#1 Protecció de dades, identitat digital i propietat intel·lectual als centres educatius

El Bloc 1 d'#EVAeduca està en marxa, tres feines en paral·lel, i més aprenentatges...

Demanat curs en blanc al moodle. Esperant per començar a trastejar. 

Començant a mirar com fer recursos: Presentacions i SCORM (aquesta serà la propera entrada).

I, algunes qüestions sobre seguretat a internet que vull deixar enregistrat al bloc i al diari.

És imprescindible tenir coneixements sobre la seguretat a la xarxa, qui som nosaltres a la xarxa, què podem penjar i en quines condicions i quines mesures hem de comprendre i prendre com a adults i, també, com a profes.

I no tenim ni idea. Són molts els elements a tenir en compte i molta la normativa... Potser només és qüestió de sentit comú, i respecte.

Faig el següent resum, no exhaustiu de Internet Segura, elaborat per l'Àrea de Cultura digital de la Generalitat de Catalunya.


La competència digital docent és el marc que permet identificar les competències digitals que han de tenir mestres i professors i que possibilita l’adquisició i l’acreditació de les competències digitals dels alumnes.


Protecció de dades

S'entén per dades de caràcter personal qualsevol informació referent a persones físiques identificades o identificables (informació numèrica, alfanumèrica, imatges i veu). Els centres i serveis educatius NO són els propietaris d’aquesta informació. Els propietaris són els titulars de les dades.

La protecció de dades és un dret fonamental. Té per objecte protegir les persones i garantir el control de l’individu sobre el conjunt d’informacions que fan referència a la seva vida i el ple exercici dels seus drets davant les vulneracions que puguin procedir de la recollida, tractament i emmagatzematge de les seves dades personals.

Les persones han de poder saber i tenir control sobre qui utilitza les seves dades de caràcter personal, per a quina finalitat i a qui es faciliten aquestes dades, entre altres circumstàncies.




Cada inici de curs, el Departament publica als Documents per a l'organització i la gestió dels centres, les instruccions del Departament d'Educació sobre protecció de dades personals, ús d'imatges, propietat intel·lectual, Internet i correu electrònic:


Models d'autorització sobre Ús d’imatges, publicació de dades de caràcter personal i de materials.

A Documents per a l'organització i la gestió dels centres. Protecció de dades personals, s'especifica el següent en el punt 12:

Cal transmetre als alumnes els principis i els valors relatius a la privacitat d'un mateix i de la resta de persones. L'alumnat ha de saber que no pot fer fotos ni vídeos a d'altres alumnes o persones sense el seu consentiment ni, per tant, tampoc fer-ne difusió a les xarxes socials o a Internet.


Propietat intel·lectual. Ús d'obres en l'àmbit educatiu

Existeixen uns supòsits limitats, previstos als articles 31 a 40 bis de la Llei de Propietat Intel·lectual, per als quals no és necessari sol·licitar una autorització per fer-ne ús d'una obra. En essència, es permet l'ús educatiu d'elements amb drets d'autoria (fragments de text, vídeo o gravacions, així com fragments d'imatges, per exemple) sense sol·licitar autorització sempre que:
  • Siguin necessaris per a il·lustrar una activitat educativa.
  • Aquesta activitat educativa es faci a les aules, enteses com a espai educatiu.
  • Es tracti d’obres ja divulgades.
  • No es tracti de fragments de llibres de text.
  • Se’n citi, llevat dels casos que sigui impossible, el nom de l’autor/a i la font d’on s’ha extret l’element.
Article 32. Cites i ressenyes i il·lustració amb finalitats educatives o de recerca científica del Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril.


Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals

Article 3.2 El professorat ha de rebre les competències digitals i la formació necessària per a l’ensenyament i la transmissió dels valors i els drets referits a l’apartat anterior.

Article 92 Protecció de dades dels menors a Internet. Els centres educatius i qualsevol persona física o jurídica que dugui a terme activitats en què participin menors d’edat han de garantir la protecció de l’interès superior del menor i els seus drets fonamentals, especialment el dret a la protecció de dades personals, en la publicació o difusió de les seves dades personals a través de serveis de la societat de la informació.

Quan aquesta publicació o difusió s’hagi de produir a través de serveis de xarxes socials o serveis equivalents han de tenir el consentiment del menor (> 14 anys) o els seus representants legals.

  • Les dades de caràcter personal només es poden recollir per ser tractades amb les finalitats per a les quals s’han obtingut, han de ser emmagatzemades de manera que permetin l’accés a la persona propietària i han de ser cancel·lades quan deixin de ser necessàries.
  • L’interessat/da (persona que és propietària de les dades) o tutor legal té dret a sol·licitar i obtenir informació de les seves dades de caràcter personal i de l’origen de les dades, a rectificar-les, a cancel·lar-les i a oposar-s’hi (drets ARCO). Un pare, mare, tutor legal o el mateix propietari pot fer ús dels drets ARCO sempre.

