El docent ensenya o l'alumnat aprèn?

DOCENT

MAKEitEDU. El docent ensenya el que sap o ajuda a l'alumnat a que aprengui el que necessita i desitja?

Fa molt temps que tenim inculcat que el rol del docent consistia en trasmetre la gran muntanya de coneixements que sabia als seus alumnes de forma directa i unidireccional, sense possibles dubtes, reflexions o crítiques. Es feia així perquè sí, i punt. Any rere any el docent preparava igual les seves classes perquè l’únic que havia de fer era tornar a repetir el seu discurs davant del nou grup, amb les mateixes paraules, punts i comes. No hi havia possibilitat de canvi ni variació perquè el docent era l’expert i gurú del tema, el que més hi entenia i per tant, l’opinió dels alumnes comptava ben poc. La informació i el coneixement eren poder, per tant, el docent era el més poderós.

Els temps però han canviat. Vivim en una societat on la tecnologia ha esdevingut imprescindible i on l’accés a la informació s’ha tornat molt més fàcil i còmode. Aquella muntanya de coneixements que transmetia el docent ja no ens serveix, bàsicament perquè les necessitats són unes altres. Avui dia qualsevol persona pot accedir a la xarxa a través de diversos dispositius i buscar tots els conceptes i més que aquell docent podia haver transmès anys enrere. Però no només això, ara hi podem accedir de forma més ràpida, més gràfica i participant i interactuant amb la informació i el coneixement, ja que aquests es troben distribuïts i oberts a tothom.

Quines són doncs les necessitats actuals? Bàsicament que els alumnes aprenguin habilitats i destreses que els permetin seguir aprenent al llarg de la vida, a créixer com a persones i a tenir uns bons hàbits i valors, que siguin inquiets,curiosos, creatius, amb ganes de saber, que sàpiguen prosperar en un món incert i canviant…en definitiva, que siguin la persona que vulguin ser. El canvi en el rol del docent té un paper fonamental perquè això esdevingui. Ha de ser capaç d’analitzar la societat, la realitat i les demandes actuals, deixant de banda la funció “d’enciclopèdia o broadcasting” que tenia i centrant-se en aconseguir que els alumnes aprenguin aspectes útils, que puguin aplicar en un futur i que realment desitgin aprendre.

Hem de ser capaços de passar de “el docent ensenya” a “l’alumne aprèn”. El docent ha d’estar al servei de l’alumne i ha de proporcionar totes les facilitats perquè es produeixi un aprenentatge ric i variat. Ha de ser capaç de tenir en compte les necessitats de la seva aula i la realitat socio-cultural que tenim, enllaçar-ho, relacionar-ho i proposar dinàmiques i activitats perquè aprenguin en consonància a això. El docent ha de facilitar experiències, proposar reptes, llançar problemes, crear debat, generar converses…no donar respostes, ha de crear interrogants, generar dubtes i orientar i acompanyar en els diversos camins o trajectòries personals i singulars de cada alumne o grup d’alumnes.

La clau d’aquest èxit rau en la constant actualització per part del docent, en no estancar-se mai i ser capaç d’observar i veure els canvis des d’una vessant general i personal.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més