Espai públic, vida quotidiana i identitat de barri a Terrassa: la construcció material i social de Can Palet i Ca n’Anglada a través d’una geografia de la proximitat

Díaz-Cortés, Fabià 
La present recerca tenia per objectiu previ i inicial analitzar l’ús i apropiació que fan dones i homes d’espais públics concrets, és a dir, a través d’una anàlisi de gènere. Aviat, però, la recerca s’adaptà a la realitat i necessitats dels casos d’estudi, fent que l’objectiu principal i general passés a ser l’anàlisi de la construcció social i material d’espais públics en uns contextos urbans concrets, els barris. A aquest objectiu de base s’han subordinat d’altres objectius més concrets com l’anàlisi històrica i actual en la construcció d’imaginaris col·lectius, d’identitat i de sentiment de pertinença respecte els espais públics i els barris; l’anàlisi de la relació entre polítiques i intervencions urbanes i socials respecte els barris i la millora de les condicions de vida del veïnat, amb una atenció especial a les formes de participació veïnal i interlocució barri-ajuntament; i l’anàlisi de la vida quotidiana als espais públics tenint en compte aspectes com el gènere, l’edat, l’ètnia o la classe, dimensions que, al llarg del treball, hem mirat de tenir sempre presents de forma interrelacionada. 


L’interès d’aquesta recerca té dues vessants: la pròpia recerca en sí i que el material generat sigui i tingui utilitat social. La recerca, en sí mateixa, ja és un procés viscut on no només s’enriqueix la persona -a partir d’un procés viscut de llums i ombres- sinó que també es contribueix a desenvolupar el coneixement i el saber col·lectiu i universal. Sembla un tòpic aquest interès però, amb l’edat que tinguem i identificats i identificades amb la universitat pública i amb la geografia, cal que tinguem clar l’interès per generar una recerca que barregi l’experiència viscuda i la contribució social en favor d’un saber i coneixement col·lectius. Però la recerca també volem que sigui una eina d’utilitat pública i col·lectiva, amb l’interès que sigui útil per altres persones amb l’objectiu de millorar les condicions de vida de les persones i, en concret, de les persones que viuen en barris populars a Catalunya. Enriquir la idea d’espai públic en general i tractar l’actualitat dels barris populars a Catalunya no pot ser una tasca individualista i cal que fem interconnectar múltiples experiències tant des de l’àmbit acadèmic, com veïnal i polític. I aquesta Tesi Doctoral vol ser una contribució, una mirada més, per tal que el veïnat d’aquests barris torni a tenir en les seves mans el poder per transformar quotidianament el lloc viscut, el seu entorn, a partir d’una millor autoconeixença comunitària i de les seves necessitats i demandes col·lectives. 

http://www.tesisenxarxa.net/TESIS_UAB/AVAILABLE/TDX-0125111-115440//fbc1de1.pdf

Comentaris

Etiquetes

antifa antiglobalització apoteosi nècia assemblea Associació autogestió avaluació Badia barri Ca n'Oriac capacitats diferents Centres socials ciberanimació ciutat ciutats en transició col·lapse competència ecosocial comunal comunicació comunicació 2.0 comunitat Consell Escolar consum responsable Cooperativisme creació cultural crisi Cultura de carrer cultura democràtica cultura lliure cultura organitzativa cures decreixement democràcia democràcia cultural desenvolupament comunitari desigualtat desobediència diversitat funcional Documental ecofeminisme educació integral educació no formal educació popular edupunk empatia radical Empoderament equipaments socioculturals escoles feministes espai públic esport estat del benestar ètica hacker feminisme fp gènere gestió ciutadana gestió cultural gestió de conflictes globalització graffiti grup d'acció grups de consum horitzontalitat inèdit viable innovació democràtica intel·ligència col·lectiva interelacions Intervenció social lalluitaeduca libros lideratge llenguatge inclusiu lleure educatiu lleure sociocultural llibres lluita de classes masculinitats mediació comunitària Micromasclismes microvídeo mobilitzacions municipalisme okupa organització PAH participació pedagogía crítica pedagogia llibertària pedagogías invisibles perspectiva de gènere planificació poder poesia política projecte professional quadern de bitàcola reclaim the streets refugiades repressió sabadell servei públic sindicalisme Sobirania alimentària Sociologia solarpunk sostenibilitat suport mutu teatre de l'oprimit terapia antishock transformació treball per projectes violència masclista
Mostra'n més