Repensant el conte infantil des d'una perspectiva de gènere

Des de la Llibreria Synusia han el·laborat una investigació en el marc de la beca de recerca Maria Verger, otorgada per la Regidoria de Poĺítiques de Gènere de l'Ajuntament de Terrassa, entorn literatura infantil i perspectiva de gènere. És una qüestió que les preocupa i interessa, com a llibreteres, com a dones, com a mares, i per això creuen pertinent i necessari explorar-la. Parteixen de la importància de la literatura infantil en el procés de construcció social dels infants, com a transmissora de normes i valors que molt sovint són fixats per una comunitat marcadament patriarcal, i examinen com els relats representen aquesta realitat per a partir d'aquí, promoure la proliferació d'una literatura no sexista.

Per fer-ho, s'han apropat a la comunitat lectora que rodeja als infants -famílies, escoles, biblioteques i Servei d'Educació de l'Ajuntament-, centrant-se en infants de la franja 0-5, de Terrassa, acotant a unes zones determinades. Subratllen doncs que es tracta d'un cas concret que no pretén esdevenir general, sinó una petita contribució a la complexitat de la qüestió de la desigualtat de gènere. Apropar-se a la realitat a través de primeres persones, per compartir i posar en comú impressions i percepcions, per interpelar(nos) de forma col·lectiva, propiciar una mirada crítica i promoure una literatura infantil no sexista dins de l'àmbit local, amb el desig de garantir l'accés dels infants a uns contes lliures d'estereotips i discriminacions, que obrin finestres i ampliïn mirades. Encara hi ha molts contes que ens mostren una realitat estereotipada i desigual, i molt sovint ens passa desaparcebut, cal tenir-ho present. Tot i així, al voltant de la comunitat lectora dels infants, s'observa una existència creixent en mostrar realitats lliures de prejudicis, on es desafien els prototips i es construeixen noves realitats.

Dins de la recerca troabreu una 'Guia de contes no sexistes' que han el·laborat. Un document amb criteris per detectar el sexisme en els contes i pautes per una lectura crítica d'aquest, un recull d'editorials que incorporen la mirada de gènere a la seves publicacions, exponents d'una literatura emergent sensibilitzada amb aquest tema, i una proposta de 10 títols no sexistes per la franja 0-5. 

Esperen que resulti útil a nivell ciutat, per sensibilitzar, incentivar i promoure contes a l'alçada dels infants, doncs es mereixen que realitzem l'esforç de trobar i posar al seu abast, una literatura intel·ligent, emancipadora i de qualitat.

Pretenen contribuir també i sobretot, a generar ganes de seguir-se preguntant i qüestionant, entre totes aquelles que hi volem tenir alguna cosa a dir. Assentar les bases per continuar indagant i generant nou coneixement.

Podeu consultar i descarregar la recerca aquí

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més