Cóm fer una anàlisi DAFO

El análisis DAFO es al mismo tiempo una herramienta sencilla de utilizar pero muy pontente como mecanismo de análisis de la realidad y de toma de decisiones. Su nombre proviene de las cuatro ideas que centran el análisis: Debilidades, Amenazas, Fortalezas y Oportunidades. En inglés el término utilizado es SWOT (strengths, weaknesses,opportunities y threats) y podemos encontrar también en el contexto hispanohablante las expresiones FODA y DOFA.

Objectius i aplicacions

• Té com a objectiu elaborar un diagnòstic intern i extern d’una determinada organització o fenomen, per poder definir estratègies de futur. A més de diagnosticar i identificar estratègies de futur, també es pot utilitzar per fer seguiment i avaluació de programes.

• L’esquema DAFO s’ha introduït des de la planificació estratègica i actualment és utilitzada, amb múltiples variants, en una multitud d’àmbits. Permet identificar, per a una temàtica tractada, els punts febles (debilitats a corregir i amenaces a afrontar) i els punts forts (fortaleses a mantenir i oportunitats a explotar), i sistematitzar-los en un quadre que considera factors interns i presents (autodiagnòstic de la situació o comunitat) i factors externs de l’entorn (condicionaments i situacions que pressionen i poden afectar en el futur).


• Si es treballa amb subgrups heterogenis, el DAFO és una eina de consens intergrupal per si mateixa; si es treballa amb grups homogenis, pot oferir una visió sintètica dels diferents punts de vista existents (de cara, per exemple, a contraposar-los en una sessió plenària).

L’esquema DAFO es pot construir, també, com a resultat final i sintètic de múltiples tallers en els quals s’hagin utilitzat altres eines de diagnòstic.

• L’anàlisi realitzada per DAFO es pot completar amb una matriu de definició d’estratègies, en la qual es projecta, en un eix, l’autodiagnòstic intern (debilitats i fortaleses) i en l’altre, l’anàlisi de l’entorn (amenaces i oportunitats).

Es tracta de reflexionar sobre les interseccions entre els quatre elements per poder identificar diferents tipus d’estratègies possibles:
Estratègies de potenciació dels elements de context que es poden potenciar des de les fortaleses actuals.
Estratègies defensives, en un context en el qual es tenen recursos interns per afrontar les amenaces.
Estratègies de reorientació, en un context en el qual es poden potenciar oportunitats, però calen uns recursos interns que no es tenen actualment.
Estratègies de supervivència, en un context en el qual cal afrontar unes amenaces, tenint presents unes debilitats internes.


Aspectes de disseny

• Es tracta que els participants treballin sobre l’esquema DAFO utilitzant qualsevol de les dinàmiques presentades anteriorment (pluja d’idees, targetes o Phillips 6-6), o també combinant-ho amb altres eines de diagnòstic, com ara l’anàlisi causa-efecte.

• Quan s’ha consensuat un DAFO entre tot el grup, es poden escollir els temes centrals de cada casella i completar l’anàlisi amb la matriu de definició d’estratègies.

Passos a seguir

L'anàlisi DAFO sol seguir aquestes fases:

1. Establiment d'objectius o metes

2. Anàlisi extern

  • Quines són les oportunitats que ofereix l'entorn i com es poden aprofitar?
Les oportunitats fan referència a factors externs atractius i positius per al centre.
  • Quin tipus d'amenaces hi ha en l'entorn i com es poden evitar o eliminar?
Les amenaces fan referència a factors externs, més enllà del control del centre, i que poden posar en risc la consecució dels objectius proposats.

3. Anàlisi interna

  • Quines són les fortaleses del centre i com es poden potenciar?

Les fortaleses fan referència a atributs propis del centre de marcat signe positiu.
  • Quines són les debilitats del centre i com es poden limitar o eliminar?

Les debilitats fan referència a trets que encara estan sota el control del centre limiten la seva capacitat per assolir els objectius desitjats.

4. Confecció de la matriu DAFO


5. Determinació de l'estratègia a desenvolupar i dels indicadors d'èxit

6. Actuació

7. Avaluació


Per al disseny d'una estratègia d'actuació a partir de l'anàlisi DAFO dels quatre factors analitzats són relacionats buscant que els positius serveixin per minimitzar o contrarestar als factors negatius.

Consells per fer una anàlisi DAFO

  • Intenta ser realista. No val la pena que ens enganyem.
  • Defineix amb claredat l'objectiu en relació amb el qual es realitza l'anàlisi DAFO. Això ajudarà tant a l'anàlisi com a la presa de decisions.
  • Tens problemes localitzant les teves fortaleses i les teves debilitats? Fes una llista amb les característiques fonamentals del teu centre i probablement trobis aquí les teves fortaleses i debilitats.
  • Pensa també en quines són les debilitats i fortaleses que altres veuen en tu (pares, administració, companys i companyes d'altres centres); potser no siguin totalment ajustades però poden donar-te pistes per a l'anàlisi. Fins i tot podries considerar la participació de pares i mares en l'anàlisi DAFO, o que l'AMPA realitzi la seva pròpia anàlisi.
  • Per localitzar oportunitats pots intentar pensar quines són les fortaleses del teu centre i si aquestes condueixen a alguna oportunitat, o bé si eliminant o reduint alguna debilitat s'obren noves oportunitats en el futur.
  • A vegades pot ser útil començar pels aspectes negatius (debilitats - amenaces) per intentar posteriorment convertir-los en positius o per trobar formes de minimitzar-los (fortaleses - oportunitats).
  • Es poden demostrar els teus enunciats? Que un enunciat sigui verificable és un signe de qualitat de l'anàlisi DAFO.
  • Comença per una pluja d'idees però acaba l'anàlisi prioritzant cada factor com a pas previ al disseny d'estratègies de treball.
  • El DAFO no és una predicció sobre el futur basat en el passat o el present; és simplement una anàlisi per ajudar-nos a definir estratègies de treball, que hauran de ser posteriorment avaluades.
  • Debatre quines són les amenaces i debilitats d'un centre pot fer que es tractin aspectes delicats de la vida d'un centre; serà necessari un bon ambient previ, molta confiança, tolerància i respecte perquè el diàleg pugui desenvolupar-se lliure i satisfactòriament.
  • L'anàlisi dels factors interns (debilitats i fortaleses) pot centrar-se en quatre aspectes de crucial importància:
    • Personal: el claustre, la seva formació, les seves habilitats, etc.
    • Propietats: edificis, equipaments, etc.
    • Processos: programació, instrucció, avaluació, tutorització, gestió (econòmica, didàctica, etc.) del centre, etc.
    • Productes: programacions, adaptacions curriculars, proves d'avaluació, qualificacions, etc.
  • Per a l'anàlisi de les amenaces i les oportunitats es poden considerar factors
    • demogràfics,
    • econòmics,
    • polítics i legals,
    • sociològics,
    • mediambientals,
    • tecnològics o
    • culturals.


Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més