Dret al volcà

MARC AUGUST MUNTANYA MASANA | Diari La Jornada. Al juliol (2018) saltava la notícia que la Generalitat i la Diputació de Girona havien comprat el cràter del volcà Santa Margarida a la Garrotxa per poc més d’un milió d’euros. Malgrat que l’adquisició de patrimoni per l’administració pública sembla a priori una bona notícia, aquesta compra fa visible també la pèrdua d’alguns drets de la ciutadania i la consolidació progressiva del concepte de propietat impermeable.


I és que la compra del volcà s’ha dut a terme per diversos motius relacionats amb la conservació, però el més rellevant és el de garantir el dret a accedir-hi: mentre el volcà era en mans privades, els propietaris tenien el dret de limitar o restringir-hi l’accés, cosa que possiblement no van fer mai per evitar conflictes. 


«La propietat rural ha mantingut un element de permeabilitat que la diferencia de la urbana: tots creiem que tenim el dret d’accedir-hi»


Però quins drets perdem i com pot ser permeable la propietat? La propietat rural ha mantingut un element de permeabilitat que la diferencia de la urbana: tots creiem que tenim el dret d’accedir al bosc, camins, etc. Per passejar, collir bolets, plantes o simplement per gaudi. Exceptuant els casos en què hi trobem una tanca física o una senyalització específica, no solem qüestionar-nos qui té la propietat de la terra que trepitgem. Aquesta idea del nostre dret a entrar en la propietat d’altri i fer-la servir té l’origen en els usos comunals, uns drets que exercim sovint per inèrcia, però que no coneixem, i, precisament per això, els perdem.

Però què són els usos comunals i com s’entén això al segle XXI? Són (i és una manera molt simplificada de definir-ho) el dret de qualsevol persona a entrar a qualsevol terra (bosc, erm o conreu) per a aprofitaments complementaris o marginals.No hem de confondre usos comunals amb terres comunals (terres que pertanyen al comú).

Hi ha molts indicis que els usos comunals s’han practicat des de fa mil·lennis, i de fet en trobem constància escrita en reculls tan rellevants com el Codi teodosià, el Liber iudiciorum i, a casa nostra, l’Usatge strate 72. Aquest darrer especifica de manera força clara que erms, prats, boscos, camins, garrigues i fonts són de la potestas i que «sia tots temps empriu de lurs pobles».

Es diu sovint que en molts aspectes de la vida la teoria va per un costat i la pràctica per un altre: la lex loci versus la praxis loci, l’economia moral Edward Palmer Thompson. I és que malgrat la inexistència d’una regulació formal que fos clara, concreta i general, els usos comunals s’exercien i es regulaven internament al territori, però el fet de no disposar d’un ordenament jurídic va portar que els plets i que les seves resolucions fossin de facto una eina per a suprimir-los. De fet, entre els segles xvi i xix trobem abundant documentació en aquest sentit, justament quan es va definint a Catalunya (i a Europa) el model de propietat tancada.

Durant aquest període, sabem que aquests drets anaven estretament lligats a les necessitats de subsistència de la gent més pobra: espigolar camps després de la sega o portar-hi els ramats, així com fer llenya, collir herba dels marges o recollir plantes eren les principals activitats que els veïns i veïnes exercien sobre qualsevol propietat sempre dins uns paràmetres de respecte mutu (no entorpir l’activitat principal, no endur-se grans quantitats, no fer-hi negoci, etc.).

Si bé no va ser una relació caòtica com alguns autors han volgut imaginar, tampoc va ser sempre harmoniosa. I aquí cal fer un breu apunt: malgrat que els terratinents van abanderar la lluita per tancar les seves finques, seria un error reduir la defensa dels usos comunals a una confrontació entre rics i pobres. Hi hagué vius conflictes (fins i tot armats i violents) entre pobles, entre veïns (entre iguals), entre propietaris i fins i tot contra pagesos propietaris de petites parcel·les per part de grans propietaris de bestiar (al Rosselló o al pla de Barcelona, per exemple).

El més rellevant de la documentació és que, malgrat les resolucions i les multes, la perseverança de la població a exercir els usos comunals es va mantenir-se durant segles.

Avui, la necessitat d’espigolar camps o de fer herba als marges sembla que són elements del passat, i creiem que tenim clar el concepte de la propietat privada. El llibre sisè del codi civil català esmenta l’«espigolar» i el «rostoll», però també especifica que els aprofitaments marginals són una «cessió» del propietari. Potser el procés ha arribat al final: convertir el dret dels pobres en una caritat dels rics és precisament el que demanaven un grup de propietaris catalans en un escrit adreçat a la reina el 1846.

No obstant això, hem desenvolupat una necessitat moderna que requereix també la transgressió de la propietat i que és un ús comunal tan necessari avui com els de subsistència: el dret a gaudir de la natura. Sortir a passejar o a caminar, buscar bolets o a fer qualsevol altre activitat de lleure. Per això encara trobem propietaris que litiguen per tancar camins o posar tanques.

Noruega va regular el dret a vagar lliurement per la natura (conegut com a allemannstretten) l’any 1957 en la llei de recreació a l’aire lliure, un conjunt de directrius que estableixen i defineixen els límits i les obligacions de drets tradicionals anteriors, en aquest cas el dret a vagar lliurement per la natura, sigui de propietat pública o privada.

En un petit país com el nostre, el 73% de la massa forestal és de propietat privada (per sobre del 90% en comarques com el Bages o el Solsonès) i, en el cas del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, el 98%. Garantir el dret a gaudir de la natura comprant (o expropiant) terres és una aposta lenta i cara. Garantir els usos comunals de la terra és resoldre un deute històric i una aposta per al bé comú.

Cal avui definir les permeabilitats de la propietat privada sense desemparar les persones propietàries. L’accés i els usos han d’estar regulats i limitats, precisament, per evitar els errors del passat. Deures i obligacions. 

«Garantir els usos comunals de la terra és resoldre un deute històric i una aposta per al bé comú»

I més enllà del lleure modern o del potencial turístic que implica regular en pro del simple gaudi de la natura, garantir els usos comunals és posar sobre la taula el dret d’accés a recursos bàsics; és permetre a les persones espigolar camps després de la sega, collir plantes o recollir llenya. Perquè sí: encara avui és necessari, per molt invisible que sigui.

També és gestió i patrimoni allà on no pot arribar ni la propietat privada ni l’administració. Permetre, per exemple, l’accés al rostoll dels ramats (entrar a camps després de la sega), a boscos o a erms amb garanties i sense necessitar el permís explícit de la propietat seria una eina més en la prevenció d’incendis, i un bri d’oxigen per a una ramaderia extensiva que agonitza.

Cal, doncs, ser conscients que els usos comunals de la terra existeixen, els tenim i els exercim, malgrat que les regulacions els hagin oblidat i menyspreat. Cal reivindicar el dret d’accés a la terra, més enllà de la necessitat de gaudir (i prou) de la natura.Cal prendre consciència i treballar per assolir el nostre particular allemannstretten, perquè si no, acabarem entenent que l’única manera de garantir drets és pagant.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més