Construint de manera comunitària a través de l’art

El dissabte 29 de març desenes de veïns de totes les edats van pintar amb esprais petjades al terra d’una plaça del barri de Roquetes del districte barceloní de Nou Barris. A través de la xarxa veïnal s’han organitzat per deixar constància del bon ús que podria haver tingut l’espai. I ho ha fet a través d’una intervenció artística coordinada per Conny Memm, mare de l’AMPA de l’escola Antaviana i arquitecte, i l’artista i també arquitecte Leix.
Antonio Alcántara a La Directa

A la cantonada del carrer Portlligat amb el carrer Nou Barris hi ha una plaça. Està entre l’escola pública Antaviana, l’Escola Bressol Pla de Fornells i l’Ateneu Popular 9 Barris. Ha estat una plaça que sempre ha tingut un petit llac al mig. El veïns el recorden sempre brut i ple de mosquits. Degut a les obres de l’Ateneu es va tapar amb ciment i es va instal·lar durant dos anys la carpa provisional que albergava el bar i les classe de circ. Ara que l’Ateneu ha tornat al seu espai habitual ha quedat el llac tapat i una esplanada de ciment molt gran.
L’ajuntament obre el llac de nou per no perdre una subvenció europea
El veïnat no vol el llac de nou. El nou espai permet un ús més positiu pels infants i les famílies, alhora que no hi ha brutícia ni mosquits. Però sembla ser que l’Ajuntament no té la mateixa idea. Pròximament obrirà la plaça per recuperar la font què hi és soterrada. Les diferents entitats veïnals han començat una iniciativa perquè es mantingui aquesta plaça com a tal sense font. Per a elles és evident que la plaça té més utilitat ara que abans.
El veïnat denuncia que les raons de l’Ajuntament per mantenir el projecte de la font són simplement econòmiques. Felipe H., un dels portaveus del veïnat de Roquetes explica que a l’any 2010 “amb uns fons europeus FEDER van millorar els sortidors del petit llac” i si l’Ajuntament no vol perdre “tots els calers europeus destinats a Barcelona ha de deixar exactament la plaça com estava”. “El problema és que ens van crear expectatives i en deien que faríem un procés participatiu per definir la nova plaça”, sentència. Ara de cop i volta tot és diferent.
Una intervenció artística comunitària
“Nosaltres volem deixar constància del bon ús que hem fet –i farem– de la plaça” expliquen Conny Mem i l’Artista Leix. Per això han deixat empremtes com a símbol de totes les activitats que s’han desenvolupat i es poden desenvolupar a la plaça. “Les nostres petjades desapareixeran amb les obres, però l’idea de la nostra acció perdurarà en un vídeo que documenta la creació”. Durant tot el matí una càmara va estar capturant imatge a imatge la transformació de l’espai.
“Es tracta de recuperar l’espai en positiu. No volíem dir als nostres fills: anem a lluitar per la plaça sabent que està perduda”, explica Conny. La intenció és “ensenyar-li en positiu com es poden construir les coses de manera comunitària a través de l’art”.
L’acció ha comptat amb la participació activa de l’AMPA Antaviana, l'Ateneu Popular 9 Barris, l'Associació Mediambiental Grodema, l'Associació Titellaire, l'HAMPA de l’Escola de Circ, L'Associació de Veïns i Veïnes de Roquetes, el CEIP Antaviana i l'EBM Pla de Fornells.

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més