L'associacionisme com a via d'entrada al món laboral


La Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, el 10 de desembre, ha organitzat la jornada Empoderament, inclusió juvenil i millora de l’ocupabilitat des de la participació associativa, amb l’objectiu d’obrir un espai d’aprenentatge, d’intercanvi d’experiències i debat respecte a la transició laboral juvenil i el paper de l’associacionisme com a actiu per al desenvolupament d’aptituds i competències vinculades a l’àmbit professional.

L’acte s’ha dut a terme en el marc del Programa Activa’t, una iniciativa impulsada per la mateixa fundació que promou la incorporació de joves en situació d’atur a entitats, per tal de fomentar que els joves en aquesta situació activin els seus coneixements i les seves habilitats mentre es troben en la cerca de feina a través de la seva implicació en el teixit associatiu.


La jornada s’ha realitzat a la Sala d’Actes de la Direcció General de Joventut. La directora de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, Sílvia Luque ha conduït la jornada, estructurada en dues parts: una primera en la qual diversos experts han exposat el seu punt de vista sobre la realitat juvenil i el desplegament de polítiques d’ocupació juvenils i, la segona part que ha consistit en dues taules d’experiències des d’on diversos professionals han explicat com l’associacionisme incideix o ha incidit en el desenvolupament de la seva vida laboral.

Pau Serracant, sociòleg de l’Observatori Català de la Joventut i coordinador de l’Enquesta a la Joventut de Catalunya 2012, ha analitzat la situació dels joves, destacant-ne les conseqüències de la crisi socioeconòmica: augment de l’atur juvenil, de la temporalitat i de les ocupacions infraqualificades; increment de la participació política, més enllà del vot a les eleccions; creixement de la migració de les persones joves amb alt nivell formatiu a altres països, etc.

Competències assolides amb l'associacionisme 

Després s’ha reproduït la intervenció enregistrada de Manuel Souto-Otero, professor de la Universitat de Bath, qui virtualment ha posat l’accent en la importància de l’educació no formal, aquella que s’adquireix en l’àmbit de la formació no reglada, d’entre els quals en destaca el món associatiu. El professor ha incidit en què algunes de les competències que es desenvolupen exercint l’associacionisme, com ara la capacitat d’organització i de treball en equip, són també les més valorades en el si del mercat laboral; tot i que es fa difícil la correlació de les dades, ja que les terminologies emprades en ambdós àmbits són molt diferents.

La tercera intervenció s’ha centrat en l’anàlisi del sistema de Garantia Juvenil a l’Estat espanyol. Maria Àngels Cabasés i Agnès Pardell, doctores i professores a la Universitat de Lleida, han realitzat una exposició crítica sobre el funcionament de la Garantia Juvenil, una iniciativa de la UE destinada a oferir feina o ofertes de formació als joves desocupats, en un període màxim de quatre mesos. Les ponents han apuntat que la centralització de la gestió de la Garantia Juvenil a l’Estat espanyol dificulta que s’adapti a les diverses realitats “locals”. Per altra banda, la lentitud del procés d’inscripció i aplicació de la Garantia també és un impediment per abordar situacions d’emergència econòmica i social. La seva principal tesi resideix en la importància del desenvolupament d’una reforma del model productiu que incrementi l’ocupació, de manera que fins que això no es produeixi, l’atur juvenil serà sent una problemàtica a Espanya.

Amb les experiències presentades s’han conegut algunes activitats en les quals s’han destacat les competències i habilitats adquirides en la trajectòria associativa que es vinculen al món laboral. Andreu Carreras, consultor de Base Technology & Information Services, ha explicat com des d’aquesta empresa es valoren les competències, capacitats i habilitats adquirides a través de la participació, ja que aquestes encaixen amb la filosofia d’aquesta consultora TIC i el seu model organitzatiu, que es fonamenta en una estructura horitzontal i una potenciació de l’autonomia dels diferents serveis.

