Decàleg per al benestar docent (entre el compromís i la imaginació)

Jaume Carbonell | El Diari de l'EducacióDefensaràs amb entusiasme i orgull aquesta professió tan vella com bella, lluitant per millorar les teves condicions de treball i les del teu centre, a fi d’aconseguir un millor reconeixement social del magisteri i una major dignificació de l’escola pública. Perquè saps que l’educació és una arma poderosa que influeix en els canvis de la societat i desperta les consciències. I és sabut que molts i moltes mestres deixen petjades profundes en l’alumnat i fins i tot canvien vides per sempre.



1/ Ompliràs de coneixement, de vida i d’experiència humana aquest lloc anomenat aula, convertint-lo en un espai de conversa, experimentació i recerca, on les preguntes es converteixen en el motor de l’aprenentatge. I, de tant en tant, sortiràs de l’aula per enriquir el coneixement en altres escenaris d’aprenentatge tant o més profitosos.

2/ Acompanyaràs l’alumnat en la complexa i apassionant aventura del saber, despertant la seva curiositat i desig d’aprendre, amb exigència i afecte, però evitant el tedi, la disciplina fèrria i les avaluacions competitives i absurdes. I en aquest acompanyament, dins d’un clima de confiança i llibertat, els ensenyaràs a què han de parar atenció, discriminant el gra de la palla, així com els comportaments ètics reprovables.

3/ No oblidaràs, davant el devessall de nous i vells continguts que engrosseixen cada dia més el currículum, que un dels objectius bàsics és la formació integral, on el desenvolupament cognitiu corre al costat de les dimensions emocional, ètica i social; on es compaginen els sabers científics amb els humanístics; i els continguts es barregen amb les competències. El repte és assentar en l’alumnat un coneixement profund, situat i amb sentit. I tampoc no oblidaràs que, amb freqüència, menys és més.

4/ Derrotaràs l’aïllament de l’aula per implicar-te en el projecte educatiu de centre que està en reconstrucció contínua, per treballar cooperativament amb altres companys i companyes, intercanviant experiències i dubtes, compartint iniciatives, teixint complicitats, forjant una cultura pedagògica comuna, i respectant el pluralisme metodològic: les maneres d’ensenyar i aprendre. I t’arriscaràs a emprendre noves aventures i somnis, perquè també això forma part del compromís amb la renovació pedagògica.

5/ Tractaràs d’acollir i atendre al màxim la més àmplia diversitat d’alumnat, respectant la seva singularitat i amb el focus posat en l’educació equitativa i inclusiva. Però, a més d’aquest tractament personalitzat, procuraràs també que el grup-classe creixi com a col·lectivitat democràtica, aprenent a exercir drets i responsabilitats, i a prendre decisions.

6/ Tindràs present, en tot moment, la importància que té aprendre a llegir i a comprendre el món, des de la realitat més pròxima a la més global, des del passat fins als temps presents: a partir de la transmissió de la teva experiència humana i de la vinculació de la seva experiència quotidiana amb l’aprenentatge. Un compromís docent que apel·la a la transformació educativa i social, molt sensible a qüestions de tant calat com el canvi climàtic, les migracions, el racisme o la violència de gènere.

7/ Per això els ensenyaràs a pensar: no a què pensar –per no caure en dogmatismes ni sectarismes– sinó a com pensar. Perquè, des de l’educació infantil, comencin a fer-se preguntes, a analitzar críticament la realitat, a escoltar i respectar diversos punts de vista, a fer ús de la paraula lliure i a conviure pacíficament. A conformar una ciutadania crítica i democràtica i no una mà d’obra súbdita.

8/ Evitaràs perdre temps en tasques burocràtiques que et resten atenció al teu alumnat, a la reflexió compartida o a la relació amb les famílies i altres agents educatius del territori. El temps és un bé escàs i cal aprendre a gestionar-lo, discriminant les prioritats. I, arribat el cas, davant exigències i tasques inútils, injustes i injustificables, potser serà necessària la insubmissió o desobediència pacífica, com a arma de contestació col·lectiva.

9/ Et detindràs contínuament per observar, amb mirada atenta i escolta profunda, la vida quotidiana del teu alumnat, per dialogar amb el teu entorn i reflexionar sobre el sentit d’allò que estàs fent. No serveix l’activisme sense solta ni volta, apuntar-se a totes les modes i haver d’atendre amb pressa totes les urgències. Perquè, amb freqüència, l’urgent no és el més important: es requereix reflexió i assossec. Cal valorar els temps de formació i cuidar-se. Es pot fer de moltes maneres, però és recomanable fer-ho a partir de la pràctica, amb altres persones i mitjançant el treball en xarxa, virtual i presencial. Sense parar, però sense córrer.

10/ Defensaràs amb entusiasme i orgull aquesta professió tan vella com bella, lluitant per millorar les teves condicions de treball i les del teu centre, a fi d’aconseguir un millor reconeixement social del magisteri i una major dignificació de l’escola pública. Perquè saps que l’educació és una arma poderosa que influeix en els canvis de la societat i desperta les consciències. I és sabut que molts i moltes mestres deixen petjades profundes en l’alumnat i fins i tot canvien vides per sempre.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més