La propietat intel·lectual en els materials didàctics elaborats pel professorat

El contracte de treball implica la cessió de drets d'explotació a favor de l'empresa que contracta l'autor o l'autora, sense que sigui necessari l'acord exprés entre l'empresa i el treballador o treballadora (article 51 de la Llei propietat intel·lectual). Aquest és el cas del professorat que crea materials educatius en exercici de les seves funcions en organismes administratius o en centres educatius del Departament d'Educació, en virtut d'una relació funcionarial.

Així, el Departament d'Educació és el titular dels drets d'explotació dels materials elaborats pel seu personal docent, tot i que no existeixi un acord formal de cessió de drets. El Departament, però, no pot utilitzar l'obra o disposar-ne per finalitats diferents de les pròpies de la funció educativa amb què es van elaborar.

Web/Xarxes socials

Els centres educatius han de publicar al seu web els documents vigents i informació que s'indiquen a continuació:
  • El projecte educatiu del centre (PEC), que inclou el projecte lingüístic (PL)
  • Les normes d'organització i funcionament del centre (NOFC) i la carta de compromís educatiu

Tal com s'indica en el document sobre transparència de l'organització i la gestió dels centres, les NOFC han d'incloure la identificació dels components de l'equip directiu i l'especificació del perfil i trajectòria professionals. El model corresponent es pot trobar al Catàleg de models del personal del Portal de centres.

Per garantir la compatibilitat de la transparència amb la protecció de dades dels membres de l'equip directiu, la informació del model no ha d'incloure cap dada sensible.

A diferència de les consultes ordinàries sobre el funcionament del centre educatiu, les sol·licituds d'informació pública es fan per escrit i es presenten de forma presencial.

En el marc de les activitats incloses en la programació d'activitats lectives per desenvolupar l'acció educativa i orientadora, els centres o serveis educatius poden portar a terme activitats que impliquin la captació d'imatges i veu. La direcció del centre o servei o, si és el cas, la titularitat és la responsable d'aquest tipus d'activitats.

Les professores han d'obtenir l'autorització de la direcció del centre o, si és el cas, de la titularitat per dur a terme aquest tipus d'activitats.

Per tal que alguna activitat lectiva que inclogui captació d'imatge o veu pugui ser difosa a través de mitjans accessibles a una pluralitat indeterminada de destinataris, per exemple Internet, blogs, xarxes socials o similars, el centre necessita, amb caràcter previ, obtenir el consentiment (lliure i informat) dels interessats o dels pares o tutors, si els alumnes tenen menys de 14 anys.

Cap alumne pot ser tractat de forma diferenciada (per exemple, apartant-lo de l'activitat) pel simple fet que el desenvolupament de l'activitat inclogui la captació d'imatge o veu.

Quant a fotografies d'alumnes:

Les solucions tècniques de les plataformes web Nodes i Moodle tenen una efectivitat limitada pel que fa a la protecció de les imatges amb contrasenya. El principal avantatge és que evita que Google i altres cercadors arribin a les imatges, el que pot ser un grau de protecció suficient per a moltes famílies.

Per exemple, aquest és un centre que fa ús d'aquest accés amb contrasenya a alguns articles de Nodes. Ho apliquen només als que són àlbums de fotos. La resta d'articles, on es descriuen les activitats que fan a l'aula, s'il·lustren amb imatges on no es poden identificar els alumnes (estan d'esquena, o lluny, o amb un enquadrament on no surten les cares…).

https://agora.xtec.cat/ceipfg/

L'article "Fotos festa final 2019" està protegit amb contrasenya, amb una imatge-resum a portada on no es reconeix cap alumne. La resta d'articles tenen fotos, però intentant evitar sempre aquesta identificació directa.

Quant a obres dels alumnes a les xarxes socials:

Les xarxes socials dels centres educatius, com a eina de transparència educativa, tenen un gran potencial per generar respecte i confiança en la comunitat educativa. És per això que és imprescindible tenir les autoritzacions al dia per publicar tant les fotografies dels alumnes, si es veu oportú, i també les obres/treballs que realitzen.

En cap cas, les obres són propietat de la professora. Si el docent vol publicar el què fan els seus alumnes pot retuitejar el que es publica com a centre.




Formularis per a l'exercici de drets (accés, rectificació, supressió o oblit, oposició, limitació tractament)

Normativa d'aplicació (protecció de dades personals)



Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més