realitzades per poder
disposar amb seguretat dels mitjans i els recursos que faran possible
el projecte i facilitaran un entorn favorable.
El
seguiment de les activitats:
procés continu de registre, recopilació, processament i anàlisi
quantitativa i qualitativa del conjunt d'informacions dels diferents
aspectes de les activitats del projecte.
L'esforç:
aplicació dels recursos compromesos en el projecte amb la intensitat
i en els terminis adequats. Expressa "quant costa" el
projecte en una doble vessant: temps i diners.
Els
destinataris i la cobertura:
característiques i nombre de destinataris als quals podria arribar
que compleixin el perfil i nombre dels que participen efectivament en
el projecte.
L'organització
i el funcionament:
estructura organitzativa i funcional.
La
promoció i comunicació
La
dimensió comunitària:
implicació i adequació del projecte a la realitat i les necessitats
de l'entorn comunitari i participació i coordinació amb altres
organitzacions i associacions de la comunitat.
L'avaluació dels resultats
L'avaluació
dels resultats ens permet comprovar els canvis que s'han produït en
la situació de pertinença que el va originar. Les dues dimensions
bàsiques que cal avaluar per comprovar el nivell en què s'han
aconseguit els resultats que marquen els objectius del projecte
serien:
L'eficàcia:
el nivell d'assoliment dels objectius del projecte i compliment de
les previsions.
L'eficiència: la relació entre els costos totals de l'esforç (recursos i temps) invertit en el projecte i els productes, els resultats i els efectes obtinguts.
Com
avaluarem?
La
metodologia de l'avaluació
Cal tenir en
compte els següents passos:
Avaluar
l'avaluabilitat del projecte.
Si està elaborat amb consistència. Es tracta de comprovar si té
uns objectius clars i ben formulats, si es poden establir indicadors
per mesurar els resultats, si s'han relacionat les activitats amb els
objectius....
Un projecte serà avaluable quan el seu disseny doni una resposta acceptable a aquestes preguntes:
- PER QUÈ es vol
fer?
- QUÈ es vol
aconseguir?
- QUANT es vol
aconseguir?
- A QUI s'adreça?
- ON es farà?
- COM es farà?
- QUAN es farà?
- QUI el farà?
- AMB QUÈ es
farà?
- Els destinataris de l'avaluació. No només els destinataris immediats sinó també les persones que elaboren el projecte i hi participen ( equips directius i responsables tècnics, juntes d'associacions, responsables polítics, altres entitats....)
- Els actors de l'avaluació. Segons qui faci l'avaluació, es pot parlar dels tipus següents:
- Avaluació
externa: els
avaluadors no pertanyen a l'entitat responsable del projecte ni tenen
cap relació amb ella.
- Avaluació
interna: els
avaluadors pertanyen a l'entitat responsable del projecte però no
participen directament en l'execució.
- Avaluació
mixta:
l'equip d'avaluació inclou avaluadors externs i avaluadors interns.
- Autoavaluació:
els avaluadors són els mateixos que s'encarreguen de l'execució del
projecte.
Cada tipus
d'avaluació té avantatges i inconvenients. En els projectes
d'entitats mitjanes i petites habitualment es fa servir una barreja
d'autoavaluació i avaluació interna.
Bibliografia:
-José Manuel
Mille Galán, Manual bàsic d'elaboració i avaluació de projectes,
Útils pràctics, nº13, Torre Jussana/Serveis Associatius-Consell
Municipal d'Associacions de Barcelona.