Gonzalo Candanedo, per la seva banda, ha explicat la seva vinculació amb el Casal de Joves Obriu Pas, de Barberà del Vallès, i com aquesta activitat associativa ha condicionat la seva trajectòria personal (formativa i laboral). Actualment, Candanedo és el Secretari General de l’Associació de Casals i Grups de Joves de Catalunya. Aquesta entitat juvenil potencia el relleu en l’equip directiu. Això significa que les persones que formen part d’aquest òrgan des del primer dia saben que la seva etapa no es perllongarà en el temps, ja que es considera que una entitat juvenil ha d’estar dirigida per joves. De manera que una de les tasques a desenvolupar és planificar la seva “sortida” de l’entitat.

Núria Ramon, Presidenta del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC), presentà la campanya#TéSentit, que s’està impulsant enguany des del CNJC i des del Consell de la Joventut de Barcelona (CJB). A través d’aquesta iniciativa es pretén dinamitzar la incorporació dels joves al món associatiu, destacant sis de les capacitats o competències que es poden adquirir a través de l’activitat associativa: el coneixement d’altres realitats, el foment de l’anàlisi crítica de l’entorn, la capacitat de marcar-se objectius col·lectius, el foment de l’empatia i la intel·ligència emocional, el desenvolupament de l’escolta activa i l’autocrítica i la capacitat i voluntat de transformar la realitat. Per altra banda, s’ha establert un lloc web de referència on es poden trobar diversos recursos, tant per les persones interessades a incorporar-se al teixit associatiu com per les mateixes entitats. A través d’aquesta pàgina es pot consultar un mapa de les entitats de la ciutat de Barcelona i descarregar materials relacionats amb la realitat associativa juvenil.

Jordi Crisol, consultor de màrqueting polític a Think O’clock, ha explicat com el seu projecte empresarial neix d’una associació destinada a la difusió i a la comunicació política, que amb el pas del temps s’embarcà en activitats lucratives. La importància de la xarxa relacional i dels coneixements adquirits amb aquesta experiència associativa han estat determinants per la creació empresarial de Think O’clock, de la mateixa manera ha estat determinant en la seva trajectòria formativa la vinculació a entitats de lleure educatiu.
 
Per la seva banda, Aida Mestres, ha explicat, a través d’un vídeo, com la seva implicació a la Cooperativa de Consum La Trilla, l’ha conduït a obrir l’Ecotendeta, una botiga de productes ecològics a Barberà del Vallès. Amb la seva experiència associativa ha conegut l’àmbit de productes ecològics i la seva gestió amb proveïdors, adquirint els coneixements necessaris per a emprendre aquesta experiència d’autoocupació.

Tancant la ronda d’intervencions, en Raimon Carreras i la Carla Fontanella, vinculats a l’educació en el lleure i l’associacionisme cultural, han exposat el projecte de la Casa de Colònies Montpol, un espai obert a grups d’infants i joves, però també dedicat al desenvolupament de diversos projectes de caràcter cultural, ambiental o social. Han destacat que la seva trajectòria associativa i laboral ha estat molt vinculada i que amb el temps s’han adonat de la dificultat de definir els límits entre ambdues. La constitució de la gestora Carai (que actualment es vincula a la Casa de Colònies Montpol) neix dels seus neguits personals i de les seves passions.

La jornada ha acabat amb la intervenció d’Hungria Panadero, tècnica investigadora de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, que ha explicat el plantejament del Programa Activa’t i el seu funcionament. Al llarg de la seva intervenció, s’ha destacat la relació de reciprocitat que pretén establir aquesta iniciativa entre les entitats i els joves aturats. D’una banda, els joves en situació d’atur poden desenvolupar una activitat en el si del món associatiu que contribueixi a la millora de les seves competències, però no només això, ja que a través de l’associacionisme, a més d’adquirir creixement personal, es vinculen amb la transformació social. I, d’altra banda, les associacions poden incorporar suport per a realitzar les seves activitats i, d’aquesta manera, també propiciar l’obertura de l’entitat a les persones joves del municipi. 

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més